Strana 6 z 6
- Need for Speed SHIFT – hodnocení
Ještě než přistoupíme k samotnému hodnocení, které bude jak jinak, než velmi zevrubné, řekněme si, pro koho je hra vlastně určena.
Obtížnost hry je v závislosti na tom, co si nastavíte. V tomto ohledu asi NFS nelze mnoho vytýkat. Pokud jste šmudla, co sotva udrží auto na silnici a zapnete si podpory, pak pro vás bude možná i ta nejlehčí obtížnost výzvou. Pro většinu však na nastavení auta s pomocníky bude hra příliš lehká. Střední obtížnost už dá na některých okruzích zabrat a těžká obtížnost už vám dá dost práce. Jenže jako správný nadšenec do závodních aut jezdím s nastavením, které umožňuje auto skutečně řídit a vychutnat si jízdní vlastnosti.
Zde už je to o poznání těžší a to hlavně najít si své nastavení. Nejvíce bojuji tradičně s brzděním, kdy přesně jako v GTR2, je auto bez zapnutého ABS extrémně nestabilní, pokud nezacházíte s brzdou citlivě. Ale miluji to. Nicméně v tomto nastavení už je často výzvou i střední obtížnost, tedy jak na kterých okruzích. Přesto si myslím, že na nejvyšší to není ve většině případů rozhodně vyloženě nemožné. I tak je NFS SHIFT rozhodně nejtěžším NFS za dlouhá léta, možná dokonce bych řekl nejtěžším NFS v celé jeho historii vůbec. GRID mi přijde s vypnutými pomocníky a na maximální obtížnost, jako o řád lehčí – protože tam nebojujete s autem, GRID není simulace.
Jsme na samém závěru a můžeme si zhodnotit jednotlivé aspekty hry. Musím říci, že první dojmy z hry byly velmi pozitivní, bohužel se ukázalo, že mohou klamat a tak se i stalo. Oklamat se tím nechali zejména „recenzenti“ většiny českých herních magazínů, kteří evidentně recenze psali jen na základě povrchních prvních dojmů a o spoustě stěžejních věcí se v nich vůbec nedočtete! Jak byste také mohli, když na ně přijdete až podměrně dlouhé době zevrubného hraní. U EA nám slibovali simulaci a pořádnou porci závodění. Dodrželi tu pořádnou porci závodění. Tratí je hodně a jsou parádní a pro mě osobně je to opravdu zážitek. Miluji hlavně 20km severní smyčku. Motivace k hraní je slušná a určitě je pěkný, i když diskutabilní ten RPG prvek s levely a zkušenostmi. Jasno mám o zbytečnosti odznáčků, místo kterých mohli tvůrci věnovat čas mnoha důležitějším složkám hry.
Pokud jde o simulaci, tak ta ve hře je, ale až od určitého stupně upravení aut. Bohužel kdosi v EA, pochybuji, že nápad vzešel od tvůrců GTR2, si usmyslel, že tam ten tuning musí být a vymyslel systém degradace základních vlastností jednotlivých aut, až na absurdní úroveň, kdy se s nimi vůbec nedá jet a pokud by se takto chovala ve skutečnosti, tak by si je nikdo nikdy nekoupil. Od určitého stupně tuningu a zejména po skvělém upgradu na tovární závodní speciál se ocitnete v jiné hře! Ve skutečném simulátoru, i když s notně potlačenými vedlejšími prvky vedle samotné jízdy. Jízdní model a samotné závody jsou pak díky autorům GTR2 úplně jiná dimenze a je to bezkonkurenčně nejlepší NFS vůbec! Bohužel většinu času asi mnoho lidí stráví v základních autech a mimo těch z první kategorie, jsou ta ve vyšších (2-3) podle mě úmyslně zprzněna, aby bylo co tunit a se simulátorem nemá jízda s nimi pranic společného. Vím to, protože s mnoha auty ve hře, mám reálné zkušenosti a to jak na běžných silnicích tak s některými i na závodních tratích v Brně a Mostu (fanda motorsportu každým coulem ;) ). Kromě jiných věcí, mi na SHIFT vadila i ignorace některých reálií. Například chybné uvedení základních parametrů mnoha aut v popiscích, a samotné cílené nedodržení skutečných základních vlastností aut, kvůli pochybné možnosti je vytunit. Co mi naopak rozhodně nevadilo je absence rozsáhlejšího individuálního tuningu jako různá křídla a kapoty a potěšující je i značné omezení příšerných polepů a dalšího smetí, co se na auta lepilo ve starších dílech.
Bohužel SHIFT selhává i v dalších prvcích. Nechápu, jak v závodní okruhové hře, zaměřené na simulaci, můžou chybět při závodění funkční BOXy. Taktéž nastavení, i když má velký vliv a buďme rádi za něj, mohlo mít lepší grafické a podrobnější zpracování a právě v boxech být přístupno a auta se tak velice špatně nastavují, když musíte lítat ze hry do menu a zpět. Žádné přezouvání, tankování a vliv dalších aspektů se bohužel nekoná. Velké mínus má NFS SHIFT za destrukční model, o kterém se téměř nedá mluvit. To, co je ve hře, ani vzdáleně neodpovídá tomu, co nám bylo slibováno a ve srovnání s např. Race Driver GRID je vyloženě směšný a hodně zastaralý.
Samotné technické zpracování je po grafické stránce evidentně maximem DirectX9 a možností starého engine, který již byl použit u GTR2. 2D textury, hranaté objekty (například čáry ohraničující vozovku) a další věci a efekty jsou opravdu jak pěst na oko a bylo by to zastaralé už před dvěma lety. Dojem ze hry v rychlosti a v pohybu, o co naštěstí jde především, je však velmi dobrý, tedy pokud vypnete přehnané rozmazávání obrazu. Pořád to vypadá nejlíp, ze všech posledních NFS. Lesklá vozovka zmizela, za což je hodně kladných bodů. Každý slušnější počítač, vybavený 3-4 jádrovým CPU a lepší grafikou na úrovní HD 4870/4890 nebo GTX 260/275, zvládne plné detaily i v HD 1920x1200 rozlišení. Králem grafik je pak nový Radeon HD 5870, který je zcela vlastní výkonovou kategorií a umožní vám při zapojení tří LCD vychutnat si to nejrealističtější pohled z auta v NFS se vším všudy. Pochvalu si právě zaslouží zpracování vnitřků aut, ze kterých se vám prostě nebude chtít vylézt. Velmi dobře jsou zpracovány tratě, a kdo je má najeté jako já z mnoha jiných her, bude se na nich cítit, jako doma. Velmi dobře je na tom i celkové ozvučení hry, stejně jako možnosti ovládání.
Need for Speed SHIFT je rozhodně dílem, který se zapíše do dějin NFS. Rozhodně je výrazně jiný, než předcházející díly. Bohužel EA se bálo udělat skutečně radikálnější změny a tak bohužel svými necitlivými rozhodnutími, ponechat ve hře tuning atd. zničilo mnoho aspektů SHIFTu jako simulace a skutečného závodění. Skutečně nelze odpustit to, jak se většina silnějších aut v základu chová. Chápu, že mnozí hodinu po té, co SHIFT nainstalovali, jej zase odinstalovali, za tu hodinu si k podstatě hry a té simulaci vlastně ani skoro nečichnete. To platí i o multiplayeru a online hraní, které je sice zajímavé, ale opět jen s určitým stupněm upravení aut, kdy se už nechovají jako neřízené střely.
Co také nelze odpustit je absence BOXů a slušného destrukčního modelu. Co můžeme pochválit je po splnění některých podmínek skutečně věrný jízdní model, skvělé zpracování vnitřků aut a tratí. Vynikající je umělá inteligence a možnosti nastavení hry co se ovládání a obtížnosti týká. Celkově je hodnocení SHIFTU dost obtížné, na základě prvních dojmů je snadné dát hře klidně 90%, jenže pokud hru skutečně recenzujete a hrajete, rychle najdete problémy a vady na kráse a hodnocení dost klesne. Pokud bych měl SHIFT hodnotit vůči starším dílům v uplynulých letech, pak je to jasných 99/100 a kromě ProStreet nesahá SHIFTu žádný ze starších dílů od vydání Underground2 hratelností, kvalitou zpracování, jízdním modelem ani po ráfky kol.
SHIFT rozhodně jasně neodpověděl na otázku, kam NFS vlastně kráčí. SHIFT rozhodně nepůsobí jistým dojmem a je evidentní, že nejvíce jej zkazili právě staré nápady EA, které se neodprostilo od starých zvyků. Dva roky vývoje také evidentně nestačily na vše. SHIFT zůstane pravděpodobně rozporuplným dílem. Pro milovníky arkádového nerealistického ale rychlého a zábavného ježdění mimo města z bodu A do bodu B, je to příliš velká simulace a okruhové závodění každému nesedí. Pro milovníky simulátorů zase SHIFT nabízí příliš málo simulace a řada prvků mu raději úplně chybí. Mix, který nám EA servíruje, nebude chutnat bez výhrad nikomu. Jako řada kompromisů je i tento tím, který sice všichni akceptují, ale ve skutečnosti nikomu nevyhovuje. Přesto si myslím, že SHIFT můžeme zařadit mezi minimálně 5 nejpovedenějších dílů celé série a možná naznačuje oživení. Je to po dlouhé době první moderní díl NFS, který se alespoň přiblížil doposud nejlepšímu pátému dílu (Porsche). NFS ale rozhodně není z nejhoršího venku a příští rok se ukáže další dva roky vyvíjený díl, tentokrát asi jiného ražení ….
Zda dát nebo nedat NFS SHIFT šanci je snadná věc. Pokud patříte mezi ty méně trpělivé, co hru po hodině odinstalují, pak jsou to pro vás vyhozené peníze, protože za hodinu se k pravé podstatě SHIFTu nedostanete ani na dohled. Pokud však jako já dáte hře šanci, dostanete se k pořádným autům a továrním speciálům, rázem se z jízdy a závodění stane úplně jiný svět a s úsměvem od ucha k uchu budete ovládat reálně se chovající automobil proti zdatné AI na skvělých okruzích. Pokud bych měl hodnotit SHIFT jako simulaci ve srovnání se simulátory, tak jako celek je 60/100 je opravdu maximum. Bohužel bez vytunění na závodní speciál nemá jízdní model některých silnějších aut se simulací ani realitou nic společného, ignorovat také nemůžeme chyby v popiscích aut, což by se stávat opravdu nemělo. Pokud bych měl hodnotit SHIFT ve vztahu ke konkurenci (určitě minimálně takový GRID), pak myslím, že 85/100 je až dost.
Celkem mě to tedy ale za mě osobně dává hodnocení solidních 85/100. Můžeme jen litovat toho, že kluci z GTR2 nedostali větší volnost a SHIFT je ve výsledku simulací jen maximálně na půl cesty, kdy jí to kazí staré arkádové prvky ze starších „UnderNFS“ spousta simulačních prvků zcela chybí. Celkově je však SHIFT stále zdaleka nejlepším dílem NFS za posledních mnoho let, ale mohlo být ale rozhodně ještě lepší …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|