Strana 3 z 4
- SKYRIM – technické zpracování a nároky na HW
Tradičně si Bethesda kazí dobrý dojem technickým zpracováním. Ano je nutné uznat, že rozloha hry a propracování příběhových linií a prostředí je monstrózní a dá hodně práce a času, ale přeci jen není to první hra tohoto stylu od Bethesda a problémy má opět stejné jako předchůdci. Navíc je nám záhadou, proč Bethesda neosloví některé ze známých tvůrců módů a nezaměstná je, protože by hra prostě vypadala a fungovala lépe a důstojněji hned od začátku.


Opět se setkáváme s vizuálně krásným prostředím, které je povědomé a stylově z toho kouká Oblivion, ale hlavně Fallouty, leč stylizace prostředí je samozřejmě rozdílná. Bethesda tvrdí, že herní engine je zcela nový. Nevěřte tomu, je nový tak z 20%. Maximálně. Zbytek je starý známý. V podstatě vylepšení se dočkalo prostředí, které je realističtější, modely krajiny, hlavně hor a dungeony jsou lépe zpracovány a také fyzikální zákony a možnosti jsou trochu na vyšší úrovni. Jinak ale všechny základní funkce a většina věcí, je starých známých a vypadá stejně a funguje stejně.


Že tento engine není rozhodně nový, to napovídají i stále stejné technické chyby a nedokonalosti, jako měli předchozí hry na tomto jinak povedeném enginu. Zásadní zklamání je, že nevyužívá lautr nic z možností DirectX11, které už je tu s námi od roku 2009. Jede na naprosto zastaralém DX9 a je to vidět. Absence Tessellace je do očí bijící, nepříliš dobré stínování, pokročilé světelné a částicové efekty chybí a to je vidět hlavně na poněkud nerealistických efektech počasí, kde jinak opět krásně funguje změny doby i počasí. Odfláknutá je opět stejným způsobem jako u Falloutů i podpora více monitorů a je ostuda že tvůrci s nápravou stále nepřišli, zatímco hráči samotní ano a nyní díky speciálním prográmkům funguje Eyefinity/Surround i 3D naprosto perfektně a hra se díky tomu dostává zážitkem ještě o level výše. Vzhledem k úplně stejným problémům a nedostatkům skutečně na řeči o novém enginu neskočíme. Tohle není nový engine, jen přeleštili a lehce vylepšili ten starý, bohužel všechny chyby zůstaly!


Je škoda, že jinak vizuálně zajímavá hra se skvělým prostředím, nevyužívá z nových technologií vůbec nic. Nepochopitelné je pak nevyužívání více jak 2GB pamětí a další věci. Hra je také poněkud nestabilní. Prostě jsou tu hromady technických chybek, kterými si Bethesda opakovaně kazí dobrý dojem. Kdyby šlo o nové problémy, které se objevily poprvé, ale když se opakují se stejným enginem s každou novou hrou na něm postaveným, a musí si to dodělávat sami hráči, je to trochu trapné. Samozřejmě s podporou moderních technologií a DX11 mnoho neuděláme, ale první módy přinášejí výrazně lepší ultraHD textury mnoha objektů a některé další efekty, které vytvoří ze SKYRIMu totální „Oh my GOD!“ věc. Pokud jste někdy viděli OBLIVION v nejlepší výbavě s vizuálními módy, tak víte, o čem mluvím. A SKYRIM přeci jen díky některým vylepšením už od Bethesda, bude ve výsledku vypadat ještě mnohem lépe.


Co bylo rozhodně vylepšeno, je celkový terén, kdy najednou můžete šplhat stovky metrů vysoko na hory. Úžasné jsou scenérie s vodopády apod. Prostě za vymodelování krajiny si Bethesda zasluhuje 1 s * a nic lepšího nikdo nikde neudělal. Když modeři dovylepší některé věci, bude to skutečně neuvěřitelná podívaná, kde s otevřenou pusou budete chodit třeba jen na procházky. Už se těším, jak v tomhle bude vypadat nový Fallout4, který asi příští rok vyjde :). Hra sama o sobě, protože tedy engine není nový, jen vylepšený a nevyužívá nových technologií, není výrazně náročná. Pokud spustíte Oblivion z roku 2006, spustíte i tohle. Samozřejmě na plné detaily to chce něco víc:

(Testováno s nejnovějšími již optimalizovanými ovladači AMD a NVIDIA)
Hra je hlavně náročná na procesor a nikdy nemá dost ani v maximálních detailech. Osobně to ale zatím hraji celkem bez problémů v 5760x1200 2AA skoro všechno max s kratším dohledem a to mám starý Phenom II X4 940 (3GHz), 4GB DDR2 a HD 6970 2GB. Jede to v interiérech 60FPS, mimo kolem 30-35FPS. Takže v 1920x1080 byste neměli mít problémy. Optimalizace tedy jsou slušný, ale přeci jen věřím tomu, že by hra s nativním použitím DX11 vypadala o třídu lépe a byla méně náročná na současné grafiky, podobně, jako je to u Battlefield3.

(testováno ještě bez Catalyst 11.11a)
Ke zpracování se snad zmíním o krásném a detailním návrhu monster, o skvělé hudbě a ozvučení, prostě v těchto ohledech je to kvalita, na kterou jsme od Bethesdy zvyklí, tentokrát v dobrém. Jedinou výtku mám k designu inventáře a schopností, které sice vypadají konzolově pěkně a docela slušně se i ovládají na klávesnici, ale stylizací se k fantasy RPG hrubě nehodí a v tomto ohledu se jistě dalo vymyslet více. Ostatně koukněte se na úžasnou stylizaci inventáře a schopností ve Fallout3/NV. Ale i s tím se dá módy pohnout a vylepšit to.
|