Recenze: Mass Effect 3 – Dokonalý příběhový závěr herní trilogie v nedokonalé hře Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 19 březen 2012
Přejít na obsah
Recenze: Mass Effect 3 – Dokonalý příběhový závěr herní trilogie v nedokonalé hře
Mass Effect 3 - Gameplay
Mass Effect 3 - zpracování a problémy hry se závěrem
Hodnocení a závěr

 

 

  • Mass Effect 3 – zpracování a problémy hry se záběrem

Možná překvapím, ale mé výtky ohledně technického zpracování se zdaleka netýkají hlavně grafiky hry. Samozřejmě u grafické stránky, zde se rozhodně nedá mnoho chválit, ale úplně chápeme, že ono to ani o moc lépe vypadat nemůže. Jednoduše proto, že tato trilogie na sebe navazuje, jednotlivé lokace, postavy atd. se využívá znovu a znovu, takže opravdu chápeme, že nelze použít modernější engine a používá se jeden a ten samý od prvního dílu, který už ale vyšel před mnoha lety.

(Eyefinity vs 1 monitor - pro zvětšení klikněte na obrázek)

ME3 tedy technologicky je hodně zastaralý. Na druhou stranu hodně dohání výtvarný design celé hry a hlavně funkční Eyefinity systém (na rozdíl od ME1/ME2, kde nefungoval)! Je málo singlplayerových her, kde bych za to, že mám Eyefinity byl tak moc a extrémně vděčný, jako právě u ME3.

(Eyefinity vs 1 monitor - pro zvětšení klikněte na obrázek)

Říkám to na rovinu (a ne jen já), ME3 v Eyefinity je 100x lepší zážitek, než na jednom monitoru. To je snad opravdu poprvé, co vyloženě lituji každého, kdo to z nějakého důvodu musí hrát jen na 1 monitoru. Díky tvůrcům, že si s tím Eyefinity dali tak záležet, to se rozhodně vyplatilo!

(Eyefinity vs 1 monitor - pro zvětšení klikněte na obrázek)

Takže, kde je problém ve zpracování? V tom, že je to celé odfláknuté + očividná snaha vytřískat prachy na DLC!

  • 1, Engine a videa nestíhají

Tvůrci se snaží vyprávět a popisovat zoufalství galaktického boje o přežití, jenže Engine hry není schopen zobrazit to, co je potřeba. Takže všude v pozadí probíhají masivní bitvy, ale ve vašem herním prostředí je pusto a prázdno, takže to vypadá, že válčí a umírá sotva pár jednotlivců. Ale to by tak nebylo to nejhorší, kdyby autoři nepoužívali ingame videí, která mají snad rozlišení 240p.

Třeba v závěru hry (když se k takovému dopracujete) vidíte obrovské množství lodí, ale na tom videu jsou jen kostičky, takže toho mnoho nevidíte a celá atmosféra a koulervoucí zážitek jsou ty tam! Vzhledem k tomu, jak úchvatné trailery na ME3 byli k vidění, myslím si, že ta klíčová videa mohli nechat udělat tvůrci ve stejné technologii a tedy důstojně!  Ale to pořád není to nejhorší …

  • 2, systém Warr assets a galaktické připravenosti

EA a BioWare vás nutí hrát MP, i když nechcete! A na první dohrání, i když uděláte vše správně a maximálně, se k nejlepšímu konci jen s SP nemůžete dostat! A hlavně o tom celém prostě sprostě lžou. Abyste se dostali k maximálním možnostem ovlivnění a prostě tomu nejpodrobnějšími a nejlepšímu konci, musíte mít sílu armády 5000 bodů a více! Ve hře jich sice můžete nasbírat více, jenže pak je tu ještě galaktická připravenost, která je v základu 50% a dělí vám tak War Assets na polovic a právě až ta dělená hodnota ovlivňuje vaše možnosti a váš závěr! Problém je, že ta % zlepšíte jen hraním stupidního a zbytečného Multiplayeru! Jen při hraní SP byste museli nasbírat 10 000 válečných bodů, aby vám to při dělení dalo těch potřebných 5000.

Jenže v současné verzi hry a na první hraní ve hře 10 000 bodů není! Je jich tam lehce přes 7000 (vím to, protože jsem udělal úplně vše, na maximálně možnou míru a s maximální reputací). Při druhém hraní už budete odměněni bonusem za první dohrání a až dorazí ta vykradená DLC (kusy hry - příkladem je „záhada“, jak se najednou z ničeho nic dostala celá Citadela tam, kam se dostala), kdy tvůrci ze hry samozřejmě odstranili některé věci pro pozdější použití a dodělání ve formě placených DLC, až pak bude možné dosáhnout těch 10 000 bodů. To je zkrátka fakt.   

(hra v Eyefinity pro zvětšení klikněte na obrázek)

Celý systém placených DLC a nucení hrát MP mi přijde vyloženě odporný a je to hodně špatná cesta, kterou se herní průmysl ubírá. DLC mají sloužit k podpoře prodeje legálního prodeje her, ale co je to za podporu, když za hru dáte 1000 korun a za 8 DLC (která často vznikají vykradením plné hry) dalších 1000 korun? A nucení hrát ničím zajímavý MP? O tom snad ani nebudu mluvit. Na MP tu máme zcela jiné hry. Chtě nechtě jsem si jej tedy musel zahrát, abych dosáhl požadovaných 5000 bodů vojenské síly.

(Následuje spoiler, takže pokud jste hru nedohráli a nechcete vědět, jak to dopadne, raději nečtěte, ale jinak je konec ME3 hodně zajímavé téma na diskusi!)

3, zásadní problém – nelogičnosti v závěru!

Párkrát za hru se setkáte s některými nelogičnostmi, kdy se ve video sekvencích objevují věci, které se tam prostě objevit nemohou, postavy, co nežijí apod. Zcela zásadní je to v závěru, který finálními scénami často nedává smysl! Ne po stránce zakončení příběhu, ale to, co zobrazuje to závěrečné video (následuje pak ještě jedna scénka po titulcích, ale tu jsem tam nedal). Dovolil jsem si to natočit:

Video obsahuje i malou textovou polemiku a popis jednotlivých možností zakončení, kdy vlastně to dobré je jen jedno. Zásadní je ovšem to, co to závěrečné video zobrazuje. Takže třeba u mnou zvoleného best konce, tedy syntetického života, Shepard umře, Reapeři, Gheti, organici, vše je sloučeno do jediné životní formy (opravdu fantastický závěr, klasika s velkým apelem a zrcadlem pro současný svět), a vidíme, jak Normandy uniká před výbuchem relé. Problém je, že to nedává vůbec logicky smysl! Normandy přeci bojuje na oběžné dráze Země s Reaperama a většina posádky (mimo Jokera) je dole na planetě, není možné, aby stihla doletět k relé a použít ho, navíc proč by to dělala, když je posádka na planetě?! A korunuje to jinak super závěrečná scéna kdesi na cizí planetě, kde Normandy zrozkotala, která je sice fajnová díky tomu, že EDI a Joker jsou z jedné formy (to v tomto zakončení sedí) jenže z lodě v závěru vyleze Liara (u jiných lidí to je někdo jiný ale stejný problém)!!! Problém je, že ta na lodi být nemůže, byla se mnou na planetě a pravděpodobně je mrtvá! Video prostě nedává žádný logický smysl!

A pokud zvolíte jiný závěr, je tam ta samá nelogičnost. Normandy letí kdoví kam, když to nedává smysl, z lodě vystupují mrtvé postavy. Nebo ještě lépe, když jsem dal konec, ve kterém zničím syntetický život, tedy sobecky kromě Reaperů i hodné Ghety, nějakým nepochopitelným zázrakem v závěrečné scéně vystoupí z lodi EDI! Ta jako není syntetická?

Problém závěru tedy není o tom, zda hra dopadne dobře nebo špatně, ale v tom, že BIOWARE/EA ho totálně zpackaly, protože tam ukazují videa hlouposti! Takový přehmat se jen tak nevidí …



 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Kingdom Come: Deliverance 2 – první dojmy!
Kingdom Come: Deliverance 2 – první dojmy!Pátek, 10 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1025x
Komentářů: 1
Nové RX 9070 a RTX 5000 grafiky pěkně v detailech!
Nové RX 9070 a RTX 5000 grafiky pěkně v detailech!Čtvrtek, 09 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1362x
Komentářů: 3
CES 2025 startuje! Sledujte představení AMD, NVIDIA, Intel, ASUS atd
CES 2025 startuje! Sledujte představení AMD, NVIDIA, Intel, ASUS atdPondělí, 06 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3822x
Komentářů: 0
Jak si vyrobit diamant? Není to zase tak složité!
Jak si vyrobit diamant? Není to zase tak složité!Neděle, 05 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1194x
Komentářů: 1
Space Engineers 2 ohlášeno a dorazí brzy!
Space Engineers 2 ohlášeno a dorazí brzy!Sobota, 04 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1207x
Komentářů: 1
Nové 27“ OLED 4K 240Hz monitory v akci!
Nové 27“ OLED 4K 240Hz monitory v akci!Pátek, 03 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 0