Strana 3 z 4
- Technické zpracování a nároky hry na HW
Hru pohání stejný engine, jako předchůdce, ovšem v mnohem vylepšené, detailnější a optimalizovanější verzi. GRID AUTOSPORT tak vypadá opravdu skvěle, prostředí o okolí tratě jsou nádherné a neuvěřitelně detailní. U nového GRID je také rozdíl, zda hru hrajete na konzoli, nebo na PC. I na slabším PC bude hra vypadat mnohem lépe než na jakékoliv konzoli. Může za to výborná optimalizace, která opravdu využívá síly a možností současného HW, což umožnilo vydat po vydání hry i zdarma stahovatelný balíček UltraHD textur, který je velký skoro jako samotná instalace hry. A je jen na PC. Kromě toho, že konzolové verze mají 30FPS a PC verze má neomezené FPS a i to je dosti znát, protože hra bez problémů běhá na většina PC na 60 i více FPS.
Na maximální detaily (to je s 8xAA nikoliv jen 4xAA), kde hra vypadá velmi dobře, se bez problémů dá hrát i na velmi průměrném současném stroji. S omezením detailů tedy bez problémů poběží i na integrovaných grafikách. Je trochu s podivem, že nejhůře na celé grafice tak vypadají vlastní modely aut. Ty nejsou zdaleka tak detailní, jak by mohly být, zejména když jim začnou odpadávat díly karoserie a pohled na ty nedetailní a jednoduché modely pod nimi není pěkný. Stejně tak zpracování kokpitů je hodně daleko od toho, co by to mělo být, ale zase tam alespoň jsou a hraje se to z nich jedna radost. Tomu odpovídá i náročnost na HW.
- Minimální HW konfigurace:
- CPU: Intel Core 2 Duo E4600 nebo AMD Athlon X2 5400+
- RAM: 2 GB
- OS: Windows Vista
- GPU: Intel HD Graphics 3000 nebo Radeon HD 2400 nebo GF 8500 GT
- HDD: 20GB
Hra by měla běhat i na vyloženě prehistorických a velmi slabých starých PC. Ostatně hlavním partnerem hry je Intel, který chce aby hra běhala dobře i na jeho slabých integrovaných grafikách v CPU, takže optimalizace musí být skutečně precizní.
- CPU: Intel Core i7-920 nebo AMD FX-4100
- RAM: 4GB
- OS: Windows Vista 64-bit
- GPU: Intel HD Graphics 5200 nebo Radeon HD 7790 nebo GTX 650 Ti
- HDD: 20GB
Ani doporučená sestava, která už zvládne hru bez problémů na lepší detaily, není žádný výběr nejnovějšího hi-endu. Popravdě je to low end.
- Testovací sestava recenzenta hry:
- CPU: Intel Core i7-3820 (OC 4,5GHz)
- RAM: 16GB
- OS: Windows 7 64-bit
- GPU: Sapphire VAPOR-X R9 290X 4GB (OC 1100/6000MHz)
- SSD: Intel SSD 520 series 240GB
- ZVUK: ASUS Essence STX II 7.1
- LCD: 3x ACER AL2723W S-PVA (Eyefinity 5760x1200)
- Volant: Logitech G25
Má domácí a herní testovací sestava samozřejmě nemá s hrou sebemenší problém. A k závodní hře podobného stylu rozhodně patří kvalitní volant. Bez toho se prostě nedá o recenzi a vůbec zážitku závodní hry ani uvažovat.
Hra je perfektně optimalizována pro Eyefinity a dokonce i dva monitory, kdy na jednom hrajete a na druhém můžete mít údaje a pozici, či záběry jako z přímého přenosu závodu. Každopádně hra v Eyefinity dává hraní zcela jiný rozměr a hlavně atmosféru. I zde musím uznat, jak dobře je hra optimalizovaná, kdy na maximální detaily s UltraHD packem s jediným R9 290X (po OC) jedu na cca 60FPS bez problémů. V rozlišení 5760x1200 při takhle dobře vypadající hře, opravdu by si mnozí vývojáři mohli vzít příklad :). Jak se ale autoři poprali se zpracováním věcí zásadních pro závodní titul?
Zapomeňte na to hrůzu z GRID 2. GRID Autosport se vrátilo k jízdnímu modelu z GRID 1. A ještě byl vylepšen, takže je mnohem větší rozdíl mezi různými auty, kde velkou roli hraje síla motoru poháněná náprava atd. Pokud znáte některá auta ve skutečnosti, tak asi budete souhlasit, že jejich herní zpracování je docela dost věrné. Ano, není to simulátor, ale je to dostatečně blízko na to, aby to byla zábava a výzva. Samozřejmě hraji jen s vypnutými všemi asistencemi. S nimi, kdy je hra přístupná i pro hraní na klávesnici a po každého, může hru hrát a vyhrát i cvičená opice.
Jízdní model je tedy super a čistá stopa a rychlé časy jsou docela výzva. Trochu horší je to s kolizním modelem. Ne, že by nebyl slušný a odpovídající reálné fyzice, to je, ale prostě mi přejde poněkud optimistický, zejména co se následků týká. Ano, lze si zapnout plné poškození auta a poškození řízení, motoru je velmi znát na výkonech i jízdě, bohužel síla některých větších nárazů je poněkud ztlumena, takže následky poškození ve vyšších rychlostech rozhodně neodpovídají tomu, co by se autu mělo stát. Rozložení auta na díly a destrukční model zkrátka není tak detailní, jak by být měl a mohl. I tak ale pro napínavý akční závodění je to dobré dost, model poškození funguje a i lehčí nárazy mohou a mají vliv na vaše auto, kdy protivníci nemají vyšší hmotnost než vy, což je častý nešvar některých závodních her. S tím souvisí umělá inteligence a obtížnost hry ...
Codemasters rozhodně v tomto bodu vyslyšela ohlasy. I tato hra nabízí několik stupňů nastavení obtížnosti AI, což se odrazí hlavně v dosahovaných časech na kolo. U starších CODEMASTERS her musím říci, že po čase chyběla výzva, protože i nejtěžší obtížnost byla prostě jednoduchá. U nového GRID byly provedeny úpravy v tomto směru. Druhá nejtěžší obtížnost je nyní vlastně jako ta nejtěžší v předchůdci a ta nejtěžší je opravdovou výzvou. A roli v tom hraje i to, za jaký team hrajete. Pokud nemáte nejlepší auto ve startovním poli, nemáte většinou šanci vyhrát a i s nejlepším autem se dost nadřete a rozhodně nemáte nic jisté.
Pochválit kromě obtížnosti musím i AI. To je totiž asi nejlepší AI, kterou jsme kdy v které závodní hře mohli vidět. AI v GRID Autosport se opravdu povedla. Protivníci se chovají jako protivníci, reagují na situace a rozhodně se nerozpakují se vedle vás nacpat v zatáčkách - ale bez toho aby do vás vyloženě bourali. Pořád je cítit, že AI je hlavně v pomalejších zatáčkách pomalejší, než by mohlo být (hlavně než to jezdíte vy), ale celkově jezdí mnohem plynuleji i agresivněji, než dříve, takže opravdu baví a v závislosti na obtížnosti vám rozhodně nedá nic zadarmo. Co je dobré je, že na rozdíl od jiných her se nepřizpůsobuje vaší rychlosti. Tedy že například vedete a zajíždíte rychlé časy, takže nejednou AI nerealisticky zrychlí a dotáhne vás. Nebo naopak se plácáte na konci a jste pomalí, tak AI zpomalí a začne dělat chyby. Tady prostě ne, AI jede plynule a celou dobu a dokáže i zrychlit i zpomalit, ale bez ohledu na to, jak se daří vám. Reaguje na dění na trati před sebou, kdy se rozhodně nesnaží vytlačit někoho z dráhy nebo ho nabourat, ovšem i to se stane.
Protivníci dělají chyby, dokáží vyletět z tratě, probrzdit atd. všechno vypadá hodně dobře. Navíc se chystá, nebo se už dokonce vydal nějaký patch, který AI ještě zlepší. U své novinářské verze, kterou jsem měl už týden před vydáním hry jsem si u AI všiml jediného nedostatku. Ten spočíval v tom, že pokud jste se v zatáčce dostali do kontaktu a AI se na vás zboku natlačilo a začalo vás tlačit z tratě pryč a spolu s vámi tedy AI protivník vyjížděl z tratě, tak zatímco v reálném světě by dotyčný ubral aby se také nedostal z tratě, AI to bohužel nedělalo a tlačilo vás i z tratě pryč dál pod plynem. Samozřejmě je to specifická situace, ale ne neobvyklá a snad se tedy tento drobný nedostatek opraví. Jinak tedy AI i obtížnost hry se opravdu povedla.
Nic nemohu vytknout ovládání, tedy s výjimkou sterilního "tabletového" menu. Jinak se hra ovládá výborně. Nastavení volantu a jeho možností je tradiční, možnost řazení jak automaticky, tak sekvenčně tak řadící pákou (H) a přes spojku, je zde a skvělé. Zpracování ozvučení se rovněž povedlo, zejména při pohledu z kokpitu je to atmosféra, jak má být.
Rozhodně se hodí možnost jezdit tréninky a kvalifikace a také potěší možnost nastavení některých parametrů auta. A vliv to má. Bohužel ve hře stále chybí efekt opotřebení pneumatik (s výjimkou endurance závodů) a pořádné funkční BOXy. Proč? To stále nechápeme. Co se mi docela líbí je systém trestů, když nedodržíte trať (přejedete vymezující bílé čáry). Hra vás zpomalí a délka toho zpomalení odpovídá míře možné získané výhody. Samozřejmě trest nedostanete, když vyletíte z tratě a samozřejmě nezískáte výhodu. Má to ale chyby, občas se stane, že vás za bílou čáru přeci jen vytlačí soupeř, pak bohužel penalizaci dostanete také. Zejména na nejvyšší obtížnosti to je docela citelné. I to by se tedy dalo zlepšit, aby se rozlišovali mezi úmyslným a neúmyslným vyjetím z tratě. Každopádně i v tomto ohledu hra udělala vývoj směrem kupředu.
Takže k závěru a hodnocení ...
|