Strana 4 z 4
Dostáváme se na konec. Hodnocení MAFIA2 je těžké a já vám v úvodu slíbil, že vám vysvětlím, proč může tato hra v recenzích dostat 4/10 i 9/10 hodnocení. Důvod je prostý. MAFIA2 je ukázkou toho, že konzole zabíjejí dobré hry. To, že je MAFIA2 multiplatformní, je důvod, proč je tak nemastná a neslaná. Konzolová verze se nemůže kvalitou zpracování s PC verzí vůbec měřit. Nedokážete si představit, jak hnusně hra na SONY PS3 a MS Xbox360 vedle PC verze na živo vypadá! Takže když vezmete MAFIA2 kvalitu zpracování, která ale ani na PC není perfektní (díky multiplatformnímu vývoji), musí hra zaujmout už jen herně, aby stále za něco. A to nedokáže.
Pokud se chcete s gamepadem v ruce a se zadkem zaraženým v pohovce v obýváku u konzole s pusou plnou brambůrků a coly, prostě bavit, není to ta pravá hra. MAFIA2 to je hra jen o velmi silném a velmi vážném příběhu. Nutno dodat, že MAFIA2 je navíc hra krajně nevhodná pro děti pod 18.let. To samo o sobě okruh zájemců o tuto hru snižuje, stejně jako okruh lidí, co ji snad budou hrát na konzoli. MAFIA2 je pro děti nevhodná stejně jako je nevhodné GTA, přesto GTA hrají nejvíce děti. A to si myslím, že MAFIA2 je zase na druhou stranu daleko méně škodlivé než GTA. GTA je oslavou zločinu a přímo nabádá méně psychicky vyzrálé jedince k tomu, aby tak žili. MAFIA2 naopak jasně odrazuje od podobného života. Bohužel, jako hra je MAFIA2 mnohem méně zábavná než GTA a tak nehrozí, že by se k mnoha „GTApostiženým“ dětem dostala a ukázala jim reálně pohled na život za hranou morálky i zákona.
MAFIA2 na konzolích naprosto propadne a hodnocení hlavně konzolových herních magazínů tomu jasně dávají zapravdu. PC verze je ovšem dotčena také. Hra je díky multiplatformním kompromisům v mnoha ohledech zpackaná a neumí ani některé věci, které první díl uměl. Ty arkádové a mainstreamové prvky neměly v MAFIA2 co dělat, a celou hru hodně kazí. Bohužel dojem kazí i pocit vykradenosti a prázdnosti hry. Po tolika letech vývoje 10 hodin herní doby, kde půlku času strávíte kvůli nefunkční městské dopravě na cestě autem při přejezdech z jedné strany města na druhou? To je trochu málo. Že by prostor pro DLC? Nemělo být náhodou DLC bonusem?
Už delší dobu si jako hráč všímám, že DLC jsou vykradenou částí původní hry, kterou před vydáním autoři vyjmuli, aby ji pak mohli doprodat zvlášť. Takže 1000 korun dáte za základní hru a pak 300 za každé DLC, což byla původní součást hry, ale teď prodaná jako bonus. Jenže jak se ukazuje i u MAFIA2, když pak hra, ve stavu v jakém vyjde, připomíná oškubanou slepici a snižuje to hodnocení, komu pak chcete co dál prodávat, když si ji málokdo koupí po vydání? A já se nedivím. MAFIA2 jsou v současné době, pokud chcete zábavnou hru na odreagování, vyhozené peníze. Zábavy nabízí poskrovnu.
MAFIA2 rozhodně nemá nárok na hodnocení 9/10 a jestli jí někdo podobné hodnocení dá, tak zaslouží pověsit za uši do průvanu. V současném jakoby vykuchaném stavu nabízí silný příběh, který bych klidně hodnocením 9/100 ohodnotil. Jenže příběh není ve hře sám a jako celek je MAFIA2 jako hra, poněkud nemastná a neslaná. Umělá inteligence hapruje, technické zpracování dokáže příjemně překvapit smyslem pro detail, na druhou stranu mohlo a mělo být daleko lepší – kvalita některých in-game videí je příšerná, a ne všechno je v kvalitativně odpovídající technickým možnostem HW i SW roku 2010. Nejvíce kazí dojem nedomyšlené použití nedokonalého PhysX, které je zbytečné a špatně udělané, protože dělá hromadu věcí, které se dají udělat jinak a lépe. A hlavně kromě pár tisíc majitelů grafik jedné značky a jednoho typu, jejichž řady rozhodně neporostou a jsou v obrovské početní nevýhodě proti jiné značce grafik. Ta má navíc podle všeho má našlápnuto k ještě spanilejší jízdě s novými modely, než dosud převáděla, je otázka, co to PhysX v té hře vlastně v tomto stavu vůbec dělá. Není použitelné pro všechny a v podstatě pro nikoho.
Z mého pohledu nabízí MAFIA2 vynikající herní příběh, který ukazuje v přesně odměřené míře to, jaký život ve zločinu je. Bohužel příběh je přerván nudnými přejezdovými pasážemi, které sice dají možnost obdivovat skvělé živoucí prostředí města, na jehož zpracování žádná jiná hra nemá, ale zároveň dá čas si všimnout toho, jak je zoufale herně nevyužito. A pak je tady celá ta řádka věcí vyplývající ze snahy zaujmout mainstreamové multiplatformní publikum, které ale o podobnou vážnou hru nestojí a nedokáže ji ocenit, ani si ji užít. Výsledkem je tak to, že MAFIA1 je jako hra v mnoha ohledech lepší a propracovanější. A místo aby MAFIA2 vylepšila všechno, tak dokonce v ní řada věcí chybí a jako hra dokonce dokáže i nudit. MAFIA2 je ukázkou skvělého smyslu pro detail, pro příběh a zároveň naprosto špatného marketingového a vydavatelského rozhodnutí a zaměření a cílení se na herní publikum, které o podobně vážně míněnou hru vůbec nestojí.
Pokud hledáte hodně dobrou gangsterku s vážným příběhem a nehledáte šílenou arkádovou akci a máte PC, tak si MAFIA2 určitě kupte. Pokud ale chcete hru na odreagování, máte rádi akční arkády typu GTA a máte třeba herní konzoli, tak se MAFIA2 vyhněte.
Testovací sestava (recenze a snímky):
- Procesor: AMD Phenom II 940 3,0@3,8GHz
- Deska: Gigabyte AMD 790FX DQ6 AM2+
- RAM: Kingston 8GB DDR2 1066MHz
- HDD: Western Digital Raptor 74GB 10 000ot/min SATA
- Grafika: Sapphire ATI HD 5870 1GB VaporX OC
- Minitory: 3x ACER AL2723W 1920x1200 (Eyefinity 5760x1200)
- OS: Microsoft Windows Vista Ultimate x64 SP2
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|