Strana 4 z 4
V mnoha ohledech se tvůrci Crysis 3 skutečně poučili ze špatností, které napáchali na zpackaném druhém díle. Část jich ale zůstala. Příběhově je super, že hra jasně vše zakončuje a ukončuje, nicméně scénář hry a vlastní délka hry, to už je na diskusi. Pečlivost a preciznost, která byla věnována kdysi prvnímu dílu Crysis (či podobnému Far Cry 1) a všem jeho detailům, se bohužel kamsi vytratila. Druhý díl byl ale mnohem horší a u třetího je vidět zlepšení. Hratelnost je parádní po celou dobu, dojem ze hry ale opravdu kazí provedení závěru, které se snad do této hry ani nehodí.
Řeknu to asi takhle: Působí to, jako když byste nechali natočit závěr oskarového megafilmu Spielberga třeba Uwe Bollem. Sorry, ale tak to opravdu vypadá. Skoro celá hra dobrý dobrý, přijde očekávaný konec a finální souboj a nevíte, jestli se smát nebo brečet. Skoro doufám, aby se objevilo nějaké DLC, které smaže aktuální konec a finální souboj a nahradí ho něčím pořádným, něčím hodno Crysis a ne tou konzolodidní béčkovou s.....u o tom, jak super ultra obřího kybernetického megabose zabijete špuntovkou ve třech kolech. Ten pokažený závěr sráží hru prostě do béčkovosti a to si nezasloužila.
Hlavně když vypadá, jak vypadá a hraje se celou dobu tak dobře. Otázkou je herní doba. Když si to pustíte na nejlehčí obtížnost a nebudete se nikde moc rozhlížet a poflakovat, zmáknete ji s prstem v nose za 5 hodin. Pokud si dáte vyšší obtížnost a prolezete co je třeba a dobré prolézt, tak počítejte s minimálně 8-10 hodinami. Bojím se bojím, že nás čeká asi několik DLC, které byly vytrženy ze hry před vydáním, protože občas je ve hře patrné, že tam něco bylo, mělo být a není to tam.
No a na závěr tady máme ódu na grafiku a technické zpracování hry. V posledních letech se nám rozmohl nešvar v podobě tvrzení, že grafika přeci není vše. To sice není, ale zabrousíme-li do minulosti, tak vždycky super zábavná, přelomová a velká AAA hra měla vedle té hratelnosti i tu špičkovou grafiku a technologickou stránku, která posouvala hranice. Počínaje třeba DooM 1 a 2, přes Half Life 1, Far Cry 1 a tak dále až třeba k Crysis 1 - a kolem roku 2007 všechno tohle někam zmizelo. Proč to dříve šlo a dnes bychom se měli spokojit s méně? Přitom jsme si dříve museli často upgradovat PC, abychom ty hry vůbec rozjeli, což dnes v podstatě nemusíme a ty hry tvořilo pár lidí skoro v garážích? Takže ano grafika sice není všechno, ale kvalitní AAA hra má mít všechno. Jak kvalitní náplň, tak kvalitní zpracování. A Crysis 3 zcela jednoznačně ukazuje, že když se chce, tak to jde. A nepoužívá přitom nic, co by tu už delší čas nebylo. Vícejádrové CPU a DX11 grafiky využívá výborně a vlastní pohon CryEngine 3 je také na světě již nějakou dobu a za určitých podmínek k dispozici skoro každému.
Jinými slovy, Crysis 3 ukazuje, jak minimálně by technologicky a graficky měla vypadat hra s datem vydání roku 2013 atd. Nastavuje laťku a stává se etalonem (ale od spodu, protože může vypadat ještě líp). A pokud nebudou letošní AAA hry vypadat alespoň takhle, žádná si nezaslouží absolutní hodnocení. A to by se dalo v Crysis 3 přes CryEngine3 ještě ledacos vylepšit a doufám, že se toho nějaký modder ujme.
Crysis je zpět a je vidět, že se alespoň trochu tvůrci a vydavatelé chytili za nos poté hrůze, co předvedli u druhého dílu. Crysis 3 to prospělo, bohužel některým neduhům se nepodařilo vyhnout. Trochu zpackaný závěr (závěrečný souboj), poněkud kratší herní doba s pravděpodobně plánovitým doplňováním placeného herního obsahu (DLC) a zbytečný multiplayer, kterým utrpěla kvalita a vývojářský čas pro kampaň, kazí celkový dojem. I tak hra ale více než skvěle baví a v ten vizuál dokáže položit vaši bradu až na podlahu. Stačilo by ještě více se chytit prvního dílu a pustit se koridoru a konzolovitých klišé a mohla to být nová legenda. Takhle je to herně nadprůměr v dechberoucí, hranice a laťku nastavující grafice.
PS: Vzkaz pro všechny herní vydavatele a vývojáře: Takhle dámy a pánové, minimálně takhle graficky prosím všechny letošní hry! A nebojte se přidat a přitlačit, někteří máme i 12 "jader" v procesoru, 6GB paměti na grafice a 32GB paměti v PC a ten se nudí! Konečně ten náš hardware trochu provětráme a zase bude důvod proč ty PC vůbec vyvíjet a vylepšovat. Hlavně netvrďte o hůře vypadajících hrách natož o konzolových verzích, že vypadají dobře. Crysis 3 v 1080p a maximálních detailech vypadá dobře, pokud vaše hra nevypadá minimálně stejně, tak prostě dobře nevypadá. Crysis 3 je teď měřítko a etalon a bude se s ním vše srovnávat. Kvalitní AAA hra má mít kvalitní zpracování, tedy i grafiku odpovídající datu vydání (vypadat alespoň jako Crysis 3) i hratelnost. Pokud má jen jedno je to problém a minimálně velká škoda.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|