Strana 2 z 2
- Jízdní vlastnosti aut - konečně změna
ProStreet je jiné. A to i co do chování automobilů. Bezpečně ve hře poznáte náhon na předek, zadek a 4x4. Každé auto jede trochu divně. Ve výsledku je však ProStreet stále arkáda nejarkádovatější. Jízdní vlastnosti se dají celkem dost podstatně ovlivnit nastavením auta. Jízdní vlastnosti se toho stejného automobilu také liší v jednotlivých druzích závodů, takže se na ně pojďme blíže podívat.
hra je rozdělena do závodů v závodních dnech. Za každý závod dostanete určitý počet bodů v závislosti na jeho výsledku. Body se sčítají a slouží k vyhrání nebo prohrání. Na vyhrání závodního dne vám často stačí 3-4 závody. Na dominanci stačí tak 5 závodů. Za vyhrání dnes získáte na výběr z dostupných bonusů, za dominanci se výběr opakuje. Za všechno jsou samozřejmě ještě peníze, takže se dohrát všechno vyplatí. tedy vyplatí, pokud máte při bonusech štěstí, někdy dostanete pár tisíc dolarů, někdy zadarmo opravu, což se příliš nevyplatí. Ale někdy také můžete dostat poukázku na nové auto zdarma a nebo nějaký ten díl pro vaše auto. Tímto způsobem lze získat výkonové díly čtvrté úrovně, což se hodně vyplatí. Ale je to všechno jen o štěstí :).
Grip je název okruhových závodů. Tyto závody se jezdí na uzavřených závodních okruzích. Ty jsou zpracovány celkem dobře, bohužel okruhů je zoufale málo a tak se brzy naučíte všechny varianty a ty se dokola opakují, takže je to už pak celkem nuda. Jízdní vlastnosti vašeho auta lze hodně ovlivnit nastavením. Bohužel přesto zůstává jednotný styl. Auto tak nějak podivně neskutečným způsobem klouže a máte tak pocit, že spíše řídíte saně na ledě, než závodní auto.
Tyto okruhové závody bych nejblíže přirovnal k závodům v Toca race Driver 3, bohužel ProStreet ani zdaleka nedosahuje jejich zábavnosti, úrovně zpracování protivníků a ani samotných tratí a jízdního modelu aut. Správným nastavením vlastností auta lze získat až několik sekund na kolo, ale ty nejsou zapotřebí. Jediným soupeřem na trati jste jen sami sobě. Ve většině závodů jedete o 15-20 sekund na jedno kolo rychleji než vaši nejbližší soupeři. Je celkem jedno, s jakým autem. Z počátku jsem jezdil se autem o stovky koní slabším než soupeři a nikdo mi nestačil. Pak jsem si pořídil a natunil pořádné auto a soupeře jsem viděl akorát před první zatáčkou a pak někdy, když jsem jim v průběhu některých závodu dával kolo.
Grip je dominantní druh závodu v celé hře, bohužel je ale primitivně jednoduchý. Musel bych snad couvat, aby mi počítačoví protivníci stačili. Z nudy jsem jezdil i s manuální spojkou a 6-kvaltovým řazením s vypnutými elektronickými pomocníky, i když TC mi nějak nešlo vypnout a ve hře pořád problikávalo. Do cíle pravidelně dojíždíte s minimálně několika desítkami sekund náskoku a celkově to dělá skoro minutu až minutu a půl před stanoveným limitem, ve kterém musíte dojet. Grip je největší změna v ProStreet proti předchozím dílům, bohužel to není zábavné, jak bychom čekali. Ani to není výzva. Je to až trapně jednoduché s nemožností jakkoli zvýšit obtížnost. Závody jsou sterilní, ani poslední závody proti bossům nevybočují ze zvyklostí po celou dobu hry.
Výběr aut pro bosse jednotlivých disciplín je ze strany tvůrců hry dost špatným vtipem. Jako kdyby nevěděli, čeho je které auto schopné. „Král závodů" či spíše králíček je taková hrozba, že se musíte držet, abyste se nad jeho uměním a jeho autem nepotrhali smíchy. Tvůrci dali „králi" k dispozici nové Mitsubishi Lancer EVO. Pěkné auto, to ano, ale to má být soupeř na okruhy proti třeba Lamborghini Murciélago LPT640 toho času již s 980 koňskými silami?
Ještě vtipnější byl „Grip King". On a tvůrci hry na vás vyrukovali s BMW M6 s 500 koňskými silami. Takže ve čtvrtém kole finálového závodu dostal naděleno celé jedno kolo. Obtížnost hry je skutečně tak nízká, že jsem nic jednoduššího snad nikdy nehrál. Soupeři jako by neuměli řídit. Tohle se tvůrcům příliš nepovedlo.
Drag jsou závody na zrychlení. Ve hře najdeme tyto závody rozděleny na tři kategorie. Závod na ¼ míle, závod na ½ míle a wheelie. To poslední je závod, kdy se snažíte ujet co nejdelší vzdálenost po zadních kolech.
Dragy jsou celkově velmi zajímavě udělané, celkem zábavné, bohužel obtížnost je opět naprosto triviální. Stačí si dobře vybrat auto již na začátku hry a zaručuji vám, že vás nikdo za celou hru ani neohrozí. Na počátku každého dragu zahříváte pneumatiky. To se dá celkem rychle naučit pro dosažení maximálního bonusu a pak už je to spíše otravné, když stejně víte, že Vaši soupeři nemají sebemenší šanci.
Se svým Dodge Charger R/T jsem jim od počátku ujížděl a od 1/3 hry jsem měl auto na skoro 1000 koních a prostě výsledek závodu byl předem znám. Bohužel tedy nuda a nuda. Trapná epizoda byly závody v jízdě po zadních kolech na 1/4míle (400m). Jako závody dobrý nápad, ovšem co to je za závod, když to nelze prohrát ani pokazit? Navíc výsledky 400-410m na 400m?
Dobrý no, opět žádná výzva, nuda bez náboje. Soupeři neschopní. Finalové závody celé hry byly opět ukázkou špatného tvůrčího myšlení. „King" jel drag závody se 4x4 Mitsubishi EVO. Dobře. To, že nemá šanci je jedna věc, ale on s ním jel i ten závod na zadních kolech. S autem 4x4 s motorem vpředu? To už je i na arkádu trochu moc - navíc ujel celých 200m :). O něco více zdravého myšlení projevili tvůrci hry u výběru Drag bosse. Nicméně ani ten nebyl nějakou velkou výzvou s jeho slaboučkým Mustangem. Tvůrci tedy bohužel nezabodovali ani v těchto závodech.
Speed a speed trap. Závody na rychlost. Asi nejsvětlejší bod celého ProStreet. Tyhle závody byly skutečnou připomínkou kořenů NFS. Otevřené tratě, úžasná rychlost. Náboj tomu dodal právě možnost zničení, skoky, kde se vám auto rozhodí. Rozmlátit auto je hračka. Zejména pouštní trať byla úžasná. Musím říci, že Speed i Speed trap závody byly nejzábavnější složkou hry a bavil jsem se u nich královsky.
Jízdní vlastnosti sice arkádové, ale zase ne až tak přehnaně jako v minulých dílech. Navíc možnost rozmlátit auto o soupeře, či při výjezdu mimo trať. Dobrý směr dalšího vývoje. Bohužel vaši soupeři je opět mínus hry. Soupeři jsou jednoduší, vyhodit je z rytmu není problém a mají problém dojet samotné závody, než aby vás rychlostně nějak ohrozili. Hodně nepovedenou kapitolou byl opět finálový soupeř a speed king. Tomu tentokrát autoři dali k dispozici staré americké GTO, pěkné auto, ale na rychlostní závody dost nepoužitelné.
Velkou část tratě jsem za ním jel na půl plynu. Ostatně co také chcete, když poté zjistíte, že jeho auto mělo nějakých 400 koní a zrychlení 110-210km/h mu trvá 50s a mému Lamborghini Murciélago LPT640, toho času již s výkonem 980 koní trvá zrychlení 110-210km/h pouhé 4s! A srovnání maximálních rychlostí? Váš „soupeř" 240km/h vy 403km/h! Tohle má být na samý konec hry soupeř a král rychlosti? Dost špatný vtip od tvůrců hry. Absolutní „king" se svým Mitsubishi EVO na tom nebyl o moc lépe, ke 400km/h se nepodíval, navíc to auto dvakrát rozbil ze dvou rychlostních závodů, které se jely.
Takže dojezd finálových speed závodů proti němu byla hračka pro děti i bez řidičáku na tříkolku. Speed závody byly přesto asi nejpovedenější složkou ProStreet, dobrý směr, ale chtělo by to hodně a hodně dodělávek a zlepšení. Hlavně v oblasti soupeřů.
Na konec jsem si nechal Drifty. To je asi nejzoufalejší část celé hry. Auto se přepne do nějakého zcela zvláštního režimu a jedině co umí, je protáčet kola. Navíc jsem nepřišel na princip hodnocení. Jezdíte dveřmi kolmo plně stejně na všech tratích, ale někde vám score nabobtná na 7000 bodů na pár stech metrech a jindy máte při stejném způsobu jízdy udělat alespoň 3000, které potřebujete k překonání soupeřů. Vaši soupeři totiž neudělají více jak 2900 bodů a fináloví neudělají více než 3400 bodů. Vždycky.
Bohužel na některých tratích je opravdu velký potíž těch potřebných 3400 bodů udělat. I se všemi bonusy jsem měl na dvou určitých tratích skutečně velké problémy. Dva konkrétní závody se obtížností naprosto vymykají z celé hry. Zda je to nějaká chyba nevím. Nicméně výběrem správného auta, nastavením a velkým štěstím při získání všech bonusů to lze udělat. Myslím, že na to ale asi bude mít málokdo nervy.
Každopádně 98% Drift závodů v celé hře je opět hračka. Navíc je to nezábavně provedené a krok zpět proti Driftům v Undeground. Drift je nejvíce nepovedená složka závodů v ProStreet. Korunu tomu nasadil „king Boss" kterého, jak už víme, autoři proti vám postavili v Mitsubishi EVO. Tohle auto ale ve hře nelze použít pro drifty - je pro tyto závody zakázané. Zajímavé.
Jak už jsem uvedl výše, hra obsahuje model poškození. Pokud si říkáte, že jsem tento důležitý prvek v předchozím textu trestuhodně opominul, tak z dobrého důvodu. Model poškození totiž nepřináší do hry to, v co jsme doufali. Ano, auta lze rozbít i zničit a bude vás to něco stát. To byl slib.
Nicméně ve skutečnosti vás to nic stát nebude. K dispozici totiž máte 25x opravu zadarmo a 25x opravu totální havárky zadarmo. Navíc tyhle bonusy se vám s vyhranými závody přidávají. Nikdy jsem se nedostal pod počet 20 kusů od každého. Navíc si je můžete koupit za 5000 a 10 000, což se případně vyplatí, protože škody na dražších autech jsou mnohdy mnohem větší. Poškození auta vás vůbec nemrzí, můžete si nadále strkat do soupeřů, jak chcete a do svoditel také. Poškození totiž nemá na jízdní vlastnosti auta žádný vliv! A pokud závod nedokončíte, zadarmo auto opravíte a jede se znovu.
Model poškození je navíc dosti neumělý a nepovedený. Na venek vypadají pomačkané plechy a rozbitá okna dobře, nicméně vážnější havárie zdaleka nemají takový následek, jako bychom očekávali a jak nám bylo prezentováno ve videích z této hry. Auta totiž nejsou tak detailně zpracována. Takže náraz ve 400km udělá to samé, co ve 100km/h. maximálně vám pokroutí plechy a odletí pár plechů. S vlastní kostrou auta se nic nestane, žádnou totiž nemá namodelovanou a dokonce i kola vám zůstanou. Nějaký rozpad na součástky se nekoná. Ze slibovaného perfektního modelu poškození tedy sešlo. Při finančních možnostech EA se dalo udělat mnohem mnohem více.
Need for Speed ProStreet je jiné. Je to takový výšlap mimo ze zavedené cesty samotného NFS. Pokud by se jednalo o DEMo hry, která vyjde za rok, řekl bych, materiál k dopracování dobrý. Ale tohle je hotová hra za celkem dost peněz. V tomto případě je to naprosto průměrná hra. Technicky působí jako narychlo dělaná. Hra má pár zajímavých nápadů, ale ani jeden pořádně nezpracovala ani nevyužila. Obtížnost hry je triviální bez jakékoli výzvy ji dohrát a rychle omrzí. Samotná hra začíná být trochu zajímavá, díky speed závodům až ve 2/3, ale tam už nemají soupeři proti vašim „natuněným" autům šanci. Znovuhratelnost je absolutně nulová. Grafika je dnes spíše průměrná a to samé s malým zlepšením, co v předchozích dílech. Je nedetailní, nezajímavá a působí hodně „malovaně". Navíc optimalizace jsou opět cizím pojmem. O next-gen nejde ani omylem, modely aut jsou nedetailní krabice. Jízdní vlastnosti stále absolutně arkádové, hře sice sluší a NFS charakterizují, ale zkažené jsou v modu Drift a jako celek nejsou dotažené. Model poškození se nepovedl, do hry nepřináší nic moc nového a hlavně zničení auta vůbec nemrzí. Nápad je to dobrý, ale nedodělaný. V celé hře s vaším autem vůbec „nežijete" je to jen kus věci, což je škoda. Hru zachraňuje několik závodů ve speedu v otevřené krajině. Bohužel zdaleka nevyváží množství nedodělků, které ProStreet má a není schopno je zamaskovat a určitě nevyváží celkovou nezáživnost hry danou z části i triviální obtížností.
NFS ProStreet vyšlo o rok dříve než by mělo. Dvouletý vývoj hry má něco do sebe a udělá skutečně hodně. Bojím se ale, že EA jde skutečně jedině o peníze a ty i tento kvalitativně dost haprující produkt nejspíše vydělá. Ale je to tiž skutečně parazitování na jméně Need for Speed. Celkově ProStreet nemá mnoho co nabídnout. Pro většinu lidí bude nudný, bez stylu, bez náboje a zoufale jednoduchý. Napadá mě minimálně několik starších her, které jsou mnohem lepším strávením času, než přibližně 14 hodin s NFS ProStreet. Zkuste třeba Flatout2 budete se výborně bavit při perfektním a optimalizovaném grafickém zpracování tratí i modelů aut. Test Drive Unlimited zase okouzlí zpracováním ostrova, volností a nábojem. Toca race Driver 3 pobaví rozmanitostí a arkádově přijatelnou hratelností okruhových závodů. World Racing 2 má krásné zpracování, arkádovou hratelnost a obtížnost, která je výzvou. No pak se třeba také můžete vrátit zpět k NFS5 Porsche, které znovu a znovu pobaví a překonává všechny nové díly série ve všech kladných směrech. Need for Speed 11 s podtitulem ProStreet je v současném stavu bohužel spíše ztrátou času i pro fandy celé série. Škoda herního a kvalitativního potenciálu, který tahle hra měla a nevyužila - Mé hodnocení 65% maximálně. Jako naznačení směru vývoje dobré, ale jako hotová hra za 1300 korun je to špatné.
Minimální požadavky:
- OS - Windows 2000/XP/Vista
- Procesor - XP: 2.8 GHz nebo rychlejší (Windows Vista vyžaduje 3.2 GHz procesor)
- Operační paměť - XP: 512 MB RAM / Vista: 1 GB RAM
- Harddisk - 8.1 GB
- DVD mechanika - 8 SPEED
- Grafická karta - 128 MB** s Pixel Shader 2.0
- Zvuková karta - kompatibilní s DirectX 9.0c
Testovací sestava:
- Procesor: AMD Athlon X2 6000+ (3,0Ghz)
- RAM: 4GB DDR2 (4x1GB 800MHz cl4)
- HDD: 74GB Western Digital Raptor 10 000ot/min
- Grafika: ASUS Nvidia GF 8800GTX@Ultra 768MB
- Zvuková karta: Creative SB Audigy2 ZS
- OS: Windows Vista Ultimate
- Volant Logitech G25
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|