Strana 4 z 4
Asi jste pochopili, že nový Tomb Raider nás velmi překvapil. Schválně jsem počkal, až hru dohraje více členů redakce DDWorld, aby hodnocení hry nebylo jen na základě názoru jednoho člověka. Nepřekvapilo mě, že jsme se s dalšími lidmi zcela shodli na hodnocení této hry i všech jejich aspektů.
Jednou z věcí, na kterých jsme se zcela shodli, je fakt, že zatímco u podobných plošinových "hopsaček" nebo filmových her, už si často v jejich závěru přejeme, aby byl konec, u Tomb Raider nám bylo naopak líto, že hra skončila. A to není nijak krátká! To se nám už dlouho nestalo, abychom u nějaké běžné akční hry z posledních let mohli tohle říci! Už tohle jednoznačně ukazuje, jaký téměř zázrak se v podobě hry Tomb Raider podařil.
Jistě na tom má velkou zásluhu provedení hlavní hrdinky, které je naprosto bezkonkurenční. Nová Lara přitom působí skoro jako pravý opak všech akčních herních hrdinů a hrdinek. Vypadá normálně, chová se normálně a až na pár okamžiků nedělá vyloženě nic, co by nebylo vyloženě mimo její síly dobře udržovaného lidského jedince. Samozřejmě je to pořád hra, takže musíme brát některé věci s rezervou, ale přesto. Nová Lara je prostě fantastická a působí neskutečně živým dojmem, což se zásadním způsobem podepisuje na tom, jak výborně celá hra působí. Ovšem je to i díky vynikajícímu leveldesignu a zpracování úrovní, i když občas některé působí poněkud zastarale, jakoby ze starších dílů Tomb Raider.
Samozřejmě že hra má nedostatky, určitě se dalo některé věci lépe odladit a trochu lépe propracovat. Rušivě působí snad jen poněkud levitující Lara při delších skocích. Hodnocení hry bude záležet na tom, jestli jste ji hráli na pořádném DX11 PC nebo na konzoli a odpovídajímu PC HW. Rozdíl je značný, DX11 verze hry nabízí totiž řadu detailů, které v konzolové verzi vůbec nejsou.
Jako celek hra výborně funguje a nic v ní nepřebývá, neřve ani nechybí. A to se opět nepříliš často vidí. Pořád je to svým způsobem Tomb Raider, jako jsme jej znali. Ta základní esence se nijak nezměnila. Jen byla modernizována a vylepšena. Je to tedy interaktivní akční dobrodružný film vytvořený cíleně a primárně na dospělé publikum, i proto má Tomb Raider hodnocení 18+. A právě dospělé publikum, ve smyslu dospělý nejen věkem, ale i rozumem zralý, dokáže tuhle hru patřičně ocenit. Tleskám tvůrcům, opět jedno z mála studií, které pochopilo, kdo si hry skutečně kupuje a kolik let je průměrnému hráči her.
Průchod hrou nám v průměru zabral na střední obtížnost na téměř 90% dohrání zhruba kolem 15 hodin. Nepamatuji si podobnou skákací akční filmovou hru, která by mě (i ostatní) takto zaujala. Těch 15 hodin totiž bylo skoro v jednom kuse a po dohrání jsem se zmohl jen na: "OMG" (Oh my God). A nebyl jsem zdaleka sám, koho tahle hra nachytala na švestkách a výrazně překonala všechna očekávání. Vynikající hratelnost po celou dobu, napínavý příběh, napínavé akční scény a to všechno v parádní grafice, kterou ještě zvýrazní použití systému Eyefinity s periferními monitory (v mém případě tak celkové rozlišení 5760x1200). Viděl jsem mnohem horší a přesto špičkové akční filmy, než je tahle hra.
Překvapení je tedy ještě slabé slovo. Zapomeňte na škarohlídy, vyhoďte konzole a pusťte si to na pořádném PC a prostě jděte a bavte se hrou a obdivujte to zpracování hlavní hrdinky. Po těch cca 15 hodinách hodinách budete zklamaní jen z toho, že už je konec! Ohledně hodnocení jsem tak čekal velkou diskusi, nakonec to ale bylajen diskuse nad tím, proč téhle hře nedat známku 100/100, jež by si klidně zasloužila zejména s ohledem na kvalitu ostatní současné herní produkce (nicméně na 100% to musí být skoro dokonalost sama a to TR stále není). Nakonec jsme se přidrželi našeho objektivního systému hodnocení, kdy hodnotíme všechny hry na základě několika základních prvků a oblastí, které všechny obsahují a srovnáváme je vůči etalonu (tedy nějaké v dané oblasti špičkové hry). Výsledkem našeho systému je hodnocení 95/100. Hodně se těšíme na další díl a prosíme tvůrce, aby nic převratně nového nevymýšleli a prostě jen propracovali a dodělali prvky z této hry a to vše zasadili do dalšího napínavého až filmového zpracování v ještě lepším grafickém kabátku s ještě živější Larou!
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|