Strana 1 z 4
- Recenze: TES5: SKYRIM – další velkolepé RPG od Bethesda
s obvyklými chybami a velkými možnostmi
Kandidát na hru roku? Jednoznačně, avšak k úplnému naplnění všech velkých očekávání nedošlo.
V letošním roce bylo hned několik očekávaných herních titulů. Pokud bychom ale měly vyhlásit ten vůbec nejočekávanější, pravděpodobně by další díl RPG série The Elder Scrolls, v pořadí již pátý a s podtitulem SKYRIM, byl nejočekávanější hrou vůbec. Ostatně pokud se podíváme na BETHESDA hry posledních let, tak její tituly vévodí vždy nejočekávanějším, ale také poté nejlepším hrám v různých žebříčcích. Loni nás hodně potěšil FALLOUT NEW VEGAS, pro který se dokonce Bethesda spojila s původními tvůrci Fallout1 a 2 a vznikl tak podle mě vůbec nejlepší díl a jedna z nejlepších her ze všech. Mnoho principů právě z Fallout NV, Bethesda použila i v novém SKYRIM, který ale navazuje na již několik let starý Oblivion.
Pokud čekáte něco výrazně jiného, než byl Oblivion, Fallout3, či Fallout NV, tak nečekejte. Šablona je pořád stejná, k největšímu vylepšení těchto velkých RPG se silným hlavním i vedlejším dějem a prostředím, došlo právě ve Fallout NV, kde přibylo několik úrovní dějových linií, kdy zdánlivě malé úkoly se projevily i na celkovém konci hry. Byly zde samostatné frakce, které byly rozdělené na menší a větší, kde ty velké bojovaly jednak o celé území a nadvládu a také hrály hlavní roli v hlavní dějové linii. Tento vynikající systém si Bethesda převzala i do SKYRIMu, takže podobnost není čistě náhodná.
Bohužel, přestože základní prvky a 90% všeho ostatní zůstalo z předchozích výše zmíněných RPG her a člověk by tak řekl, že BETHESDA bude mít čas na vyladění obvyklých nedostatků, nestalo se tak. SKYRIM bohužel není dokonalý, je plný chyb a také mnohé z očekávání nebyla naplněna. Bohužel po skvěle vyladěném Fallout NV, který byl od počátku v podstatě bez chyb, se SKYRIM objevuje ve staré známé kondici ala OBLIVION a bude zapotřebí minimálně druhého velkého patche, který už také byl oznámen na konec listopadu. Řada chyb je do očí bijících a člověka opět napadá, že testeři vůbec neexistují, ale zkrátka i to je BETHESDA. Fallout NW byl v tomto ohledu výjimka, díky spolupráci dalšího studia, jehož vývojáři byly výrazně pečlivější a hru vyladili už před vydáním.
Co je ale ještě na úvod nutné zdůraznit, že SKYRIM, stejně jako Fallout3 a Fallout NV a OBLIVION před nimi, je opět hra, která vychází s unikátní podporou úprav. Bethesda podporuje módy a jejich tvorbu. Kolem už je vytvořená komunita a tak SKYRIM za pár týdnů bude obsahovat vylepšení, které několikanásobně vylepší vizuální i funkční stránku a v podstatě z toho udělají dokonalou hru. Tohle žádná jiná hra, či vlastně série velkých RPG, nemá. Tím ale nechci říci, že by už ve stávající surové podobě byl SKYRIM špatnou hrou. Právě naopak. Je to přesně to, co jsme od Bethesdy zvyklí, je lepší než Oblivion a jde ve šlépějích Falloutů (ve smyslu velikosti, hratelnosti a návykovosti).
Pokud jste nehráli žádný z předchozích 4 dílů série The Elder Scrolls (TES), vůbec nevadí. Úplně se bez toho obejdete. Hra samozřejmě na svět TES přímo navazuje a odkazuje, ale pro hraní samotné není jeho znalost nijak klíčová a úplně si užijete i bez ní.
Základem každého hutného RPG je vytvoření vlastní postavy. Na to ale mnohé RPG dnes kašlou a nedávají příliš možností tvorby vlastní postavy a jejich schopností atd. SKYRIM je tak trochu mezi. Vynikající a podrobné jsou opět možnosti tvorby a personifikace vzhledu.
Hlavní vlastnosti však při výběru postavy ovlivníte pouze výběrem RASY. Výchozí místo je ale pro všechny stejné. RASA má zásadní vliv na schopnosti a dovednosti a na výběr jich je několik. Takže si můžete udělat silného bojovníka, lučištníka, mága, zloděje apod. Poté už se pustíte do prozkoumávání neuvěřitelného světa, kde se všechno točí kolem znovu se objevivších draků.
Pozn. Ano, opět hraji za ženskou postavu, protože jako chlap se odmítám dívat ty hodiny a hodiny hraní na zadek chlapovi :). Nicméně stejně jako obvykle si Bethesda zaslouží potlesk za možnost hrát hru jak z pohledu FPS, tak z pohledu třetí osoby zcela podle vaší volby. Kéž by se to stalo standardem u všech her, které nás často nutí hrát z pohledu třetí osoby. Samotný výběr mezi ženou a mužem schopnosti neovlivňuje, jen občas máte při jednání s druhým pohlavím drobné výhody (třeba lepší ceny nebo přesvědčování).
Připravte se na to, že tahle hra je na dlouhé a dlouhé hodiny, že to není jen o hlavní dějové linie, ale budete s nadšením prozkoumávat každé zákoutí a hlavně plnit neuvěřitelné množství úkolů, kdy jsem jich tolik snad ještě v žádné hře neviděl. A bude vás to perfektně bavit 100 a více hodin … pro začátek ;).
|