Strana 1 z 6
RECENZE: Need for Speed SHIFT2: Unleashed
– nejlepší a nejautomobilovější moderní NFS! Ale…
Velmi rozšířený omyl a často opakovaná lež, že NFS má být arkádová závodní hra, je mezi hráči velmi populární. EA, jako současný vlastník licence NFS to ani nějak nemá zájem některým zmateným hráčům vymlouvat a tak dokonce SHIFT2 je prezentován oficiálně bez označení příslušnosti k Need for speed. Je to trochu divné, protože SHIFT2 je jednoznačně nejlepší moderní Need for Speed od dob pátého dílu a hlavně je to skutečně nefalšované NFS a hlásí se k původnímu odkazu hry Need for Speed.
Need for speed není o bezhlavém šněrování vozovky od svodidel ke svodidlům v krabicích bez fyziky, jak nám to mnohé díly prezentují, naposledy velmi stupidní Hot pursuit, který vyšel na podzim, a který reprezentuje onen arkádový směr novějších dílů NFS. Původní NFS bylo naopak ve své době nefalšovaným skoro simulátorem, který nabízel neskutečně detailní grafické zpracování včetně pohledu z kokpitu a propracovaná auta renomovaných i méně renomovaných značek. Ve své době nabízel fantastický uvěřitelný jízdní model, skvělé zvuky a vůbec prostě tu správnou automobilovou esenci ve skutečném významu slov „Need for Speed“. Jen málo her v celé sérii se přiblížilo „automobilismu“ prvního dílu. Už jsme ani nečekali, že by nějaký moderní díl série, která již velmi dlouho umírá, dokázal oživit původní myšlenku a utkat se s nejlepšími díly série. Hodně nadějný a až šokem byl ale pro mnohé SHIFT, který však skončil na půl cesty s obrovským potenciálem. Nyní přijíždí SHIFT2 …
- Need for Speed SHIFT2 aneb když auta jsou skutečně auta
Zapomeňte na závody krabic ve světě neexistujících fyzikálních zákonů, kde si i největší trdlo s gamepadem může myslet, že je M. Schumacher a dokáže řídit ve vysokých rychlostech supersporty s výkonem 1000 koní jako nic. Musím říci, že na podzim vydaná hra Hot Pursuit je tak špatný díl NFS, že jsem na něj ani nedodělal recenzi. Jednoduše je výsměchem skutečnému světu aut. Je nudný, nerealistický a neuvěřitelně stupidní – je to prostě arkádový Burnout a ne NFS …
Těžko lze věřit, že půl roku na to rozšíří sérii Need for Speed titul, který je úplným opakem a jehož kvality z něj dokonce mají šanci udělat jednu z nejlepších závodních her všech dob a současnosti. Ale přesně takový SHIFT2 je, či spíše dokáže a může být. O této hře jste ode mě již četli preview. Konečně se mi ale podařilo si hru pořádně otestovat a hlavně důkladně zahrát a to v plné palbě a na Eyefinity, takže mohu konečně zhodnotit.
Proti prvnímu dílu se toho nakonec změnilo až překvapivě hodně. Tím nejzásadnějším a viditelným jsou vylepšení herního engine a v podstatě celý nový fyzikální model. Tedy v podstatě to, co tvoří celou hru. Přesto musím říci, že jsem zklamán. Nelze se zbavit dojmu, že u EA lidí, kteří o SHIFT rozhodují, prostě nevědí o autech vůbec nic a naprosto netuší, pro koho SHIFT2 udělat. Výsledkem je tak bohužel něco, co vlivem snahy o vytvoření mainstreamové simulační hry, zůstalo zbytečně na půl cesty v území nikoho a neuvěřitelný potenciál a řada skvěle zpracovaných prvků zůstala trestuhodně ležet ladem. Přesto je nadšení z některých aspektů hry plně na místě.
Pokud jde o herní obsah, tak je asi jasné, co můžeme čekat. Hromada aut, tratí a závodní kariéra. Na rozdíl od prvního dílu dává ale kariéra smysl, nehrajete na stupidní hvězdičky a tak dále. Je tu skutečně kariéra, zajímavé závody a licencovaný GT1 šampionát.
K tomu samozřejmě patří hromada aut a tratí. Na rozdíl od toho, co si někteří tvůrci myslí, kvalitní hru nedělá 1000 aut, ale jejich propracování a to je u SHIFT2 skutečně impozantní. K tomu totiž musíme přičíst možnosti tunningu, který se konečně soustředí hlavně na výkonové a jízdní vylepšení a skutečně docela dost věrohodně. Dále jsou tu možnosti ovlivňovat jízdní model množstvím nastavení v rozšířené detailní i jednoduché podobě. A samozřejmě nechybí velká spousta známých i méně známých tratí, které jsou doslova fantasticky zpracované. Takže v SHIFT2 bude prostě a jednoduše jezdit ve skutečných autech na skutečných tratích v téměř skutečných reáliích a hlavně to bude skutečně o nejsilnějším zážitku z řízení auta, který kdy která velká hra dokázala nabídnout. Prostě přesně tak, jak to má ve skutečné Need for Speed hře a původní myšlence této série vypadat ….
Toliko úvodem a nyní je čas si jednotlivé aspekty hry rozebrat podrobněji …
|