Strana 4 z 4
Dnes to nebudu natahovat, protože hodnocení je jednoznačné. SKYRIM je další skvělé dílo od Bethesdy, kde využila skvěle novinek a funkčností, které zapracovala a představila minulý rok ve Fallout New Vegas. Ač je SKYRIM samozřejmě prostředím zcela odlišná hra, zejména hustota a propletenost dějových linií a přítomnost různých frakcí je zde stylově stejná, ale dovedená do ještě větší rozlohy, i když možná někdy na úkor hloubky a spolupráce s některými postavami. Zatímco ve Fallout NV bylo několik výrazných a propracovaných hlavních charakterů, zde výrazně žádná NPC postava tak propracovaná není. Jako celek se dá ale hra sehrát několikrát a zcela jinak a pokaždé najdete něco nového a něco trochu jinak.
Bohužel se Bethesda nevyhnula ani k obvyklým technickým chybám, nedodělkům a problémům, které její hry tradičně provázejí. Ty už jsou někdy celkem trapné, protože se opakují stejné problémy a trapné je to zvlášť proto, že sami uživatelé za pár dní problém sami opraví a vývojářům to trvá týdny a měsíce. Skutečně, na to by se Bethesda měla zaměřit, protože jim to kazí jinak vynikající hru. Samozřejmě nutno říci, že šablona je už pár let stejná a Bethesda nevymýšlí nic zásadně nového. A ruku na srdce, asi bychom to ani nechtěli.
V době, kdy běžné singlplayerové hry mají kampaň na 6-12 hodin maximálně a dokonce i mnohá RPG s vystačí s 20-40 hodinami, přichází SKYRIM s minimálně 100, ale také s 200 hodinami herní náplně. Vzhledem k tomu, že se objeví módy, ale i DLC a možná datadisky, a hlavně že hru si dáte znovu za jinou postavu a za jiné frakce, je tohle hra na stovky a stovky hodin. Multiplayer nepotřebujete, i když možná kooperace by do budoucna nemusela být špatná myšlenka. Stejně si k sobě většinou můžete vzít počítačového spolubojovníka, bohužel ten někdy dělá víc škody než užitku, kvůli naprosté absenci umělé inteligence.
SKYRIM je lepší než Oblivion, to rozhodně, podle mě ale není lepší RPG hrou než loňský Fallout NW, který je přeci jen stylovější a RPG prvky má propracovanější a celá hra byla udělaná pečlivěji. SKYRIM je ale prostředím a hraním trochu jiná hra a je prostě skvělá. Bude vás bavit a bavit a bavit, což někteří budou nést těžce, protože tohle je hra typu: „ještě dojdu sem a splním tohle a půjdu spát … a hele ono je ráno a musím do práce“. Prostě takhle když vás chytne hra, která herní dobu počítá na stovky hodiny a vydrží tak mnohým i na pár let, tak prostě nemůže být jiná, než skvělá a vynikající.
Ale hodnocení 10/10 nebo 100/100 na místě není, protože to by musela být dokonalá a to rozhodně není (i když vedle mnoha titulů, které dnes dostávají hodnocení 9 - 10/10 dokonalá je :) ). Kazí jí zejména stále stejné a opakující se technické chyby všech Bethesda RPG her, tedy nevyladění, nepřehlédnutelné bugy a problémy a technologicky zastaralý engine. Právě v oblasti enginu a technologií hra zklamala a čekali jsme od nástupce Oblivionu a údajně nového enginu podstatně více, než zastaralé a mrtvé jen DirectX9, podporu maximálně 2GB paměti, absenci UltraHD textur (nebo i HD samotných), absenci tesselalce, pokročilých efektů atd. atd. Je to škoda, i když to vizuálně rozhodně nedopadlo v základu nejhůř s dalšími vylepšeními od moderů to bude pokoukání luxusní. Domyslet by také chtěl inventář a celé rozhraní, ve hře bychom také uvítali nějakou umělou inteligenci u přátel i nepřátel, nyní tam není a co občas vyvádějí, to hlava nebere.
Jako hra si ale rozhodně zaslouží hodnocení vysoko přes 9/10 a tak uděluji 95/100, protože je to opravdu paráda, která nemá v současnosti na poli akčních RPG žádnou konkurenci. Se vší úctou k povedenému Zaklínači 2, který graficky vypadá trochu o něco lépe, ale zase je uzavřenější, konzoloidnější a výrazně menší a lineární, SKYRIM je pořád celkově o třídu výš. Smekáme a těšíme se na Fallout4, který, když vyjde za rok, tak to bude akorát, protože bychom zrovna mnozí mohli SKYRIM zhruba dohrávat :). Vůbec se nedivím, že EA odložilo Mass Effect 3 z teď na březen. Jít proti SKYRIM? ME3 by letěla na pár týdnů do kouta. Navíc v Česku bude mít další problém, když ME3 bude pravděpodobně bez češtiny. SKYRIM česky je, i když překlad není bez chyby, ale je tam toho hodně. Pokud se tedy bude volit nejlepší akční RPG letošního roku a nejlepší hra vůbec, SKYRIM je jasný favorit a zaslouženě …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|