Strana 2 z 4
Myslím, že mohu prozradit, o co ve hře jde. Ocitáte se na území pojmenovaném SKYRIM, je to vlastně sever, kde narazíte jak na ledové pustiny, tak na hvozdy a údolí. Ve Skyrimu je několik větších městských středisek, které spravují správci (to je vlastně taky frakce s úkoly a vlivem v oblastech), jsou tam obchody a hlavně spousta úkolů. Po Skyrimu je rovněž rozeseto množství lokací a množství dalších podfrakcí, kdy můžete plnit úkoly i pro ně s vlivem na vaše schopnosti a hlavně vaši pověst. Nechybí válečnická Guilda, zlodějská, vražednická, mágové atd. Kromě nich jsou tu ale dvě velké frakce, kteří spolu o celé území válčí a můžete to ovlivnit, a to je vlastně další dějová linie, které se můžete věnovat a v závislosti na tom se na vás budou v daných oblastech dívat.
Jednotlivé úkoly jsou tedy ve více vrstvách a mají na sebe i vliv. Když se třeba rozhodnete pomoci jedné, tak druhá vás samozřejmě ráda mít nebude. Nebo když se stanete vlkodlakem (případně upírem, což se ale dá obojí vyléčit), tak nemůžete plnit úkoly pro určitou jinou frakci atd. Zkrátka variabilita je neuvěřitelná, návaznost také a jak jsem již napsal, je to vlastně systém vyzkoušený z Fallout New Vegas, zde je toho ale o něco více.
Hlavní dějová linie je vlastně o tom, že se ve Skyrimu objevili Draci, kteří samozřejmě obtěžují místní. Rychle zjistíte, že jste obdařeni speciálními dračími silami, takže se vydáváte po stopách tajemství draků a toho, proč se vrátili. Tím se dostáváme k tomu, jak je hra udělána po stránce RPG systému.
- RPG systém – standard od Bethesda
Ten zůstal velmi podobný tomu z Oblivionu, ba dokonce o něco zjednodušil. Pryč je například schopnost akrobacie a pár další. Celý systém nadále ale funguje tak, že schopnosti, které používáte a rozvíjíte. Tedy třeba v mém případě je to bojovnice s mečem a štítem v těžkém brnění, která ale umí používat i luk. Rozvíjím tedy schopnosti jednoruční zbraně, blokace, těžká zbroj a Lučištník. Vedlejší schopnosti mám pak kovářství, očarování, odemykání a přesvědčování.
Volba zaměření pak logicky bude souviset i s dějem hry, protože budete spolupracovat schopnostmi podobně zaměřenými skupinami. Takže pokud zvolíte třeba mága, budete se orientovat na jiné schopnosti a třídy kouzel a opět toho máte rozhodně hodně z čeho vybírat.
Vybírejte pečlivě už na začátku, jakou cestou se vydáte, protože hranice levelů je asi 50, přičemž tedy máte 50 bodů do vylepšování schopností každé oblasti, a každá z těch výše hlavních vyjmenovaných má zhruba 7-8 i více podschopností. Pokud hledáte hlavní statistiky jako síla, obratnost, mana, zdraví, tak ty jsou zde omezeny na základ: mana, zdraví, výdrž. Přičemž každý má výchozí hodnotu 100bodů na začátku. Každým novým levelem, který získáváte za určitý počet vytrénovaných dílčích schopností (ne tedy za plnění úkolů a zabíjení příšer, čili ne za klasické zkušenosti) máte možnost přidat si 10 bodů k Mana, či zdraví nebo výdrži. Tento systém funguje, ale klasické zkušenostní systémy jsou přeci jen zajímavější. A na propracovaný systém zkušeností, schopností a perků ala Fallout NV, SKYRIM opravdu nemá. Jinými slovy, Fallout NV je jako RPG výrazně systémově propracovanější.
Vylepšovat své schopnosti ale můžete i vyráběním a očarováváním své výbavy. Kovářství a očarovávání je zpět a na jednoduché, přesto velmi slušné úrovni. Můžete těžit různorodou rudu, vyrábět z ní kovy, ty pak s dalšími surovinami různorodé kůže pocházející z různých zvířat zpracováváte v kovárně do výrobků. Brnění, zbraně i šperky. Ty pak můžete vylepšovat, všechno záleží na schopnosti kovářství. Druhů zbraní i zbrojí je ve hře několik.
Základní rozdělení je na lehká a těžká, kdy lehká zboj je hlavně z kůže nebo Elfí. Těžkých zbrojí je více druhů od železné a ocelové, přes trpasličí, Orkskou, Ebenitovou až Dračí. Pro zpracování a vylepšování každé z nich musíte mít patřičnou dílčí schopnost v kovářství. Zbraně jsou pak také z různých materiálů a platí pro ně to samé ohledně kování. Jsou tu dýky, meče jednoruční, obouruční, pak sekery a palcáty a střelecké zbraně jsou luky. Čarodějové mají samozřejmě vlastní oblečení v podobě různých hábitů a zbraně vylepšující jejich schopnosti, tedy hole.
Když už máte nějaký ten předmět, třeba zbroj nebo meč, můžete jej očarovat, třeba přídavným poškozením nějakým z živlů, nebo vysáváním many, života apod. Možností je celá řada. Jednotlivé schopnosti se učíte odčarováním kouzelných předmětů, které najdete. Ty při tom ale bohužel zničíte. Na konci hry můžete být v podstatě nesmrtelným bojovníkem s obrovským množstvím života a výdrže a zároveň velkou odolností proti magii. Nebo mágem s nevyčerpatelným množstvím many a posílenými kouzly. Síla a možnosti očarování záleží opět na daném umění a stupni schopnosti Očarování. Pro vytváření kouzelných předmětů a jejich dobíjení potřebujete duše, které jsou uchovány ve speciálních kamenech, které si můžete koupit plné/prázdné. Duše můžete pomocí jednoduchého kouzla chytat (ze zabíjených nepřátel). Čím silnější duše (nepřítel), tím větší kámen, ale také více síly pro zbraň. Jako celek se mi kovářství i očarovávání líbí. Jsou jednoduché a přitom velmi funkční.
Kromě vlastních schopností postavy a schopností výbavy tu máte ještě další vlivy. Vrozené schopnosti vaší postavy (rasy), což už ale souvisí hned na začátku s výběrem stylu, za který chcete hrát. Naštěstí jsou schopnosti i výhody ras dobře na začátku popsány. Další schopnosti ale můžete získat třeba příklonem k určité víře (použitím oltáře daného boha), nebo pomocí speciálních kamenů pro dané schopnosti. A v neposlední řadě se také můžete stát třeba Vlkodlakem nebo Upírem (možná ještě i něčím jiným). Na obojí ale existuje lék, takže můžete vyzkoušet klidně obojí, anebo se i přidat k frakci, která bojuje proti oběma. Být jedním, či druhým přináší některé zásadní výhody i nevýhody. Osobně jsem se dobrovolně stal Vlkodlakem, což mi dalo imunitu vůči nemocem a většině jedů. Také se v případě, že bych přišel o klasické zbraně, mohu proměnit ve Vlkodlaka. Nyní už mám na to splněné i některé navazující úkoly a mám posílené vlkodlačí schopnosti, takže klidně bych mohl hrát ve Vlčí podobě pořád, ale to samozřejmě nejde, protože by vám všichni šli po krku nebo by před vámi utíkali :).
Jak už z předchozího tušíte, ve hře je pořád co dělat a co prozkoumávat. A je toho opravdu neuvěřitelné množství. Když plníte úkoly v dané správní oblasti, tak vás za odměnu povýší do šlechtického stavu a dovolí vám pořídit si třeba dům ve městě. Tam si můžete ukládat předměty i inventáře, což je důležité protože je ve hře toho hodně. Kromě výbavy jsou to lektvary, ale i ingredience pro jejich výrobu. Mimochodem Alchymie je taky dobře udělaná. Pak samozřejmě materiály na výrobu mnoha věcí, nechybí ale ani knihy a poznámky, a že je toho ve hře kvantum co číst.
Celý svět zkrátka funguje a žije a spolu s Fallout NV je to snad první hra, která prostě každého nenuceně přinutí věnovat se kromě hlavní linii i dalším úkolům okolo a prozkoumávat hloubku a možnosti celého světa. V tomto ohledu nemá SKYRIM žádnou konkurenci (kromě Fallout NV). Snad jen v některých ohledech byl zajímavý a podobný i Dragon Age 1, ale ten měl víceméně jednu hlavní linii, ale s výrazně větší variabilitou a možnostmi rozhodování. Typově jsou ale Dragon Age 1 a SKYRIM rozdílná RPG i po herní stránce. Obojí jsou ale ve svém typu naprostými jedničkami. SKYRIM je dnes ale přeci jen zástupce populárnějších „FPS“ RPG a je rozhodně větší hrou.
Podívejme se na zpracování a náročnost na naše PC …
|