Strana 2 z 3
HAWX1 byla DX10.1 hra a jedna z mála her, která skutečně měla vylepšení, náležící DX10.1 – lepší efekty, lepší AA a méně náročné AA atd. Navíc si ji AMD-ATI vybralo pro demonstraci možností Eyefinity a ta hra byla vidět všude a asi neexistuje nikdo, kdo by Eyefinity v akci na HAWX1 neviděl. To se samozřejmě nelíbilo NVIDIA a tak zatlačila a dohodla se s UBISOFTem, že druhý díl bude v její režii.
(Ze shora dobré, hory skvostné ...)
Díky NVIDIA je HAWX2 DX11 hrou. Slušnější je spíše napsat, že je to DX9 hra s DX11 prvkem. Ano herní engine je úplně stejný, očesán byl ale o některá DX10.1 vylepšení a místo toho je na DX9 naroubována tessellace, co by jediný přítomný technologický prvek DX11. Bohužel tu tessellaci udělala NVIDIA zcela záměrně způsobem, který vyhovuje jejím grafikám a protože hra nemá žádné jiné DX11, či DX10 prvky, je výkon grafik NV v této hře bezkonkurenční. A to i přesto, že tessellace, jak je zde použita, není nijak náročná ani nějak ve velkém rozsahu a není ani na všech mapách. Prostě a jednoduše je záměrně použit způsob, který sedí jen a výhradně NV grafikám, o čemž se před vydáním i po vydání hry docela dost mluvilo. NVIDIA totiž nechce dělat náročnější DX11 hry s více DX11 prvky najednou, protože ty jejím grafikám úplně nesedí. S více DX11 prvky ve hře totiž klesá rozdíl mezi NV a AMD grafikami a dokonce jsou ve výsledku i AMD grafiky lepší, protože dosahují při DX11 vyšší efektivity – s jednoduššími grafikami s menšími čipy u HD 6000 dosahují výkonu složitějších a dražších modelů GF400/500. A to samozřejmě NVIDIA nemá zájem ukazovat. Její grafiky excelují jen v tessellaci (a to jen v určité podobě a zpracování tessellace), která však nemá být to jediné, co je v DX11 hře přítomno. Zde je. HAWX2 je tedy představa NVIDIA o DX11 hře. Berme to tedy, že NVIDIA si zaplatila exkluzivitu u HAWX2.
(zblízka .... eh)
Na tom by ještě nebylo nic tak divného, kdyby NVIDIA v dohodě s UBISOFT tak nějak nebránili konkurenčnímu AMD-ATI před vydáním hry provést vlastní optimalizace. AMD a jeho zaměstnanci si na tuto situaci několikrát postěžovali. Prostě jim nebylo dovoleno se na finální podobě hry podílet a udělat tam třeba více těch DX11 prvků, nebo i tu tessellaci. AMD samozřejmě mělo zájem se na tom podílet, protože první díl jím byl často demonstračně používán a za část úspěchu jistě může vděčit právě AMD. AMD, tedy nemohlo do hry zasáhnout, ne jako mohlo u prvního dílu. Bohužel, HAWX2 je nejméně DX11 hrou, která zatím vyšla.
Zachytil jsem vám benchmark sekvenci na video – kdo hru hrál, tak ví, že v tom prostředí, ve kterém je ta tessellace použita, a do které je umístěna ta testovací sekvence, se zdaleka ne všechny mise ve hře odehrávají. Čatokrát je prostředí mnohem jednodušším a s mnohem menší, nebo žádnou tessellací. Na videu nicméně vidíte, jak to běží na plné detaily a to na poměrně slabém procesoru AMD Phenom II X4 940 3,0GHz se staršími DDR2 RAM a jedinou novou ATI radeon HD 6970 2GB. Jak vidíte na plno, s DX11 v 5760x1200, to není žádný problém hrát na 40-60FPS, takže hra opravdu není nijak náročná v běžném rozlišení 1920x1200 si ji zahrajete bez problémů naplno takřka na čemkoliv.
Když si zapnete tu tessellaci, tak ty hory jsou pěkné, ale nesmíte se dívat na detaily. Když s letadlem slétnete nad zem a podíváte se pod sebe – ouch. Textura s ultra nízkým rozlišením povrchu a na tom hranaté jednoduché a ohyzdné modely budov, stromů, staveb a pozemních jednotek. Zkrátka tessellace použitá na hory je fajn, ale když do těch hor prsknete hranaté modely všeho ostatní bez tessellace a s lowres texturami, je to vražedná kombinace a přímo to vypichuje ty nedostatky a rozdíly, než aby je to maskovalo. Přitom se shora všechno vypadá nádherně.
Trochu se mi nelíbí zpracování zvuků, jsou podle mě moc tlumené a také je hra straně ukecaná. Jinak zpracování modelů letadel je jako vždy vynikající a radost pohledět. Zpracování ostatních modelů už je horší, většinou jednoduché hranaté modely s nepříliš ostrými texturami.
Potěšitelná je česká lokalizace, bohužel jen do doby, než zjistíte, že se do hry ale vůbec nehodí. Problém je, že všechny zvuky a namluvení jsou anglicky, a když si nezapnete titulky a necháte si metrický systém s metry a Km, zjistíte, že nemůžete rychle reagovat. Rychlost letadel se totiž mezinárodně udává hlavně v uzlech a výška ve stopách. Hra s tímto systémem počítá, česká lokalizace ale ne. Zkrátka ne vždy je lokalizace do češtiny přínosem a v tomto případě opravdu nebyla pro tuto hru nutná a přínosná.
Takže závěr ….
|