Strana 3 z 4
- Technologické zpracování a testy
Wolfenstein 3D byl absolutní pecka, posunul graficky i technologicky zpracování her na novou úroveň a na jeho příkladu je vidět, jací byli tehdy vývojáři a to zdaleka ne každý měl počítač, na kterém by bylo Wolfenstein 3D možné rozeběhnout. Dnes už má výkonný PC kde kdo a bohužel zatímco ve své době byl Wolfenstein 3D absolutní špička, nový Wolfenstein: The New Order se k současné špičce ani neblíží. A to je velké zklamání - žádný posun vpřed, ale pár kroků vzad.
Hra používá nepříliš povedený herní engine iD Tech 5, který místo DirectX používá dnes už ve hrách nepoužívaný OpenGL API. Na tom by nebylo až tak nic špatného, ale tento Engine je bohužel už ze starší hry RAGE, znám svou špatnou optimalizací a funkčností. Příliš viditelné dočítání textur je i v této hře hodně patrné. Hodně vidět je i špatné a nízké rozlišení mnoha objektů, což se trochu tluče se zajímavě zpracovanými jinými objekty - někdy je to vidět více, jindy méně.
Potěší sice omezená, ale alespoň nějaká destrukční fyzika, kdy se spousta věcí dá rozstřílet, dokonce se budete prořezávat překážkami atd. Stejně tak potěší celkem zvuková stránka a zpracování postav. Přesto všechno celkově nevypadá hra úplně nejlépe, některé věci tomuto engine prostě nejdou a vypadají zaostale. A to nemluvíme o značném množství problémů, například haprující AI.
Někdy vám překvapivě inteligentní protivníci vpadnou do zad a chytře vás obejdou, jindy zůstanou hloupě stát za rohem, předstírajíc krytí a jindy zase okamžitě vědí, odkud jste jejich kolegu na druhé místnosti sejmuli pistolí s tlumičem, aniž by vás zahlédli. Okamžitě ale do vás přesně vyklápí zásobníky. Zkrátka AI má velké mezery - škoda. Na rozdíl od jiných akčních her, kde jsou protivníci jako hadrové panenky, kde je nepoškodíte ani když je zasáhnete raketometem, zde je to pěkně krvavé a kusy těl létají všude kolem.
(1920x1200 vs 5760x1200)
Co nás mrzí je opět zmršená optimalizace pro více monitorů - naštěstí existují prográmky a jejich tvůrci, kteří za pár minut opraví to, co tvůrci schopni opravit nejsou do současnosti. S nimi tedy hra na třech monitorech běží ve správném poměru a vypadá tak ještě lépe. A jak to běhá na našich PC?
Možná to nevíte, ale spousta her má dnes zapnutý omezovač maximálních FPS na hodnotu 60 u PC verzí, u konzolových je to často jen 30 FPS. U většiny testovaných her to zvládáme úpravou ini souborů vypnout, u nového Wolfenstein: The New Order se nám přes veškerou snahu tento zámek odstranit nepodařilo. V nižších rozlišeních tak výkonné grafiky neukazují svůj skutečný potenciál - natož třeba SLI/CrossFie konfigurace.
Hra je zajímavá tím, že využívá místo DirectX11 (či nově třeba i MANTLE) dnes u velkých AAA her téměř nepoužívaného OpenGL. Přestože toto API není dnes nijak rozšířené na PC platformě v oblasti velkých herních engine, současné karty jej samozřejmě plně podporují a výrobci pro něj mají odladěné ovladače.
Jak vidíte ve FullHD (v naším případě 1920x1200) není ani na maximální možné detaily hra pro moderní grafiky velký oříšek. Spousta v pohodě dosahuje těch 60FPS. I na velmi slabých mainstreamových až low endových kartách je hra jinak v pohodě hratelná. Ve vyšším rozlišení už se ke slovu dostává skvělý výkon AMD grafik, které jsou pod OpenGL vyladěny velmi dobře. V těchto rozlišeních už jdou FPS citelně níže a Radeony ukazují konkurenčním GTX grafikám záda. Test procesorů nemá smysl dělat, hra je omezena na 60FPS, takže s výjimkou 2jádrových a nejslabších 4jádrových modelů jinak s těmi CPU těch 60FPS dosáhnete a víc nám to neukáže.
Osobně jsem hru hrál a tetoval na mé osobní sestavě, která obsahuje:
- Procesor: Intel Core i7-3820 OC 4,2GHz
- Grafika: Sapphire Radeon R9 290X 4GB VAPOR-X OC (1100/6000MHz)
- RAM: 4x 4GB (16GB) DDR3 1866MHz CL9
- Zvuk: ASUS XONAR DX
- LCD: 3x ACER AL2723W Eyefinity 5760x1200
Při hraní hry jsem se kromě problémů zmíněných výše, nesetkal se žádnými jinými. Samozřejmě je škoda, že hra není dotažena a engine lepší a musíme sahat k prográmkům nezávislých vývojářů, ale hra běžela slušně a bez problémů. Jinak hra nemá žádné zvláštní velké nároky.
- CPU: Core 2 Duo E8200 or AMD Phenom II X2 545
- RAM: 3 GB
- OS: Windows 7 or above (64 bit)
- Video Card: Nv GTS 250 OR AMD Radeon HD 6670
- CPU: Intel Core i7-930 or AMD Phenom II X6 1090T
- RAM: 4 GB
- OS: Windows 7 or above (64 bit)
- Video Card: Nv GeForce GTX 460 or AMD Radeon HD 6850
Jediným poněkud větším nárokem je velikost instalace. Ta zabere značných 50GB a v digitální verzi musíte z internetu stáhnout asi 44GB velkou instalaci! Kéž by to na kvalitách grafiky hry bylo někde vidět :(.
|