Strana 3 z 3
Hru jsem testoval na sestavě:
- AMD Phenom X4 940 3,0GHz@3,9GHz
- 4x 2GB DDR2 1066MHz
- ATI ASUS Radeon HD 4870 X2
- Sapphire Radeon HD 4890 1GB
- ASUS XONAR Audio
- ACER AL2723W - 27" S-PVA 1920x1200
Kromě HD 4870 X2 jsem mohl vyzkoušet i nový Radeon HD 4890(OC 900MHz/4000MHz) a v nastavení DX10.1 full 4AA 1920x1200 se FPS držely mezi 55-60, což je super. Na mé běžně používané NVIDIA GTX 260 byla hra v obyčejném DX10 ne úplně na maximální detialy na 1920x1200 4AA bohužel nehratelná. Většina okolních obrázků je pořízena v maximálním nastavení na nové ATI HD 4890.
Co nás nikoho rozhodně nezklamalo, je technické zpracování. Hra je přístupná téměř všem konfiguracím a kromě DX9 má i DX10 a dokonce i DX10.1. Zatímco v DX9 vypadá hra dobře a je hratelná téměř na čemkoliv, DX10 už dá grafikám zabrat o dost více, ale odměnou za to je řada efektů které hru dělají zpracováním o něco realističtější a působivější. Ten rozdíl je dost velký – rozhodně to není jen čmouha sem, čmouha tam.
Pokud jde o DX10.1, tak to samozřejmě využijete jen, pokud máte modernější grafikou kartu ATI Radeon (teoreticky i VIA grafiky, pokud by měly dost výkonu, DX10.1 nové S3 grafiky od VIA mají také). Žádná současná NVIDIA už více než rok staré vylepšení původního DX10 stále nemá. Samozřejmě ani v tomto případě zdaleka není potenciálu DX10.1 využito naplno (na využití tesselace zapomeňte), nicméně je přítomno vylepšení AA režimu, takže při stejné kvalitě je o něco méně náročnější. Typicky hovoříme o přínosu cca 10-12% v režimu DX10.1 proti DX10 pod 4/8AA. Vzhledem k tomu, že hra je v podstatě na nejvyšších detailech v DX10.1 v HD rozlišení hratelná jen se dvěma grafikami na světě – HD 4890 a HD 4870 X2 je každý FPS vítán.
Nejpůsobivější je zpracování světelných efektů, mraků, kouře a výbuchů, kdy většinu dokonalejších efektů v DX9 nenajdeme. Jako celek to pak vypadá o poznání realističtěji. Daní za to je ale HW náročnost – nic co by ale majitele minimálně OC edice HD 4870 nebo lépe HD 4890 a nejlépe HD 4870 X2 mělo trápit – majitelé NVIDIA grafik se budou muset spokojit jen s obyčejným DX10. Nicméně UBISOFT hru udělal tak, že je v podstatě v horším nastavení hratelná téměř na všem. Nevypadá sice tak senzačně, ale vypadá pořád dobře.
Výjimkou z kvalitního zpracování je země. Ta je sice možná geograficky přesná, jako taková ale textura povrchu země a měst vypadá příšerně a technologicky se snad do tak pěkné hry ani nehodí. Baráky jsou jen takové hnusné krabice a zbytek je udělán skutečně hodně nedetailní a rozostřenou texturou. Ty stromečky mě tam také moc nesedí. Naštěstí nemáte tolik času si zemi prohlížet. Skvěle zpracované jsou všechny modely letadel a vlastně všechno, co se nebe týká. Na zemi už je to horší, ani pozemní jednotky nejsou úplně to nejpovedenější na hře. Ale jako celek je to paráda, souboje na nebi jsou opravdu nářez.
Nezbývá než si to celé zhodnotit. Začněme několika zápory. Hra se mi celkově zdá poněkud nedodělaná a rozhodně zdaleka nevyužívá potenciál, který nabízí. Možná to chtělo ještě půl roku práce.
Obtížnost je stinnou stránkou hry. Jsou sice tři stupně, ale na prvních dvou je hra tak jednoduchá, že protivníci padají z nebe, už jen když se na ně zle podíváte. Třetí obtížnost také není o moc větší výzva, jen si dávejte pozor na to, aby vás někdo netrefil, protože toho moc nevydržíte. Jinak kolem vás všechno padá stejně snadno, jako na nejlehčí obtížnost.
Poměrně málo je i misí a chybí možnost si nastavit ve zvolené lokalitě vlastní parametry singl mise. Je to prostě zanedlouho trochu nuda a určitě má hra navíc. Trochu mě také mrzí, že ve hře není možnost ručně startovat z nějakého letiště apod., a také přistávat. Určitě by to na zábavnosti trochu přidalo.
Celkově je ale tenhle akční mix letecké hry a FPS namíchán dobře. HAWX je dobře a velmi pěkně udělanou hrou a v současné herní bídě vlastně ani není možné jej vynechat. Patří k tomu nejlepšímu, co letos vyšlo, ačkoliv asi kandidovat na hru roku nebude. Pokud si chcete trochu nezávazně zalétat, drtit hordy nepřátel téměř jako v Call of Duty, tak je HAWX přesně pro vás. Vše ve fantastickém grafickém kabátku. Ať už s klávesnicí nebo joystickem, budete v křesle sedět jako přikovaní a metat přemety jeden za druhým a bude se vám ten neuvěřitelný kolotoč líbit tak, že si to budete ještě dlouho pamatovat. Ačkoliv HAWX zdaleka není dokonalou hrou a snesla by pár vylepšení, jako celek obsahuje dostatek zábavnosti a rozhodně je na ní vidět kus technicky dobré práce a optimalizace pro všechny sestavy a grafiky včetně těch nejmodernějších s DX10.1.
Jako celek tedy hodnotím na 85%. Škoda jen toho ne zcela využitého potenciálu …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|