Strana 4 z 4
Dělat recenzi na Bioshock Infinite se ukázalo být trochu obtížnější, než se zdálo. Neměl bych samozřejmě problém popsat všechny aspekty hry, ale to bych vám prozradil věci, kvůli kterým vlastně celou hru hrajete, a okradl vás o herní zážitek. O to více oceňujeme, že se tvůrci zcela primárně zaměřili pouze na singlplayer. Kéž by takových bylo více.
Není pochyb o tom, že BioShock Infinite je velmi dobrou hrou, ve srovnání s mnoha jinými vlastně výbornou, ačkoliv sám o sobě nepřináší nic zásadně nového. Využívá osvědčený recept a herní prvky, kterými zaujal před lety "podmořský" BioShock Rapture a prezentuje nám vlastně téměř tutéž hru ve zcela jiných (vzdáleně však nenáhodně podobných) kulisách, přidávající navrch silnější, zamotanější a více se hráče dotýkající příběh.
Pokud bychom hodnotili zvlášť jednotlivé složky hry, obávám se, že by to příliš dobře nedopadlo. Ostatně vy, kteří jste hru již dohráli, tak dobře víte, o čem je řeč. Odmyslete si příběh a Elizabeth, a co vám zbude z herního hlediska? Malé uzavřené koridory s několika málo druhy nepřátel bez špetky inteligence, které prostě po spuštění skriptu zkosíte a jdete dál koridorem k dalšímu skriptu - vše v 1000x vídané podobě v jiných hrách. Upřímně řečeno, myslím, že složka soubojů je něco, na co by se tvůrci u nějakého dalšího pokračování Bioshocku měli zaměřit a udělat je prostě úplně jinak.
Vyřknout finální hodnocení hry bylo tedy obtížné. Stejně jako mnozí další jsme koketovali i s myšlenkou udělení absolutní známky 100/100. Jenže pokud se na hru podíváte více s odstupem a objektivně, musíte uznat, že dokonalá rozhodně není a letos minimálně jedna hra dokázala nabídnout o něco lepší příběhový herní prožitek, ačkoliv sama také nebyla dokonalá. Při hraní Bioshock Infinite s jeho slušnou herní dobou (cca 13 hodin) jsme se bavili sice celou dobu, nicméně během té doby jsme si měli čas všimnout mnoha nedostatků. Při naší redakční diskusi jsme došli k jasnému závěru, prostě tvůrci udělali velmi dobrou hru na a ve zcela nevhodném herním engine. Ten velmi omezuje možnosti více poutavé vizuální prezentace jinak dobrého příběhu, omezuje působivost velmi dobré výtvarné stránky a hlavně možností zajímavých herních charakterů. Není náhoda, že faktu, že to prostě není ono, si všimlo mnohem více lidí, než bychom jinak čekali. Zvlášť ti, kteří se snažili celou věc odbýt tvrzením, že nechtějí na hře hledat mouchy.
Ano hra vypadá dobře, ale představte si, jak by působila, vypadala a o co více poutavěji by mohla vyprávět, pokud by využívala možností modernějšího herního engine, například CryEngine 3 apod. O co více by mohla Elizabeth působit živějším a živelnějším dojmem, stejně jako prostředí utopistického světa. Bioshock Infinite prostě jednoznačně dokazuje, že na grafice a vizuálním zpracování her hodně záleží a jeho příběhový potenciál bohužel vsadil na špatného koně v tomto ohledu. Že je tomu skutečně tak, dokazuje pohled na předchůdce. Když přišel Bioshock Rapture před lety (2007), byl absolutní vizuální a technickou špičkou, jednou nebo snad vůbec první hrou s prvky DX10! Bioshock Infinite k současné vizuální ani technologické špičce zdaleka nepatří a této rezignace tvůrců na to udílet krok, je věčná škoda.
Bioshock Infinite je nejjednodušší popsat jako Bioschock Rapture v oblacích. Tím ale také nabízí jiný pohled na jinak v podstatě herně stejnou hru. Silnější příběh, propracovanější postavy tomu dodávají více šťávy a výsledek je opravdu herně parádní. Věčná škoda, použití špatného zastaralého technologického a grafického základu v podobě Unreal 3 engine. Dát hodnocení 100/100 jí v tomhle stavu prostě nikdo rozumný a při smyslech nemůže. Si představte, kdyby někdo přišel se stejnou hrou třeba právě ve vizuálu a možnostech CryEngine 3. A to se dnes klidně může brzy stát. Zatímco v roce 2007 byl Bioshock absolutní grafická a technická špička, Infinite v roce 2013 se jí ani neblíží - už jen proto není absolutní hodnocení vůbec na místě a jen to dokazuje, že se nesmí usnout na vavřínech. Nicméně je nutné zohlednit aktuální kvality hry a tomu odpovídá naše výsledná známka.
Bioshock infinite je rozhodně jednou z nejlepších letošních her, nemyslíme si však, že je lepší než původní Bioshock, ani že by to skutečně byl nejžhavější kandidát na titul hra roku 2013. Pokud by vyhrál, považovali bychom to vůči řadě jiných her, včetně původního BioShocku, minimálně za neférové. Že však stojí za zahrání a za případné pokračování, o tom není sporu.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|