Recenze: METRO 2033 – Nekompromisní test černého koně herní sezóny s fenomenální grafikou Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Sobota, 24 duben 2010
Přejít na obsah
Recenze: METRO 2033 – Nekompromisní test černého koně herní sezóny s fenomenální grafikou
Metro 2033 - děs a hrůza
Metro 2033 - Technické zpracování
Metro 2033 - Hodnocení
alt

 

 

 

Recenze: METRO 2033 – Nekompromisní test

černého koně herní sezóny s fenomenální grafikou

Jaká je jedna z nejočekávanějších her roku, která není od žádného velkého vývojářského studia? Naváže na úspěchy série S.T.A.L.K.E.R.?

Metro 2033 je skutečně nefalšovaným černým koněm letošní herní sezóny. Zajímavý námět, zpracování ve stylu neméně překvapivého krajana STALKERA a špičkové technické provedení, které v některých ohledech deklasuje i dodnes nesesazený herní technický etalon Crysis. Herní studio 4A je mladé a tak nemělo co ztratit. A také už nejde o žádné nováčky, protože hlavní tvůrci Metro 2033 stáli u zrodu série S.T.A.L.K.E.R. Není proto ani moc divu, že jsou si obě hry poměrně hodně podobné a to už třeba jen herními engine.

(Originální MENU hry - Pěkné počítačové a funkční)

Opět se budou někteří snažit někoho přesvědčovat, že METRO 2033 nijak nevyužívá upravený engine X-Ray známý ze STALKERA, i když polovina věcí vypadá a chová se úplně stejně. To se jim opravdu nepovede, protože já ty hry znám skrz na skrz, a poznám, když je něco příbuzné. Ano, METRO 2033 staví na engine s názvem A4, ale ten skutečně vychází z dnes již několik let starého X-Ray. Ano, je tam řada novinek a některé věci dělá jinak, ale ještě aby ne, když je také výrazně mladší a autoři už jsou zkušenější. Vždyť první STALKER: Shadow of Chernobyl vyšel už v březnu 2007 a následující dva zdařilé, v podstatě samostatné datadisky, byly jen vylepšeními starého, ale stejně si myslím, že jednoho z nejlepších současných herních engine. Clear Sky přinesl například DX10.1 a další vizuální zdokonalení a Call of Pripyat, který vyšel vlastně už loni, přinesl už dokonce ochutnávku DX11, tesellaci a další moderní fičury. Jasně škarohlídi budou tvrdit, že to tam není ani moc vidět a jo, mají pravdu, ale snaha se cení a není to důvod chovat se zpátečnicky. A to hlavně protože je vidět, že alespoň někdo má nějaký zájem o herní vývoj a ne jen o výrobu her, co dnes zvládne cvičená opice se základní znalostí programování s nějakým z dostupných velkých herních engine, které jsou dnes jako základy her k mání. Nicméně tak jako tak je X-Ray engine starý už více než 3 roky, což je celá věčnost, a není proto divu, že A4 Engine použitý na Metro 2033 musí vypadat lépe, i když mnoho věcí vypadá prostě podobně, což však rozhodně není špatně (ano Stalker se mi hodně líbí).

(3 obtížnosti - liší se jen úrovní účinosti zbraní a útoků vašich i nepřátel)

Ačkoliv se autoři Metro 2033 pustili na jinou cestu než zbytek S.T.A.L.K.E.R. teamu, jsou si obě hry velmi podobné. V první řadě je to opravdu originální předlohy her, což je něco, co většině topAAA současným herním titulům zoufale chybí. Originální námět a originalita samotná. Ty kladou jen důraz na to, aby to mělo nějaký Wow efekt, pořádný marketingový humbuk okolo a hru dokázalo vyhrát i bláto, do kterého náhodou hodíte gamepad. Metro 2033 je uděláno podle stejnojmenné knihy Dmitrye Glukhovského. Příběh knihy je stejný, jako příběh hry, samozřejmě pro hru je zjednodušen, přeci jen dělá problémy zběsile pálit kolem sebe a během toho si ještě číst dlouhé filozoficko-psychologické texty. Opět se jedná o postapokaliptický příběh o světě po nukleární válce. Příběh se odehrává v podzemí Moskvy a metra, kde přežívají poslední přeživší. Podzemí je ale plné nebezpečných mutantů a také zvláštních bytostí. No a vy se samozřejmě zúčastníte pátrání po tom, jak se věci mají. Kdo zná STALKER, určitě dá za pravdu, že podobnost těchto her je v mnoha ohledech značná.

(HD 5870 - 5760x1200 Very High DX11 Tess On AAA+16AF)

Každopádně METRO 2033 je hra, která opravdu může jen překvapit. Přeci jen ale je v trochu horší pozici, než byl STALKER, protože tehdy ještě byli tvůrci opravdu neznámí a překvapení z kvalitní originální a dobře udělané hry bylo o to větší. O Metro 2033 se vědělo, vědělo se hodně, a víme, kdo za ním stojí. Přesto má na to, se utkat s nejlepšími TOP AAA herními tituly od renomovaných herních studií sešikovaných pod obřími vydavatelskými molochy v čele s Activision, EA nebo UBISOFTEM. No a dnes si jednoduše povíme, zda se METRO vydařilo a stojí za to, za něj těch zhruba 900 korun zaplatit.

  • Na čem testujeme a jak

Asi není tajemstvím, že většinu současných herních recenzí považuji za fušeřinu, většinou napsánu na objednávku (s předem daným, zaručeným a zaplaceným vysokým hodnocením) bez špetky zájmu o hru samotnou. Kvalita některých recenzí je doslova úděsná a je to často spojeno i se špatným technickým vybavením recenzentů. Testovat nejnovější hry na prehistorických sestavách, které se zapotí i při středních detailech nebo testování závodních her s nádechem simulace na klávesnici, to jsou jen některé prohřešky, které by snad měly být zákonem zakázány a tvrdě trestány :). Stejně jako sportovní auta nikdo netestuje s benzinem Special 91 v nádrži a na rozbité polní cestě, nechápu proč podobný nesmysl dělají někteří herní recenzenti. Na DDWorld ale testujeme hry tak, jak se testovat má. Zkrátka aby mělo vůbec význam ztrácet „hloupým“ hraním si hodiny a hodiny života, musí to být samozřejmě v určitém stylu a komfortu, chci se hrát, ne koukat na poskakující kostičky a diapozitivy. Samozřejmě nic se nemá přehánět, ale k pořádné hře a pořádnému hraní patří prostě pořádná herní sestava a tady jednu máme.

V sestavě máme samozřejmě nějaký ten čtyřjádrový procesor, ale podobný výkonný procesor je záležitost méně než 4000 korun (v podstatě nejlevější záležitost moderního herního PC), takže nic až tak zajímavého. Pak tu máme nějakou tu paměť, samozřejmě čím, více, tím lépe, ale standardně si vystačíte se 4GB. Pokud vám zbude něco z kapesného, tak 8GB se nic zkazit rozhodně nedá. Alfou a omegou herní sestavy je a bude grafická karta. A tím myslím grafická karta, takže bacha na ty „výhodné“ nabídky „herních“ grafických karet typu NVIDIA GT210/220 nebo ještě starších, které jo zvládnou, hru ale maximálně tak farmaření na Facebooku. Pokud si chcete hrát, hrajte si a pořiďte si skutečně herní grafickou kartu. Jednu z aktuálně nejlepších a nejzajímavějších máme v sestavě. Není to ještě extrémní záležitost, takže žádný snobHardWare. Co však musím doporučit, že pořiďte si více monitorů. Nové grafické karty ATI Radeon HD 5000 totiž umějí jednoduchou věc. Hraní na více monitorech ve skutečně vysokých rozlišeních.

(ATI Eyefinity 3x27" v Metro akci ...)

Tento systém se jmenuje Eyefinity a v našem případě máme tři luxusní 27“ S-PVA LCD monitory ACER, které dohromady dávají rozlišení famózních 5760x1200 a úhlopříčku obrazu skoro 2 metry (záleží na natočení krajních LCD) V podstatě stejné rozlišení ale s klidem dosáhnete se třemi běžnými 22“(5760x1080), klidně z druhé ruky z aukce. Hraní na třech monitorech je naprosto famózní záležitostí a všechny nové hry tento systém ATI podporují. Doposud jste klasicky na jednom monitoru hráli hry z pozice řidiče tanku, co se kouká úzkým průzorem bez možnosti periferního vidění – víte, že tam něco bylo, ale nevidíte to. Tři monitory vám periferní vidění dávají, a pokud je hra dobře udělána, stále máte všechny prvky přímo před sebou na prostředním monitoru a oba krajní monitory prostě jen promítají periferní obraz přesně tak, jak ho vidíte ve skutečnosti. A Metro 2033 je vynikající příklad ATI Eyefinity hry a dokonce bych řekl, že je ještě lepší než v tomto systému Battlefield BC2. Zkrátka hru testujeme na třech LCD v systému ATI Eyefinity a odměnou je maximální herní zážitek.

(HD 5870 DX11, Tess on, Very High 5760x1200 vs 1920x1200)

No a aby toho nebylo málo, tak samozřejmě hru recenzuji tak, jak by to mělo vypadat. Prošel jsem si ji dokonce 2x na snadnou a pak nejtěžší obtížnost a tak mám skutečně plnou představu o všech aspektech hry a nepíši vám recenzi s obrázků, nebo v nejlepším případě z prvních 20 minut, jak je bohužel v některých herních magazínech dnes zvykem. Já a případně další lidi z DDWorld.cz testujeme hry ne proto, že by nám za to někdo platil, ale proto, že nás zajímají a jednoduše hry, které nás nezajímají, netestujeme :). No ale dost řečí a vzhůru, nebo spíše dolů, do Metra …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 629x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 421x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 920x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1184x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1507x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 6