Strana 4 z 4
- R.U.S.E. – Hodnocení a závěr
Dostáváme se na konec. Ještě jsem moc nemluvil o Multiplayeru, ale to proto, že jej nemám moc rád. Kolega z redakce jej však naopak zbožňuje, takže jsme vyzkoušeli R.U.S.E. po všech stránkách. Multiplayer je dobře vyvážený, systém všeho je extrémně jednoduchý. Nenašli jsme vážnější výtky, i když opět je to záležitost vkusu. Někomu tahle přílišná jednoduchost může vadit, problém je, že tahle hra je prostě taková. Jednoduše se tváří, jednoduše se hraje a tak veškerá vaše pozornost se ubírá pouze na strategii a v tomto ohledu je RUSE jednou z nejlepších strategií, které kdy vznikly.
Hra je propojena úzce se systémem STEAM, takže co z toho vyplývá, si umíte domyslet. Na STEAMU stojí hra 50 Euro, když si jí koupíte ve formě DVD, tak vás vyjde u nás na zhruba 800 korun včetně DPH. Na konzolách stojí více. Za tyto peníze získáte jednu z nejlepších strategií, kterou jsem kdy viděl a že jsem jich viděl hodně.
S audiovizuálním zpracováním je ale rozhodně ze všech strategických her zdaleka nejdál a letošní hit jménem StarCraft2 přebíhá o světelné roky. Bohužel pro SC2 je dle mého názoru i mnoha dalších, R.U.S.E. i lepší a zábavnější strategie. Samozřejmě pokud by mělo proniknout na poli profesionálního hraní a nahradit SC, bude to mít hodně těžké. Setrvačnost je až neuvěřitelná. Samozřejmě R.U.S.E. by také muselo asi některé věci více propracovat. Mnohým zatvrzelým RTS příznivcům zvyklým na složitá menu a ovládací příkazy bude R.U.S.E. připadat strašně tristní, ale mnohým dalším, kteří válečné RTS až tak moc nemuseli, tahle hra dokonale učaruje.
Pokud máte možnost si náležitě osolit detaily a užít si hru v Eyefinity, bude zážitek ještě lepší. Nejvyšší metou je pak využití nějaké obří dotekové obrazovky, pro co je hra optimalizována a pak to posouvá zážitek z hraní na úplně nový level.
Bohužel ne vše se úplně zdařilo. Singlplayer jako takový svou náplní je fajn, ale rozhodně je tu větší potenciál. Pokud jde o příběh, skvělé naroubování fikce na skutečnost, ale nějak moc průhledná zápletka, která působí až trochu směšně a nevěrohodně. To sráží hodnocení R.U.S.E. dolů. Samozřejmě jisté mezery má i AI, která i na nejtěžší obtížnost nedělá zdatnějším stratégům větší potíže, na druhou stranu lze pochválit možnost si zvolit, jak se bude AI chovat. Některým se také nemusí líbit ta celková jednoduchá stylizace hry. Až na drobné výjimky absence nějakých vývojových stromů, či managementu surovin. Nicméně tyto prvky nepovažuji za skutečně absentující, prostě se do toho herního konceptu nehodí. R.U.S.E. je jen o strategii.
Jediným skutečným negativem, které jsme na gameplay objevili, že až trochu nelogicky znáte pozice nepřítele a on zná vaše i na celou mapu, i když průzkum tam nemůže vidět. Což hodně ovlivňuje hru a bitvu. Vzhledem k tomu, že v 2svv neexistovaly vesmírné satelity, těžko takováhle přesná znalost pohybu jednotek mohla být možná. I když tedy nevidíte přeci jen všechno, vidíte toho a hlavně na to můžete zaměřit dalekonosnou palbu až moc. Možná by to chtělo v herním mechanismu hry ubrat na znalosti skutečné síly a situace protivníka, kam nevidí už váš průzkum – zkrátka klasická „válečná mlha“.
(Natočil jsem pro vás pár záběrů, které ukazují samotnou hru a její možnosti - je to natočeno CANON HD kamerou v 1080p, tak si to hoďte do okna, ať z toho něco máte ;) )
RUSE nás příjemně překvapilo. Ačkoliv mnozí z nás na DDWorld.cz nejsme vysazeni na válečné RTS, RUSE nás chytlo hodně. Někdo, jako já se vyžívá v singlplayeru a hraní proti AI v dlouhých vyčerpávajících budovatelko-bitevních utkáních, jiný řádí v multiplyeru. Hra nabízí pro každého, kdo má alespoň trochu rád RTS, hodně. Ne každému přijde tak dobrá, zejména těm, kteří jsou zvyklí na klasičtější pojetí a ovládání. Rozeným stratégům však hra učaruje. Ačkoliv to někteří neuslyší rádi, RUSE je lepší strategií než StarCraft2. Ten neukázal nic nového, převratného a ve své podstatě je stále stejný stereotypní, jako před mnoha lety. Celé to Blizzard korunoval technickým zpracováním na úrovni let dávno minulých. Nový R.U.S.E. je naproti tomu zpracováním úplně jiná liga. Možnosti nastavení a výsledného vzhledu jsou fenomenální. Využití technologií, kdy ano u grafické stránky se dá ještě zapracovat, ale u procesorů hra využívá maximum, co nabízejí. Prostě takhle nějak má vypadat moderní PC hra v roce 2010. Pořád je to ale hra a tak má hlavně bavit a to RUSE umí. V neotřelém zpracování s originálními prvky s naprosto jednoduchým herním systémem je to RTS přístupná široké skupině hráčů od těch, kteří RTS moc nehrají až po skutečné stratégy. Není to prostě hardcore strategie a ani jí být nemá. Je to prostě jen čistá strategie v úchvatném neotřelém zpracování. Každý si najde v R.U.S.E. to, co chce. R.U.S.E. není dokonalé, ale ze všech RTS v poslední době má k tomu zdaleka nejblíže. Pokud patříte mezi hráče, kteří mají rádi to, co jsem psal výše, bude vás R.U.S.E. bavit, opravdu hodně bavit.
Pro nás je R.U.S.E. herní překvapení roku, nejlepší RTS roku 2010 jedna z nejlepších vůbec s ohromným potenciálem pro další obsah a dopracování a tak slibuje opravdu dlouhou trvanlivost.
- Testovací sestava DDWorld.cz:
- Procesor: AMD Phenom II X4 940 3GHz
- RAM: 8GB (4x 2GB) DDR2 1066MHz
- GPU: Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X OC
- LCD: 3x ACER AL2723W S-PVA (5760x1200)
- Zvuk: ASUS Xonar DX
- OS: Windows Vista Ultimate SP2 x64
- CPU: Intel Core 2 Duo E6600, AMD Athlon X2 a lepší
- RAM: 2 GB
- GPU: 8800GTX nebo HD 4850 a lepší
- OS: Windows XP SP3, Vista SP2, W7
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|