Strana 6 z 6
- SHIFT2 – hodnocení a závěr
Z předchozích kapitol je vám jasné, že v mnoha ohledech je SHIFT2 naprosto fantastický a staví vysokou laťku všem konkurentům, ale pak je tu pár věcí, které hru hodně sráží a to nevíte o všem.
- EA nevědělo, co chce a pro koho SHIFT2 chce …
Jak už jsem řekl několikrát, z celé hry a z prezentace vydavatele EA přímo čiší, že si se SHIFT2 nevědí rady. Tvrdí, že chtějí oslovit simulátorové fandy, ale zároveň i všechny ostatní. Čekali jsme, že po jasném oddělení arkády od simulace v NFS sérii, se SHIFT2 prostě bude soustředit na simulátorové fandy. Ale u EA zjevně převládla obava, aby se to dobře prodávalo i méně zdatným závodníkům.
Výsledem tak je, že SHIFT2 vyšel ve stavu, kdy neuspokojí ani jednu skupinu hráčů. Pro arkádové příznivce bude frustrující a hlavně na okruzích poněkud nudný. Prostě tohle je hra, která ukazuje, že řídit závodní auto skutečně rychle a závodit s ním, nemůže každý a je to pořádná dřina. Příznivce simulátorů, pro které má být tato hra především, pak přepadne pocit neskutečného zmaru. Největším problémem je ten lag v řízení a na to navazující minimální odezva a komunikace do volantu a řízení toho, co se s autem děje. Ale i kdyby se podařilo vyřešit tohle, je tu dále obsahový problém. Aby tahle hra skutečně zaujala simulátorové nadšence, kteří třeba hrají LFS, musí mít simulační prvky. To znamená detailní, ergonomičtější a přehlednější nastavení. Fyziku pneumatik včetně opotřebení a teplot. Možnosti tankování a vliv paliva. Samozřejmě možnosti kvalifikací a tedy hlavně přístupné boxy a tak dále. Ale nic z toho se nemusí vymýšlet, stačí se podívat na systémy v LFS, který má i dokonce dávno něco, co EA tak hrdě prezentuje jako Autolog.
AUTOLOG nabízí možnosti ukládaní replayů (vynikající ale ne dokonalé), možnosti srovnávat se s ostatními a tak dále. Ale nic z toho není unikátní. Všechno tohle nabízí v lepší a propracovanější verzi už dávno třeba LFS a to včetně porovnávání telemetrií, aktuálních přenosů z her a tak dále. Prostě EA zase vymýšlí něco, co už dávno vymyšleno je a tváří se, že objevilo kolo. AUTOLOG je jistě fajn, ale je to jen slabý odvárek a mohl být mnohem lepší, protože něco podobného už dávno existuje.
Jinými slovy, SHIFT2 skutečně zahazuje svou šanci a doslova ruinuje svůj potenciál. Tahle hra mohla být legendou, mohla se stát modlou mnoha hráčů simulátorů dalších několik let, kteří by rádi připláceli za obsahová rozšíření, vylepšení a tak dále. Mohli se v něm pořádat různé šampionáty, všechno v nádherném technickém zpracování aut, tratí a všeho, které žádná z běžně dostupných her prostě nenabízí.
SHIFT2 je hra mnoha rozporů. Na jedné straně stojí naprosto vynikající grafická i zvuková stránka hry, kde zejména designéři tratí odvedli špičkovou práci a SHIFT2 jednoduše nemá žádnou konkurenci. Jenže jako závodní hra selhává kvůli lagu v řízení a minimální odezvě a komunikaci do volantu. To je velká škoda, protože naproti tomu je tu neuvěřitelně detailní fyzika a propracované jednotlivé aspekty aut, kdy poznáte změny v nastavení, tunningu a hlavně rozdíly mezi jednotlivými auty. Prostě hra, která vám dá skutečně pocítit, co dokáže supersport nebo závodní speciál, a že je to pořádná dřina. Dojem z řízení je prostě fantastický, kdyby to nekazil ten lag v řízení.
Mě osobně hra přišla i docela jednoduchá. Soupeři, tedy když se závodí, tak jsou docela správně agresivní, ale opět jim moc nejsou pomalé pasáže a zatáčky, kde brzdí příliš brzy. Pro mě tedy bohužel nejsou v této hře AI žádnou výzvou a v prvním kolem jim ujedu a běžně jim ujíždím 5-10s na kolo. To je prostě příliš a podle mě tam měla být ještě jedna obtížnost. Přesto mě to baví, protože závodní okruhy a okruhové závodění prostě miluji. Jenže co běžný mainstreamový hráč, jež preferuje akční arkádové ježdění a řízení auta mu nic neříká? Pro něj bude jednoduše SHIFT2 příliš těžký, auta nedokáže bez pomocníků ovládat a skutečně s nimi být rychlý, a s těmi pomocníky to jede pak v podstatě samo. A ortodoxnější fanda simulátorů? Ten SHIFT2 zkusí a naštvaně zahodí, hlavně kvůli tomu lagu. Prostě věřím tomu, že kdyby EA nechala tuhle hru dodělat a udělat pro fandy simulátorů, mohli jsme tu mít novou legendu na mnoho dalších let. Jenže EA chce od NFS her to, aby byly spotřební artikl, protože za rok vychází nový díl. Takže i tento aspekt může za to, že je SHIFT2 takový jaký je.
(Eyefinity 5760x1200 v akci)
Rozporuplná hra s fantastickými momenty a bezkonkurenčním zpracováním mnoha věcí, včetně realistického dojmu z jízdy. Jenže pak nastupují věci jako Lagy v řízení, absence závodních reálií, boxů a tak dále a výsledkem tak je, že tahle fantastická hra s obrovským potenciálem a potenciálně velkou skupinou oddaných hráčů, zůstává na území nikoho. Dá se to ještě zachránit, vyřešit lag problém, komunikaci do volantu a zpřístupnit boxy a legenda bude na světě a žádný současný závodní titul se s SHIFT2 nebude moci ani poměřovat. Na druhou stranu zase můžeme očekávat, že v SHIFT3 se třeba mnoha z těchto věcí dočkáme. Jenže to by se na SHIFT3 muselo dělat. Zatím se nedělá, studio je v problémech a vše nasvědčuje tomu, že vydavatel EA nemá o kvalitní závodní hru zájem a SHIFT3 prostě nebude … až někdy bude zase nějaký žebříček nejhloupějších vydavatelských rozhodnutí a promarněných šancí a potenciálů, SHIFT2 tam určitě najdeme. Přesto všechno je SHIFT2 pro mě nejlepší NFS za dlouhou dobu hned po 1.,3. a 5. dílu. Vedle neskutečně hloupého a automobilově nudného NFS Hot Pursuit z podzimu je to balzám na duši pro ty, kteří ještě pamatují, co to vlastně NFS mělo být a jaký je význam těch slov. Jen mě mrzí, že mohlo být mnohem lepší a tento fakt ani neskrývá …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|