Need for Speed: SHIFT – Vrací zašlou slávu a lesk uvadlé sérii?
Nejnovější díl série NFS je opravdu jiný, určitě lepší, ale nikoliv dokonalý. Podívejme se, jak pokus omladit celou sérii dopadl …
Není tomu tak dávno, co jsem zde prezentoval první dojmy z nového dílu NFS. Mnoho věcí mě na první pohled zaujalo, ale ještě více věcí jsem nevyzkoušel a zasluhovalo hlubšího poznání. Jak se ukázalo, měl jsem opět pravdu, že proniknout do hry, chtělo opravdu hodně času a vyzkoušet toho podstatně více.
Opět jsem také zjistil, že většina recenzí a recenzentů, jak u nás, tak v zahraničí, své recenze si doslova cucá z prstu a opět po větším seznámení s hrou jako hráč zjistíte, že recenzent hrál hru pár desítek minut maximálně a ani zdaleka neměl dost materiálu na to, udělat pořádnou recenzi. Naše přední herní magazíny jsou v tom opravdovými přeborníky. Opět si tamní recenzenti zkusili pár koleček a pak jen napsali pár dojmů, použili pár PR materiálů a bylo hotovo. Mohu vám odpřísáhnout a budu se hádat s každým, že tu hru nikdo z nich nějak do hloubky hrál. Opět šlo jen o to, mít recenzi co nejdříve a zájem čtenáře-zákazníka, opět zůstal druhořadý. Opravdu je to tak špatné, jak to píšu. Pokud strávíte u NFS pár dní, co já, snadno přijdete k podobnému hodnocení. Prostě téměř všechny recenze, které jsem četl, ani náhodou neodpovídají a vůbec nemluví o tom, co hra skutečně nabízí a jaká je, hodnocení a recenze byly udělány jen na základě pár prvních dojmů a podle nich si lze o NFS Shift udělat zcela mylné hodnocení, jak se určitě stalo …
DDWorld.cz, jako přední uživatelský magazín o PC a všeho okolo, dělá recenze ne proto, abychom je měli první a mohli dělat ramena na inzerenty, ale proto, abychom danou věc skutečně otestovali a správně ohodnotili. Osobně jsem navíc fandou závodních her, ať už jde o arkádu, nebo simulaci a tak si dávám na recenzování opravdu záležet. Dnes se tak na NFS sice nepovídáme jako první v ČR, ale troufám si říci, že se na ní podíváme první, co jsme to opravdu hráli! Tedy skutečnou recenzi. Pojďme na to …
Bylo nebylo, jedno NFS …
Need for Speed je jedna z nejznámějších a nejdéle trvajících herních sérií na světě vůbec. Já osobně se mohu pochlubit tím, že jsem hrál opravdu všechny díly, včetně toho prvního v době kdy vyšel (a už ten na volantu) a některé opravdu dlouhá léta. Těch dílů je opravdu hodně a tím letošním se dostáváme do poloviny druhé desítky.
Nemá cenu si malovat věci na růžovo. Od té doby, co NFS převzalo EA, to jde se sérií NFS v poslední době z kopce. Revoluční díly Underground jsme přivítali s nadšením, jenže od té doby dalších X her je jak přes kopírák a spolu se slávou série, upadající kvalitu a přibývající konkurenci, upadal i zájem o NFS. Loňský katastrofální díl byl pomyslnou poslední kapkou a je to jediný díl NFS, které jsem opravdu nedohrál!
Naštěstí se kdosi v EA probudil a uvědomil si, že Underground a z něj udělané další díly už jsou přeci jen dost okoukané, fádní a s porovnáním s konkurencí, jako je třeba Test Drive nebo Race Driver notně zaostává. Posledním skutečně zajímavým dílem bylo rozporuplné ProStreet, které, jak se dnes ukazuje, bylo tím impulsem posunout celou sérii dál. Právě z něj totiž vychází SHIFT a já osobně si myslím, že je to to nejlepší, co mohlo celou sérii potkat. Na posledních dílech byla také kvalitativně znát jen roční doba na vývoj. SHIFT byl vyvíjen dva roky a navíc ve spolupráci s novými lidmi a studiem, kteří o autech a závodních simulátorech opravdu něco vědí. V Need for speed se tedy vracíme ke skutečnému závodění se skutečnými auty a ne se žehličkami, nebo bychom alespoň měli.
Závodní simulátor a NFS?
Ještě než začneme o samotné hře a jejím představení, řekněme si něco o tom, kdo se na ni podílel, protože je to opravdu důležité pro hodnocení a pochopení některých částí hry. Kromě EA a pár lidí, kteří se podíleli na starších NFS dílech, mělo na hře velký podíl studio Slightly Mad, ve kterém jsou lidé, kteří se podíleli na hrách jako je GTR Legends nebo GTR2 od studia SimBin. GTR2 a jemu podobné hry jsou čistokrevné závodní simulátory a GTR2 bylo opravdové závodění se závodními speciály na opravdových okruzích. Jméno GTR2 a co to je, si zapamatujte, budu se k němu v recenzi ještě vracet.