Strana 4 z 4
- Mass Effect 2 - Hodnocení
A dostáváme se k samotnému závěru recenze. Nebudu chodit kolem horké kaše a snažit se okřávat neobhajitelné, tak to řeknu na rovinu. Pokud uvidíte někde recenzi z hodnocením 10/10, tak je to kravina a nemá to s objektivní recenzí nic společného. Mass Effect 2 nemá kvality na absolutní ocenění a většina rádoby recenzí jsou jen „placenými“ PR kydy před obavami ze snížení příjmů z reklamy v krizové době. Zkrátka skutečných herních recenzentů je pomálu a skutečných recenzí, které jen nevychvalují na objednávku hru, je ještě méně a je to špatně. Je to špatně pro uživatele, kteří dostávají pomýlené informace a je to špatné pro vydavatele, kteří si myslí, že prodeje na základě zmatených realitu nezachycujících recenzí a trailerů, jsou určující pro kvalitu hry.
EA už se pochlubilo tím, že Mass Effect 2 dosáhl na metu 2 milionů prodaných kusů. No a to je ten problém a důvod, proč je Mass Effect 2 takový, jaký je. Hlavní snahou už není udělat kvalitní hru, ale udělat hru tak aby se dala snadno, rychle a s velkým humbukem prodat – co na tom, že pár týdnů na to už si na ni nikdo nevzpomene a hrát to nebude (viz. Call of Duty MW2). Hlavním cílem není hru jen prodat a dobře si vydělat, hlavním cílem je prodat toho kvantum a vydělat nechutně moc za každou cenu co nejrychleji než zákazníci zjistí, že to za to snad ani nestojí.
Bohužel Mass Effect 2 se stal dalším důkazem úpadku herního průmyslu, kde marketing prodej je to co, vydavatele zajímá v 95%. Kvalita samotné hry je vedlejší. Prodeje her dávno nic nevypovídají o kvalitě hry – pokud se o hře hodně mluví a vychází hodně PR materiálů, tak je tu dost velká šance, že hra není kvalitní a marketing potřebuje. Kvalitní hra se naproti tomu prodává téměř sama. Mass Effect je toho důkazem. Zatímco špičkový první díl měl poměrně málo marketingu okolo, druhý díl byl oficiálně hodně propagovaný a kvalita hry tomu odpovídá. Mass Effect 2 je jednoznačně horší hrou než Mass Effect 1. Dokonce bych řekl, že Mass Effect 2 je jednou z nejhorších BIOWARE her, kterou kdy vydali. Čím to? No protože je více EA než BIOWARE, je triviálně jednoduchá než typická hra Bioware a je více klasická tupá FPS než propracované RPG BIOWARE.
Absence propracovaného inventáře a managementu postav je obrovskou chybou, která celou hru těžce poznamenala. Není to prostě to RPG na které jsme od BIOWARE zvyklí a hra jako taková tím trpí. Výmluvy, že to je pro herní dobro a větší akčnosti zůstávají jen výmluvami a EA a BIOWARE to dobře vědí. Dragon Age, které je jasně podobné KOTOR a ME1 je ryzí hardcore RPG se vším všudy a je řekl bych ještě o pěkný kus drsnější, těžší a akčnější než Mass Effect 2 a má všechno co má mít. Mass Effect 2 skutečně zaostává a nemuselo – stačilo jen trochu vylepšit to, co bylo v prvním dílu, moc práce by to nedalo. Žádná relevantní dobrý důvod, proč Mass Effect 2 není tím skutečným RPG jako ME1 zkrátka neexistuje.
Navíc, když se na celou hru podíváte, zjistíte, že se z 90% skládá jen z jednoduchých dílků přehršle herních postav, se kterými nemáte čas ani prostor se blíže sžít. Jen 10% hry tvoří hlavní děj, který je jen ozvěnou dechberoucího velkolepého tažení v prvním dílu. Mass Effect 2 nabízí také menší lokace než ME1 a celé to vypadá tak trochu jen jako laciná nástavba, která má vydělat hlavně prachy. Málo RPG prvků, netypická BIOWARE nepropracovanost a směr průměrných (ve skutečnosti podprůměrných her a herních prvků) ukazuje na to, že BIOWARE neměli tolik prostoru k tvorbě a kdosi jim napovídal. Je to velká škoda, že Mass Effect 2 není tou BIOWARE hrou, na kterou jsme zvyklí, a kterou od tohoto studia očekáváme. Zjednodušování není správnou cestou. Naštěstí si BIOWARE zachránilo alespoň pár prvků a Mass Effect 2 zabaví na pěkných pár hodin a nabízejí hodně herní kvality. Ale mohlo to být o dost lepší, kdyby místo funkce vyklešťování použili tvůrci funkci úprava a doplňování.
Mass Effect 2 je bezesporu vynikající hrou, bohužel silně provedením a rozběhem inklinuje k bídnému hernímu průměru. Je pro BIOWARE netypicky nerozsáhlé, nepropracované a obsahuje arkádové akční prvky, které do RPG prostě nepatří a ty, které by mělo obsahovat, tak tvůrci z nejasných důvodů vypustili. Mass Effect 2 je jen stínem prvního dílu a jeho celkových kvalit nedosahuje, je spíše nástavbou a dokazuje, že druhé díly jen zřídka kdy překonají původní díl. Jako RPG selhává Mass Effect 2 v mnoha ohledech – v podstatě z něj zůstaly jen slušné dialogy.
Zatím co velkolepý heroický výpravný Mass Effect 1 a brutální, propracované akční Dragon Age nesou jasný podpis propracovanosti a neutuchajícího nadšení mistrů RPG, studia BIOWARE, a co by RPG a hry obecně patří k tomu nejlepšímu, co se kdy na poli her objevilo, Mass Effect 2 je dítkem spíše poněkud negativního vlivu vydavatele EA na tvůrce BIOWARE. Doufáme, že v EA se někdo chytí v čas za hlavu a nechá BIOWARE tvořit jejich RPG, na jaké jsme zvyklí a třetí díl se bude moci postavit tváří tvář nejlepším RPG historie, kam na příčky nejvyšší patří excelentní Mass Effect 1 a Dragon Age. Druhý díl Mass Effect zůstává až příliš vzdáleně pod nimi, nečekaně hluboko pod jinak vysokým standardem BIOWARE a neukazuje to, co tohle studio běžně umí a dokáže. Přesto je MASS EFFECT 2 vysoko nad průměrem jiných her, a nabízí špičkovou hratelnost, skvělou dějovou provázanost v nápaditém světě a rozhodně si jej nenechte ujít (ale až po dohrání prvního dílu).
Jak hodnotíme a recenzujeme hry si můžete přečíst zde.
Od třetího dílu, který vyjde zhruba za 2 roky, čekáme ale mnohem více a BIOWARE s EA mají možnost dát se na tu správnou cestu, na které celá série začala. Vzhledem k tomu, že s herním engine se nic dělat nebude (ani nedá), herních postav v podobě parťáků je už až moc, je hodně času doplnit novou akčnost o pořádné RPG prvky a hlavně opět se vydat na cestu heroického velkolepého děje za záchranu vesmíru …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|