Strana 3 z 3
Shadow of the Tomb Raider je trochu rozporuplná hra Na jedno stranu jde o nejhezčí a nejpůsobivější dobrodružnou hru vůbec, kdy úroveň detailů grafiky, zpracování hlavní postavy i prostředí je opravdu pěkné. Starodávné prostory a kobky nikdy nevypadaly lépe, Lara Croft nikdy nevypadala lépe a mocněji. Svět je také poměrně velký a působí velmi živě. Jako pokračování se hraje parádně, i o něco lépe než předchůdci, kobky jsou lepší, podvodní prostory jsou parádní, Lara je v plné kondici a v některých částech hry z ní jde opravdu strach :).
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2018/Shadow%20of%20the%20Tomb%20raider/Shadow-of-the-Tomb-Raider-5_thumb.jpg)
Bohužel to dokázali tvůrci pokazit. Občas se zdá, že hra má dvojí kvalitu. Některé vedlejší příběhové linie jsou velmi kvalitní, ovšem závěr hlavní příběhové line vlastní hry (vlastně trilogie) je naprostý přešlap. Tohle by si zasloužilo opravdu předělat. Závěr hry, poražení TRINITY je slabota, vůbec to nesedí ke stylu a kvalitě příběhu hry jako takové (závěrečný boss fight atd.) a celé je to odbyté a prostě ano, konec má hra jasný, ale jakým způsobem to bylo odfláknuto, to prostě přejít nemohu.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2018/Shadow%20of%20the%20Tomb%20raider/Shadow-of-the-Tomb-Raider-4_thumb.jpg)
Hra působí useknutě v určitém momentě a tak, že ukončení hlavní dějové linie a poražení TRINITY bylo snad vývojáři doslova upečeno za pár hodin, aby hra honem rychle vyšla. Přitom příběh do té doby nebyl špatný a vše se dobře vyvíjelo a čekali jste velké finále, a to se nedostavilo. Nejsem spokojený, jak tvůrci závěr boje Lary s TRINITY pojali, jak když ho dělal někdo úplně jiný, než celý zbytek hry. Nedokáže to sice převážit jinak velmi kvalitní hru, která je plná parádních scén, atmosféry lovu pokladů a průzkumu s Larou, která je extrémně dobře zpracovaná a namluvená, kdy Camilla Luddington odvedla sakra velký kus práce. Taktéž hra má drobné chyby, které mě zabránily dohrání hry se sebíráním a vyřešením všeho na 100% (mám jen 99,1%), ale už se k tomu vracet nebudu :). Bohužel znovuhratelnost hry je téměř nulová. Zejména když ten závěr hlavního příběhu je zkamáním, naštěstí závěr samotné hry je optimistický a takový, jak si Lara a série zasloužila a očekával se :).
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2018/Shadow%20of%20the%20Tomb%20raider/Shadow-of-the-Tomb-Raider-14_thumb.jpg)
Pokud jde o technické zpracování, hra vypadá velmi dobře, nejsem si ale úplně jist, že nároky tomu odpovídají. Nemyslím si, že vypadá až tak dobře, aby se ve vysokých detailech ve 4K při 60FPS nedalo hrát prakticky ničím. Přijde mě, že hra slouží i trochu jiným záměrům jednoho výrobce GPU. Navíc slibovaná podpora RTX Ray tracing téměř jistě na lepším výkonu a optimalizaci samotné hry nepřidá. A nejsem si jistý, že ten Ray tracing bude vůbec použitelný ve 4K s ultra drahými RTX kartami, které jediné jej budou používat. Chválím ale tvůrce za upřednostnění DirectX12 a optimalizaci zejména po stránce využití CPU. Jinak je hra s běžnými kartami docela hratelná, až tedy to 4K rozlišení, kde jsem musel přejít na GTX 1080 Ti, i se sníženými detaily, protože s RX VEGA 64 nebo GTX 1080 se to prostě ve 4K hratelně nedávaly. A jak říkám, nemyslím si, že hra vypadá až tak super extra skvěle, aby to těm nárokům ve 4K odpovídalo.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2018/Shadow%20of%20the%20Tomb%20raider/Shadow-of-the-Tomb-Raider-17_thumb.jpg)
Shadow of the Tomb Raider jako očekávané vyvrcholení trilogie potěší tak na půl. Hratelností je parádní, i když proti předchůdcům byl jen drobně vylepšen. Přidání RPG prvků a zvětšení prostředí je fajn, stejně jako možnost rozhovorů s lidmi, ale působí to všechno poněkud toporně a nedodělaně. Hra se téměř vydala směrem k příběhovému RPG, ovšem zůstala stát opravdu jen na začátku. Možná v budoucnu?
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2018/Shadow%20of%20the%20Tomb%20raider/Shadow-of-the-Tomb-Raider-22_thumb.jpg)
Každopádně zpracování kobek, hádanek, lezení atd. je nejzajímavější ze všech tří her a opravdu udává atmosféru a styl TOMB RAIDER, kdy nové podvodní sekvence jsou opravdu třešničkou na dortu a ozdobou. Přírodní scenérie jsou parádní. Zpracování Lary extrémně dobré, kdy sice občas přehrává, ale v téhle třetí hře už jsou části, kdy z ní jde skutečně děs a hrůza a nepřátelé to dávají najevo. Docela zajímavým prvkem je přidání „nebezpečí“ v podobě nepřátel do některých kobek a hrobek, kdy se občas solidně bojíte :).
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2018/Shadow%20of%20the%20Tomb%20raider/Shadow-of-the-Tomb-Raider-21_thumb.jpg)
Je škoda, že jinak velmi dobrou hru a očekávané hlavně příběhové vyvrcholení, tvůrci pokazí skutečně odfláknutým závěrem hlavní příběhové line (a vlastně všech tří her). Nevím proč, ale prostě do 96% hry všechno dobrý a pak finální střet a závěr příběhu působí neskutečně odfláknutě, nedůstojně a prostě se to do celé hry a trilogie prakticky nehodí. Nevím proč to tak je, ale tento element strašně zklamal.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2018/Shadow%20of%20the%20Tomb%20raider/Shadow-of-the-Tomb-Raider-3_thumb.jpg)
Naštěstí nedokáže převážit pozitivní aspekty hry, která je jednou z nejpovedenější a určitě nejhezčích dobrodružných her svého druhu vůbec. Lara Croft se vrátila ve velkém stylu a já se nemohu dočkat, kam se vydá příště. A pokud se autoři vydají cestou otevřenějšího prostředí s výraznými RPG prvky a hororovější atmosférou, vůbec by to nebylo na škodu.
Hodnocení: 83%
Za výbavu děkujeme našim partnerům:
![](/images/stories/ikonky/ASUS-logo-2014-250.jpg)
![](/images/stories/ikonky/CENEGA-250p.jpg)
Dojmy z hraní a dohrání hry získány na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN Threadripper 1950X OC 4GHz
- Deska: Gigabyte X399 GAMING 7
- Grafika: ASUS STRIX GTX 1080 Ti 11GB
- Paměť: 32GB RAM Kingston HyperX DDR4 3200MHz
- Disk: 512GB WD SSD NVMe PCIe SSD Black
- Zvuk: ASUS Essence STX II 7.1
- OS: Windows 10 Professional 64-bit
- LCD: 32“ BenQ BL3201PT 3840x2160 IPS
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|