Strana 3 z 3
- Settlers 7 – Zpracování a Hodnocení
Dnes nebudu dělat ani samostatnou kapitolku se zpracováním. Settlers 7 jsou technicky nepříliš náročná záležitost. Jejich pohádková grafika nevyužívá nejmodernější technologické záležitosti a o nějakém DX11 v životě neslyšela. Nevypadá vůbec špatně, ale upřímně řečeno nejsem si úplně jist, jak mám celé tohle pohádkové zpracování vnímat. Líbí se mi ale rozhodně detailnost, i když je to dosti hranaté, a možnost zoomování. U budovatelské strategie nepostradatelná záležitost, protože rád pozoruji výsledky svého snažení. Grafické zpracování rozhodně neurazí, ale klade prostě jen tu otázku, pro koho má být určeno. Odpověď nepomáhají nalézt ani nádherné, opět ale pohádkově lazené příběhové filmečky.
Pochvalu si zaslouží hudební doprovod, a vůbec ozvučení celé hry. Zejména při dlouhých budovatelských hodinách se hudba neoposlouchá, což je důležité. I když pravda je, že se neoposlouchá vám, jako hráči, ale pokud vás slyší okolí, bude mít po pár hodinách připomínky, zda byste nechtěli už přeladit na jinou stanici.
Z hlediska ovládání nemám hře moc co vytýkat, ovládací menu jsou triviální, přístupná, přehledná. Dnes žádné výkonové testy dělat nebudeme. Hra je totiž hodně nenáročná a pro naši sestavu ani v Eyefinity nepředstavovala žádnou výzvu a neposkytuje ani žádné moderní technologie, kromě využití ATI Eyefinty. Neměli byste mít tedy žádné problémy ani na poměrně slabých sestavách, nebo mobilních PC. Snad jen dobré doporučení je dostatek operační paměti. Na mé sestavě v 5760x1200 s jedinou Sapphire Radeon HD 5870 na plné detaily hra i v nejvypjatějších momentech běžela pohodlně na 25-40FPS, což je naprosto plynulé.
Důležité je snad zmínit, že hra je vybavena ochranou, která vyžaduje neustálé připojení k internetu. S tím jsem ovšem nezaznamenal jediný problém, takže nijak hraní neznepříjemňuje. Kupujete ale tuhle hru s tím, že ten internet k hraní potřebujete, pokud vám to vadí, tak hru si prostě nekupujte a nehrajte jí, to je vaše jediné právo, kterého můžete bezezbytku využít. Ze zkušenosti mohu říci, že není v ničem omezující, když funguje a jako že se mi nestalo, že by nefungovalo, takže není problém …
Dostáváme se na konec. Říkal jsem, že Settlers 7 nápadně připomínají celým systémem a celým hraním jednu starší hru, která je v podstatě stejná, ale myslím si, že je o něco zábavnější. Během hraní ta podobnost byla často více než extrémní. Tou hrou, mám na mysli starší Stronghold. Ten byl, musím říci, v podstatě dokonalý. Měl podobný, téměř identický budovatelský systém, ale byl mnohem zábavnější a hlavně měl možnost neomezeného hraní, bez ohledu na nějaké vítězné body.
Vítězné body jsou totiž nesmysl, když na ně hrát nechcete a to řada z nás, kteří si užívají proces budování a pozorování funkčního vybudovaného systému, nechce. A to v Settlers 7 prostě v singlu nejdou vypnout a nastavit podmínky vítězství, jako v jiných strategických hrách. Často jsem dělal to, že jsem se získání vítězného bodu snažil co nejvíce oddálit, někdy jsem dělal všechno proto, abych se ho zbavil a mohl si vybudovaného systému užívat déle. To je ale proti smyslu celé hry. Situaci zachraňuje jen vlastní editor map, kde si můžete nastavit 18 bodů vítězství, což vám konečně umožní hrát v podstatě do úplného zničení bez omezení.
Je tu ještě jeden znak, ve kterém jsou Stronghold mnohem vyspělejší, než Settlers 7. Tím je zpracování hry, které u Strongohld bylo také kreslené, ale zdaleka ne tak dětsky (dětinsky). Settlers 7 neví, pro koho jsou určeny. Tváří se jako pohádková hra pro děti do 12 let, ale pro ně jsou příliš obtížné a neumím si představit, že by takovou hru nějaké dítě hrálo. Hra je jednoznačně herně určena dospělým a zejména fandům série, kterým je dnes už ale kolem 30ti let a upřímně řečeno, tyhle pohádkové omalovánky nejsou vůbec úměrné věku těchto hráčů. Nevím, ale mám pocit, že autoři hry a vydavatel nějak zapomněli, pro koho tuhle sérii tvoří. Dále se nemůžu zbavit dojmu, že ve hře něco chybí, zejména více soubojových map. Že by se na nás Ubisoft chystal nějakou pastičku s dalšími placenými DLC? Móda vydávání her s minimem obsahu za plnou cenu, a posléze nám nutit platit za „bonusy“ se rychle a nebezpečně rozšiřuje. Tento systém by přitom měl být výhodný pro obě strany. Kdyby základní hra obsahovala skutečně jen základy, ale stála třeba 200-300 korun, nemusela by vznikat dema. Hru bychom si vyzkoušeli, a zjistili, že je dobrá/špatná a podle toho si koupili/nekoupili ta DLC, tedy zbytek hry. Jenže herní studia toho zatím využívají jen ke zvýšení svých zisků. Ve smyslu: „Plné hry ořežeme, prodáme za plnou cenu a k tomu pak budeme prodávat ty původně ořezané kousky za polovic ceny základní hry, to bude prachů!“ Netvrdím, že Ubisoft na nás u Settlers 7 šije podobnou kulišárnu, ale něco tomu napovídá …
Settlers 7 jsou budovatelskou strategií postavenou na osvědčeném a v některých jiných hrách úspěšně použitém podrobném a provázaném budovatelském systému. Bohužel se tvůrci pokusili o inovaci v podstatě dokonalého a lety osvědčeného. Zbytečným implementováním systému vítězných bodů. Ten by byl fajn, kdyby šel nastavit, případně zcela zrušit. To ovšem nejde a kazí požitek ze hry. Navíc obtížnost hry je trochu nevyvážená v kampani. V soubojích pak záleží na tom, kolik protivníků stojí proti vám. S jedním-dvěma to také není žádná výzva, ale tři spolupracující nepřátelé už vám pěkně pocuchají pírka.
Další spornou záležitostí je celkové zpracování a pojetí hry. Copak technologicky se hře dá vytknout jen málo, vše plní svůj účel a dobře to vypadá a funguje, ale celkové pohádkové zpracování prostě neodpovídá tomu, pro koho je tato hra určena. Není pro děti do 12ti let, které by poměrně složitý systém implementovaný do rychlých soubojů nezvládly, přesto se hra tváří (doslova), jako pohádková knížka pro předškoláky. Settlers 7 jsou rozhodně jedním z lepších novodobých dílů série, ale úspěch prvních dílů nepřekonají. Dobrým znamením je směr, kterým se Settlers 7 vydaly a ústup od stylu válečných RTS. Tvůrcům bych ale doporučil se zamyslet nad tím, jak má hra vypadat a působit, zda odpovídá věkové skupině hráčů, která dnes tuhle hru, a pravděpodobně i další budoucí díl, hraje a bude hrát.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|