Strana 4 z 4
Jak asi tušíte, H6 u mě vůbec nezabodovala a to se mi celkem líbí, jak je udělaná. Herně ale nezabodovala proto, že strategicky je výrazně zjednodušená a nedomyšlená. V předchozí kapitole jsem popsal 5 zásadních problémů, když k nim připočítáte zjednodušený vývoj hrdiny a přístup ke všem zásadním schopnostem a fakt, že ve hře není nic vzácné, budete často narážet na fakt, že hru lze hrát jediným způsobem.
A to útočně a musíte honem rychle zabírat hrady nepřátel. Jak jsem už naznačil, zkoušel jsem několik obtížností a všude AI hapruje daleko za úrovní, kterou známe z H3. Co mě ale dostalo je tento vývoj hry:
Po pár měsících herního času obsadíte třetí hrad ze 6 (příklad), v té samé době vymlátí váš poslední AI protihráč zbytek a má také tři hrady. Nyní jste tedy na mapě dva s podobně silnými armádami, s podobně silnými hrdiny a stejným přísunem zdrojů. Co teď? Samozřejmě nesmíte oslabit armádu hlavního hrdiny, protože jinak na vás zaútočí protivníky a máte po ptákách. Takže neustále posilujete a snažíte se donutit toho druhého k chybě. Takže jsem neuvěřitelných 28 kol honil protivníka mezi dvěma hrady, kdy jsem se pořád teleportoval z jednoho do druhého a on běhal podle toho tam a zpátky, kde jsem zrovna nebyl. Nakonec jsem byl asi o 1/3 silnější než on, takže jsem se rozhodl ho pustit k prázdnému hradu blíže, to udělal. Ve svém kole jsem se teleportoval k němu a zaútočil. Říkáte si, že to tak znamená hlavní krok k vítězství hry, zničení nejsilnější armády a hrdiny? No v H6 ne.
Díky pravidlu zdrhneš a armádu si bez zaplacení výkupného necháš (minimálně její absolutní většinu), to po 5 kolech kouzlení vzdal a utekl s minimálními ztrátami. Tak jsem se rozjel k jeho městu, že ho obsadím, ale tam už byl on, s vypěstovanou armádou, co mu tam za ty týdny narostla a přidal ji k těm 75% původní a už jsme zase byli podobně silní. On v hradu, takže jsem nemohl zaútočit. Zkoušel jsem pak strategii menších armád, ale to je taky na pytel, díky možnosti teleportovat se, mu ty armády jen předhazujete, navíc dělá to samé. Takže jsme se tam ve výsledku přetahovali dokolečka o všechny hrady a nemělo to konec. Pokaždé, když jsem na něj s nějakou výhodou zaútočil, tak utekl. Nikdy nezaútočil sám, ale v hradě bych ho nedostal, měl moc výhod. Navíc jsem se nesměl vzdálit od hradů, protože okamžitě by zaútočil ona. Slabší armádou, bych to stejně neudržel. Lze to vyhrát, ale je to úmorné a nezáživné.
Tímto způsobem rovnocenných hrdinů jsem otestoval i vyvážení hrdinů a jednotek a musí říci, že v této hře mají mágové lehce navrch, hlavně má ale jednotky hradu Castle mají výhodu. Naopak oblíbení Nekromanti už neoživují padlé jednotky nepřátel, ale jen své vlastní jednotky. Problém je, že oživování mají skoro všechny ostatní jednotky také. Zklamaly mě i nejsilnější jednotky, které nejsou tak silné a rozhodující jako bývaly. Střelecké jednotky jsou také obecně dost slabé a nejsou výhodou. Hlavně ale vlastní souboje v jinak krásně zpracovaném prostředí a s perfektně zpracovanými jednotkami nejsou vůbec přehledné. Hra postrádá jasná pravidla a nejsou to šachy, jako to bývaly. Tady hrdina neustále kouzlí, pokud může, oživuje jednotky, které sami mají přehršel vlastností. Prostě je z toho trochu guláš.
Na druhou stranu zůstává možnost hrát to na jediném PC proti člověku/více lidem a to je o něčem jiném.
Heores 6 mě tedy herně v současné nevyladěné podobě trochu zklamalo. Extrémní zjednodušení neprospívá hratelnosti ani strategii, na ty malé mapy se toho ani moc nevejde. Strategie v této hře je jediná, a to silně a rychle ofenzivní, pokud chcete vyhrát, ale v zásadě je ale mnohem častější dostat se do patové situace. AI je nevyladěná a dělá blbosti. Jednotky jsou sice krásně zpracované, ale mají až přehršel schopností, hlavně ale nejsou až tak rozdílně silné ani unikátní. Druhů hradů je málo a jsou nevyvážené, i když v podstatě budujete stejný typ staveb. Ve hře není nic vzácného, chybí pocit něčeho výjimečného, něčeho o co usilovat. Nedomyšlený systém teleportů otravuje a ničí strategickou část hry, stejně jako fakt, že můžete posilovat armádu z jednoho hradu najednou a nemusíte je tak objíždět. I systém, kdy bez potřebné schopnosti nemůžete v nepřátelské oblasti zabráním dolů a jednotek oslabit protivníka a získat výhodu pro sebe, rozhodně není přínosem.
Kampaň jako takovou neohodnotím (kolega ale říká, že je hodně ovedená), nehraji ji a nezajímá mě u Heroes nikdy. Ale věřím, že fandy kampaní H3 atd. určitě zaujme, ostatně není na ní nic až tak zvláštního. Hraje se jen s jinými pravidly, které H6 přináší, a které jsem popsal. U Heroes mě vždycky zajímala jen hra v singlu vs AI nebo v kooperaci případně proti sobě v MP. Musím tedy konstatovat, že H6 zůstaly na půl cesty. K dobré hudbě a skvělému grafickému a výtvarnému zpracování se bohužel nepřidalo nic dalšího, v čem by bylo pokrokem.
H6 je méně nápaditější a jednodušší než předchůdce H3. Malé mapy, systém vylepšování hrdinů, který vám dává možnost udělat si dokonalého hrdinu, co umí všechno, omezené množství surovin, doplňování jednotek z jediného hradu z více hradů a systém teleportací pro všechny, to všechno ochuzuje strategický koncept proti předloze (H3). Jsem ale toho názoru, že stačí jedno pořádné DLC, či datadisk, ve kterém lze všechny tyto prvky opravit do pravidel a podoby H3 a H6 může být tím, čím mělo být. Perfektní tahovou strategií v aktuálním kabátku. V současné podobě jsou ale spíše akční než strategickou hrou s malým rozsahem se špatnými pravidly a špatným vyvážením.
Příliš nepotěší stratégy a milovníky předchozích dílů (zejména H3), potěší možná část hráčů, kteří tyto díly neznají. Kdyby neexistovaly H3, byla by H6 jedním z lepších dílů série, ale vedle 12 let staré H3 jsou nepochopitelným způsobem H6 prostě chudší, menší, méně záživné a méně strategické a vyladěné a bez editoru map. Proč, když všechno už v H3 vymyšleno bylo a u H6 to stačilo dát do moderního grafického kabátku (což se povedlo) a dát tomu větší rozměr a větší rozmanitost, vážně nechápu. Uvidíme, co na nás chystají tvůrci v DLC, říkám na rovinu, že lze H6 ještě zahranit, líbí se mi sociální systém, i systém dynastií, to vše se dá spolu s pěknou grafickou stránkou využít. Koncept je to stále zábavný, ale je třeba to ještě dodělat, H6 v současném není hotové ani domyšlené, jeho potenciál je ale obrovský a to autoři nemusí vymýšlet nic přehnaně nového … přesto je H6 velmi dobrá tahová strategie, zejména pro lidské souboje (AI je horší) proti sobě, i když doufám, že se nad některými pravidly tvůrci ještě zamyslí ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|