Strana 4 z 4
- Colin McRae DIRT2 – Hodnocení
Začněme u hodnocení samotné hry. V první řadě je tu zábavnost, ta je na extrémně vysoké úrovni, a pokud vás to bavilo na začátku, bude vás to na konci bavit je o málo méně. DIRT2 je jednoduchou hrou, která nenabízí mnoho variability. Pokud jde o jízdní model, je arkádový, ale skvělý. Uvěřitelný a opravdu hodně hodně zábavný a akční. Co mě zklamalo je sice skvělý destrukční model, který může DIRT 2 závidět kde co, ale celkově je podle mě o něco slabší než v GRID a hlavně poškozený automobil v podstatě nemění své jízdní vlastnosti a i se šrotem lze dojet a vyhrát. tedy za předpokladu, že ho totálně nezničíte, což lze snadno ...
Ovládání auta je zpracováno tak, aby to zvládla i cvičená opice na klávesnici. Na nejlehčí obtížnost vám stačí do cíle docouvat. Doporučuji hrát jen na Hardcore obtížnost, kde jsou už protivníci výzva, ale jen dokud se nenaučíte tratě, pak jim ujíždíte o 10 a více sekund na závod. Nicméně je to dostatečně zábavné i tak, hlavně je to hodně hodně rychlé a akční off road závodění.
Samotná auta s oficiálními licencemi a skuteční jezdci jsou pastvou pro oči i duši. Je to prostě paráda. A to ani nemluvím o nádherném zpracování vnitřků aut, které svůj rozměr dostane na ATI Eyefinity 3x LCD, kdy budete řvát nadšením z nového rozměru hraní. Zpracování tratí je také extrémně dobré, škoda jen že jich je tak strašně málo a jsou hodně krátké.
Po technické stránce lze asi DIRT2 vytýkat jen málo. Co lze vytknout je to, že neukazuje skutečný DX11, ale jen DX11 roubované na DX9. Na druhou stranu za těch pár týdnů, co na naroubování DX11 na DX9 autoři měli, udělali neuvěřitelný kus dobré práce a přínos je tam hodně vidět. Jen škarohlídi a zpátečníci říkají, že ne (64k paměti taky stačilo kdysi každému). Ano, není to rozdíl markantní, ale vidět je a jsme za to rádi. DirectX11 není v DIRT2 argument pro nutný nákup nové grafické karty, jak si někteří myslí. Je argument proto, že když už si jdete nakoupit novou grafiku, že nic než DX11 nemá smysl, a že to s DX11 myslí herní tvůrci vážně. DIRT2 neukazuje pravý potenciál DX11, je to pořád DX9 hra, ale obsahuje dost ochutnávek z DX11 na to, aby byl vidět velký potenciál tohoto API a na nativní DX11 hry se těšíme o to více.
Například Tessellaci v podstatě DIRT2 jen nakousl a prezentuje ji na málo důležitých prvcích, ačkoliv taková voda, na to že se nejedná o fyzikální efekt, ale modelový, vypadá fantasticky. Tessellaci ale chceme vidět hlavně na modelech aut (na těch v DIRT2 chybí úplně) a na modelech trati a okolí tratě (kde také ji obsahuje jen minimum věcí). Nebyl zkrátka čas na tom zapracovat, DX11 GPU je tu i pro vývojáře příliš krátce. Že má ale co nabídnout, DIRT2 ukazuje zcela zřetelně.
Ale i bez DX11 vypadá DIRT2 hodně dobře. Plné detaily ale znamenají včetně DX11 a tedy to, že si je nepustíte na žádné grafické kartě NVIDIA a žádné grafice ATI starší než HD 5000. Jen ATI Radeon HD 5000 umí DX11 a tedy plné detaily jen na nich. A nemusíte sahat hluboko do peněženky. HD 5770 je ideální herní grafickou kartou pro DX11 pro méně náročné.
Nicméně pokud neplánujete nákup grafiky nebo celého PC a máte obstojnou grafiku DX10/10.1), pak se u DIRT2 nemáte čeho obávat a hru si náležitě užijete, je to vlastně pořád jen DX9 hra. Musím ale říci, že poté, co jsem si hru vyzkoušel v ATI Eyefinity na 3x 24“ LCD s HD 5870 v DX11, že už nechci hrát jinak a kdo nevyzkoušel, neuvěří. Z technologického zpracování jako nejnepovedenější hodnotím zvuk motorů, kdy ano, je dobrý, ale na to, že se jedná o závodní auta, je strašně tlumený a nevýrazný (s hlasitostí jsem si hrál).
DIRT2 je extrémně jednoduchá, ale extrémně zábavná arkádová závodní off road hra. Licencované automobily, i závody a vložená pocta Colinu McRae více než potěší a jedno závodní oko nezůstane suché. Bohužel možná toho Codemasters zjednodušili až moc a jinak skvěle propracovaných tratí je zoufale málo a jsou krátké. Královsky se ale budete bavit u všeho a nejlépe na multiplayer.
Skvělé grafické a technické zpracování nemá výrazných chyb a DX11 je taková ochutnávka, protože není nativní, ale dodělávané na DX9 engine. Svůj potenciál ale prezentuje více než velmi slušně. Skvělá fyzika aut se sice povedla, ale destrukční model by zasluhoval větší propracování a větší vliv. Hra svým ovládáním je přístupná doslova všem a jen to ukazuje, že zjednodušení všeho možného je záměrné. DIRT2 je mainstreamovou top AAA hrou, která má za úkol hlavně pobavit a posunout při tom hranice technologického zpracování her a obojí plní. Sice ne na výbornou, ale na lepší dvojku určitě. Pokud bych měl něco vyzdvihnout hodně, tak je to soundtrack a hudební doprovod, který je pravděpodobně tím nejlepším, který se kdy ve hře objevil (FlatOut2 měl podobně dobrý).
DIRT2 není perfektní, má rozhodně řadu věcí, které se daly udělat lépe, ale jako celek je to kus poctivé a hlavně hodně zábavné hry. Pokud se vám líbil GRID, bude se vám DIRT2 líbit stejně. Pokud se vám líbil DIRT1 bude se vám líbit DIRT2 zážitkově o něco více, ale objemem náplně se mi zdá o něco chudší. Hodnocení tedy snižujeme hlavně proto, že DIRT2 toho nenabízí obsahově tolik, kolik bychom si ideálně představovali. Ve všech ostatních ohledech dokazuje současnou nadvládu studia Codemasters na poli arkádových závodních her. Je to dlouhotrvající poctivá s láskou udělaná zábava s vůní benzínu i nafty pro malé i velké …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|