Strana 4 z 4
Dostáváme se tedy k hodnocení. Pokud jde o příběh, nebojím se říci, že Mass Effect 3 je jednou z nejlepších her všech dob. Příběhově je to 30 hodinová neuvěřitelná filmovo-románová akce s těžkými vážnými momenty, správně dávkovaným počtem úmrtí, heroismu a s naprosto fantastickým závěrem! To všechno ovlivňujete a ovlivňují ve vedlejších liniích vaše rozhodnutí, kterými dotváří mnohé osudy.
(Hra v Eyefinity - pro zvětšení klikněte na obrázek)
Je hodně smutné, že tolik lidí nechápe smysl závěru a dokonce jsou tací, kteří tvrdí, že hra nemá dobrý závěr! Má naopak maximálně skvělý závěr a výběr je skutečným testem lidských povahových vlastností a uvažování. Pokud někdo tvrdí, že závěry se liší barvou výbuchu, je hodně hloupý. Všechny 3 závěry se zásadně liší v důsledcích i ve významu a povahovém jednání. Navíc ten jediný správný konec, je opravdu klasickým zakončením sci-fi románu a smekám klobouk.
(Eyefinity vs 1 monitor - pro zvětšení klikněte na obrázek)
Bohužel je velká škoda, že herně je hra naprostý průměr a inklinuje spíše ke Call of Duty než k původnímu ME1, které zůstává herně zdaleka nejlepším dílem. Navíc je tu ten systém dopředu vykradených DLC a War Assets + připravenosti (tedy nutnost hrát MP) což je opravdu velmi špatný směr vývoje. Celé ME3 ve srovnání s ME1 jen dokazuje, že to s BIOWARE jde pod křídly EA od 10 k 5. Z perfektního propracovaného akčního příběhového dobrodružného RPG je už jen příběhová střílečka s pár prvky RPG :(. Mnohem méně nápaditější, než ME1. Bohužel to ani není moc dobrá akční hra, protože nepřátelé jsou stále stejní, souboje jsou neustále stejné a hlavně to není žádná výzva, protože je to je o počtu soupeřů a velikosti jejich života, AI zcela absentuje. Abych ale jen nekritizoval, soubojový krycí systém je rozhodně super a lepší než ve všech dílech. Bohužel minimum RPG prvků a jejich minimální propracovanost a vliv to opět hodně kazí.
Mass Effect 3 je hra mnoha kontrastů. Na jedné straně je tu odfláknutá technická stránka videosekvencí, korunována mnoha nelogičnostmi, které zobrazují. Na straně druhé fantastický děj, zvraty a možnosti jejich ovlivnění! To ale zase pokazí 90% nudných opakujících se soubojů, které zahraňuje 10% epických střetů. Vylepšuje to však fantastická hudba a podpora Eyefinity, která i zastaralou grafiku dokáže prezentovat se skvělým zážitkem. Bohužel to opět kazí špatné animace zejména ženské postavy, zjednodušené herní mechanismy včetně rozhovorů a zadávání úkolů i průzkumu.
(Eyefinity vs 1 monitor - pro zvětšení klikněte na obrázek)
Jak to tedy objektivně zhodnotit? ME3 přináší mnohem lepší příběhový závěr, než jsme doufali. Tak dobrý, že jej mnozí zjevně ani nepochopí. Celá trilogie pak vstoupí do herní historie svým systémem propojení uložených pozic a následného vlivu rozhodnutí, kdy zejména propojenost událostí a rozhodnutí mezi ME2 a ME3 nemá obdoby! Bohužel však herně ME3 neustále zjednodušuje a je to nejhorší díl série (příběhově nejlepší – herně nejhorší). Nebýt příběhu, nic by vás nehnalo dál a hra by byla opravdu nudná k nedohrání. Celé to korunuje hamižnost a politika s vydáváním DLC a nesmyslný systém, který nutí hrát MP, který je v této hře navíc zcela zbytečný.
:)
Tak kontrastní hru, kde jsou vyloženě jen skvělé a špatné věci, jsem snad ještě neviděl a nehrál – 31 hodin v kuse (+4 hodiny spánku) u hry, která mě herně moc nebavila, protože neměla moc co nabídnout, ale na příběh a vývoj dle rozhodnutí jsem zíral s otevřenou pusou a hnalo mě to dál, to jsem ještě nezažil. Hru korunoval příběhově famózní závěr, který ovšem autoři totálně technicky zvorali. Asi největší zklamání z ME3 je, že poctiví hráči, kteří hráli všechno a udělali všechny úkoly, se nedočkali rozuzlení všeho, mnoho věcí nebylo náležitě odměněno a celkově byla opět vyzdvižena absolutní průměrnost (tedy aby si ti rychlohráči přišli na své). Pro mě osobně ale ME definitivně končí příběhově nezapomenutelně, herně však velkým zklamáním a hlavně zklamáním z jeho postupného vývoje. Rozhodně ho podruhé hrát nebudu, herně je to totiž totálně nezáživné a příběh už znám a hrát to kvůli vykradeným a drahým DLC které milostivě doplní chybějící střípky, které už měly být v samotné hře? Děkuji, nemám zájem. Směr, kterým se kdysi nedostižní RPG mágové BIOWARE pod křídly a vedením EA ubírají, není vůbec dobrý.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|