Strana 1 z 4
- Recenze: Stronghold Crusader 2
- konečně jsme se dočkali a dostali pořádný STRONGHOLD!
Jak udělat povedenou moderní hru? Jednoduše převést starý originál do nové grafiky - trvalo to 12 let, než to někdo zkusil, což vyvolává řadu otázek ...
Drtivá většina moderních her má velký problém s tím, že na své starší herní předchůdce prostě nestačí. Současní vývojáři jsou v drtivé většině přeplacené primadony, které dávno zapomněli, co znamená vyvíjet hru, jak jinak si lze vysvětlit, že staré pecky vznikaly téměř na koleně v garáži a vykazovaly ve své době mnohem větší míru herních a hlavně technologických inovací než ty současné, které mají přístup k technologiím mnohem lacinější a jednodušší. Herní průmysl navíc řídí zájmy vydavatelů, kteří mnohem větší peníze nalijí do marketingu než do vývoje hry, přičemž se nás snaží přesvědčit, o tom, že ořezané herní možnosti, které většina nových titulů proti starým má, jsou to nejlepší, co se dalo vymyslet. V poslední době se ale hráči, kteří ještě pamatují dobu, kdy se hry dělaly pro hratelnost a technologický vývoj a ne jen a pouze pro peníze, hned několikrát zaradovali. Někteří tvůrci starších pecek práskli do stolu a vydali se pro peníze na vývoj her přímo k hráčům. A že to funguje, o tom svědčí řada novinek, v čele například se StarCitizen, Wasteland 2 a dalšími. Ano, pro masový trh bez obrovské reklamy nikdy tyhle hry nebudou vydělávat miliardy dolarů, které chtějí vidět velcí herní vydavatelé, ale hratelností a kvalitou běžnou AAA herní produkci předčí několikanásobně. A dnes tu máme další podobný příběh ...
- Stronghold se vrací tam kde byl ...
Legendární STRONGHOLD a hlavně jeho samostatný datadisk CRUSADER z roku 2001 je jednou z ikon herní historie. Celkem jednoduchá, velice svébytná strategická hra přes nijak komplikované herní mechanismy a velmi jednotvárnou hratelnost i herní obsah, dokázala zabavit jako málokterý titul.
Zábava už prostě byla jen v tom, dívat se, jak vám ta ekonomika funguje. Hra byla tak dobrá, že se původní Crusader hraje dodnes a dočkal se i předělávky do HD a verze Extreme, která poněkud přidala na počtech bojujících jednotek. Hlavní ale byla ta HD verze, která starou hru maximálně pro rozlišení 800x600, předělala skvěle do FullHD rozlišení a tedy pro modernější PC.
Přes početné zástupy fandů a velký úspěch se ovšem už žádný další díl následné série s podobným úspěchem zdaleka nesetkal. Celkem zajímavě pojatý a ještě zřetelně kvalitně vyvíjený Stronghold 2 z roku 2005, změnil některé herní mechanismy, podstatně vylepšil grafiku, ale celkově to nebylo úplně ono, přestože tento díl špatnou hrou nebyl. Slibované zlepšení v podobě třetího dílu z roku 2011 byla dodnes nepochopitelná katastrofa a totální selhání. Stronghold 3 jsme recenzovali a dodnes jsem asi nic horšího nerecenzoval jako finální hru. Problém byl v tom, že Stronghold 3, tak jak byl vydán, nebyl ani zdaleka hotovým produktem. To nebyla ani hotová beta, ale nějaké prapodivné ořezané demo. Nefungovalo vůbec nic, obsahově prázdné, nudné a prostě dodnes nechápeme, jak tohle mohl někdo vydat jako hotový produkt a chtít za to peníze.
U FireFly, původních autorů Stronghold se tedy rozhodli udělat regulérně Stronghold Crusader 2 na vlastní triko. Předělat zkrátka původní hru do modernějšího engine s modernějším ovládáním, ale neměnit původní hratelnost. Jak se to povedlo, už můžeme chvíli zkoumat, protože hra už je dostupná na STEAMu a další DLC balíčky a obsah budou dále přibývat. Podívejme se tedy na to, jak se hra povedla přímo v testu a recenzi.
Už předem mohu říci, že je zdaleka tím nejlepší, co od původní verze Strongholdů vyšlo!
|