Strana 4 z 4
Musím říci, že celkově Fallout 76 jako multiplayerová hra, a vlastně jako Fallout, příliš nefunguje. Problém je už v technickém základu, který je zastaralý, nevhodný pro online použití, silně neoptimalizovaný a neefektivní. Nároky na výkon musí být strašné ze strany provozování serverů. A trápí to i hráče, odezva serverů je mizerná, grafika hry je hnusná (nejvíce mě vadí rozostření dohledu, kdy je to, jak když nemám brýle). Hra jede mizerně i na high endu a to musí být zalimitována pro všechny jen na těch maximálně 60FPS, protože pak běháte, střílíte a mlátíte rychleji než hráči s menším počtem FPS.
Nicméně hlavně jako multiplayerová hra nefunguje. Osobně si myslím, že pokud bych měl vybrat hru, která je Fallout 76 podobná ale dělá přístup k multiplayeru, kooperaci a hraní solo správně, tak je to The Division. Velmi hratelností a stylově podobná hra, grind atd. Vypadá ovšem graficky mnohem lépe, běhá mnohem lépe a multiplayer je zvládnutý smysluplně, včetně PvP a nekazí zážitek solo hráčům. Nic z toho Fallout 76 nemá a jeho systém je extrémně neefektivní a já silně pochybuji, že to vůbec půjde doladit bez naprostého předělání technologického základu a fungování hry samotné. Fallout 76 funguje nyní nejlépe jako singleplayerová než multiplayerová hra, protože samozřejmě přímo vychází z Fallout 4. Jenže proti němu přišel o „lidské“ NPC a vyprávění příběhu, ovlivňování příběhu rozhodnutími atd. tedy tím jediným, co Bethesda dělá dobře a čím jsou její hry zejména známé. Příběhy tu jsou, ale všechno máte prostřednictvím audiologů, záznamů atd. vyžaduje to hodně poslouchání čtení, ale klasické rozhovory úplně chybí a možnost ovlivnit příběh a prostředí hry svým rozhodnutím, chybí zcela. Velice rychle se omrzí, do děje hra nevtáhne, a hlavně absence klasických NPC na mapě nedává žádný smysl. Zejména když řada NPC v podobě robotů, a dokonce jednoho supermutanta na mapě je! A hodně štěstí s tím posloucháním několikaminutových příběhových audilogů, když hrajete ve skupině a mluvíte na sebe.
Fallout 76 je hodně chudým, neoptimalizovaným příbuzným Fallout 4, kdy jeho online fungování dělá spoustu už tak neoptimalizovaných věcí, ještě horšími a asi nechtěně ukazuje na ty věci, kterými je online provozování hry horší pro hráče, než když hra běží klasicky offline u vás doma. Nemohu přijít na jedinou přínosnou věc, kterou by Fallout 76 tím, že je online, nabízel proti offline Fallout 4. Hru jsem v současnosti musel přestat hrát, protože prostě nefunguje její vnitřní ekonomika, budování, stavění, obchodování. Mám narvaný inventář, vystavěnou základnu a nemám kam ty věci dát, či jak využít, či jak prodat. Což jsou ale klíčové aspekty Falloutu. Nevadí mě změny VATS, nevadí mě změny perků atd. Vadí mě, že tvůrci vzali už tak špatný a nevyladěný technický základ a prostě ho použili pro úplně novou hru, o které tvrdí, že ji budou podporovat celé roky. Současně si nedali žádný rozumný čas na její vyladění a prostě to za 1200 korun prodávají jako hotovou hru. Tohle ale není hotová hra, tohle je polotovar, který má před sebou ještě dobré dva roky vývoje, než bude k něčemu.
Tím ale nepopírám potenciál, který hra má. Chce to však rozhodně nový pořádně optimalizovaný engine, inspirovat se ve funkčních Solo/multiplayerovo/PvP/PvE hrách, kdy nejpodobnější Fallout 76 je určitě The Division, která právě má technické vyladění, optimalizace, vyvážení všech složek a je zábavná pro všechny. Fallout 76 v současné podobně není dobrou ani dodělanou hrou pro nikoho. Zábavný být dokáže, ale neustále narážíte na omezení, problémy, které by prostě hra mít neměla, zejména když za ní stojí bohaté velké studio, pro které tohle není první hra, ani první Fallout.
V současném stavu si hra nezaslouží více jak 35% hodnocení. Protože je jen na těch zhruba 35% reálně hotová. Potenciál má velký a já se docela těším, až se do ní za několik měsíců, možná za rok, vrátím. Doufám v mnohem lepší technologické vyladění, smysluplný ekonomický systém využití materiálů, odstranění limitů pro stavbu, uskladnění a vůbec větší možnosti stavby samotné, zvýšení obtížnosti hry pro solo hráče, možnost úplného vypnutí PvP interakce, více obsahu, více zbraní, obleků, zbrojí, módu, stavění, nepřátel, lokací, NPC a smysluplné vyprávění příběhu + herní rozhodnutí atd. Tahle hra má prostě potenciál a bylo by dobré, kdyby Bethesda zaplatila předním tvůrcům módů pro Fallout 4 a udělala hru hezčí a lepší pro všechny. Divím se, že tak neučinila. Hodně mě vadí, že Fallout 76 v současné podobě vypadá jako korporátní produkt, který se jen zkouší svést na „online“ módě a mikrotransakcích, kdy ceny těch nepotřebných kosmetických balíčků jsou vážně výživné a skoro názorně vysvětluje proč tahle hra v tomhle stavu vyšla:
Hra bohužel nemá českou lokalizaci, což vzhledem ke způsobu vyprávění příběhu, kde je všechno zdlouhavě namluveno nebo napsáno, může být pro řadu českých hráčů dost problém. Hra vyžaduje tedy velmi dobrou znalost některého z cizích jazyků, ideálně samozřejmě angličtiny, abyste si alespoň trochu užili toho zajímavého příběhu, i když absence NPC ze hry dělá výrazně horší příběhový zážitek než z Fallout 4 nebo SKYRIMu. Vynechat NPC bylo extrémně hloupé rozhodnutí (ale cílem bylo ušetřit peníze a čas na vývoji) a hra tak přišla o svou identitu a o to, co Bethesda umí nejlépe. A o to více zviditelnila obrovské nedostatky a stav rozpracovanosti, ve kterém se Fallout 76 nyní nachází.
Fallout 76 vyšel podle mého o skoro 2 roky dříve, než vyjít měl a na špatném technologickém základu s nefunkčními prvky a myšlenkami. Není to hotová hra, a to ani vzdáleně. Věřím v její velký potenciál a rád se k ní vrátím. Zatím ji ale nemohu nikomu v současném stavu doporučit a vlastně ani dál hrát. Nemohu hodnotit produkt na základě doufání, že ho výrobce do budoucna opraví a plně zprovozní. Fallout 76 je ohromný žrout času, bohužel čím více ho hrajete, tím více vidíte hromady zbytečných problémů, nedodělků, prázdnoty a omezení, která prostě ukazují, že tohle není hotová hra.
Zatím tedy uděluji 35%, ale věřím tomu, že za půl roku vylepšování budu moci udělit více a za rok ještě víc. Nepopírám však, že by hra potřebovala úplně předělat od základu. Některé myšlenky, na kterých stojí, prostě v praxi nefungují. V tuto chvíli tedy hodnotím hru takto a doporučuji tak půl roku s hraním počkat, jak se věci vyvinou, zda Bethesda dostojí slovu nebo to sama odpíská dříve, kdy uzná, že takhle to prostě nefunguje a fungovat ani nemůže a oprava bez kompletního předělání klíčových částí hry, prakticky není možná. Uvidíme.
Hodnocení: 35%
(prozatímní v době vydání a stavu této online hry)
Českým distributorem hry je společnost CENEGA
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům
Podklady pro recenzi získány a hra hrána na sestavě:
- AMD Ryzen ThreadRipper 2950X (16 jader/32 vláken)
- Gigabyte X399 AORUS GAMING 7
- 32GB G.Skill FlareX AMD (4x 8GB) DDR4 3200MHz CL14
- ASUS ROG STRIX Radeon RX VEGA 64 8GB OC
- Western Digital Black Nvme SSD M.2 1TB
- ASUS Essence STX II 7.1
- Windows 10 Professional 64bit
- 32“ BENQ BL 3200 IPS 4K
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|