Strana 2 z 4
- Total War: Shogun2 - Gameplay
Už jsem mluvil o jednotkách, těch je celá řada a řada z nich je unikátních s unikátními schopnostmi. Díky tomu, že přicházíte do obchodního kontaktu i s Evropany a Čínou, jsou ve hře i střelecké jednotky využívající střelný prach. Samozřejmě nechybí ani námořnictvo a celá řada dobývacích jednotek. Jednotlivé jednotky se tradičně mohou pohybovat po mapě samostatně i bojovat. Dosáhnout-li vítězství, je většinou z jejich středu vybrán generál, kterého následně můžete vylepšovat a přijmout i do své rodiny.
Ano základem hry je právě rodina, jež si také budujete a udržujete. Ujímáte se pozice hlavy klanu, a jak postupuje čas, hra zohledňuje samozřejmě stárnutí, manželství, děti a úmrtí. Můžete rozhodovat o nástupnictví, což je důležité, protože se asi nestane, že by se hlava klanu z roku 1545 dožila ovládnutí Japonska, které lze dosáhnout kolem roku 1590. A nemusí zemřít ani přirozenou smrtí. Vy i vaši protivníci totiž můžete ovládat speciální jednotky – ninji, kteří pracují samostatně a mohou sabotovat a právě i páchat nájemné vraždy. Stejně jako svého generála je vylepšujete na základě zkušeností. Dalšími podobnými jednotkami jsou třeba mniši a správci, které mají rovněž široké možnosti využití a vylepšování.
Abyste se mohli soustředit na dobývání Japonska, musíte mít klid ve svých provinciích. K tomu samozřejmě potřebujete klid a stabilitu v rodině, kterou se vám ale soupeři budou snažit narušit. Stejně tak klid v provinciích se dá mnoha způsoby narušovat nepřítelem. Musíte tedy pečlivě hlídat a budovat své pozice, stejně jako si hlídat příjmy z obchodu a velmi propracovaný systém diplomacie.
Diplomacie je stejně jako obchod silnou součástí hry. Spolupráce s různými klany, spojenectví a obchodní dohody musíte hlídat, kontrolovat a čas od času měnit. Zkrátka dělat politiku. Možnosti diplomacie jsou skutečně rozsáhlé.
Kromě již zmíněného klidu v provinciích, potřebujete ještě příjmy a možnosti, jak boj o Japonsko vést. Takže musíte budovat města. Možnosti staveb, jejich upgradů, možností včetně unikátních jsou promyšlené a propracované a musíte se správně rozhodovat. Některé provincie jsou navíc cennější než jiné, protože obsahuje a poskytují zvláštní suroviny a možnost produkovat kvalitnější jednotky. Ty se tak vyplatí dobře hlídat a budovat v nich kapacity armády. Jiné provincie jsou dobré jen z hlediska příjmů z daní. Další provincie jsou ale zase vynikající z hlediska obchodování se zámořím nebo jinými klany.
Základem všeho jsou příjmy. Každé kolo se generují z výběru daní a zisků z obchodů, případně dalších zdrojů. Máte ale také náklady, velké množství financí stojí udržovat velkou armádu, kterou potřebujete, stejně tak správa budovat a provincií něco stojí. Navíc pokud máte málo provincií, máte samozřejmě i menší zdroje a to se odrazí na vašich možnostech postupu hrou. Důležitý je tak správný začátek a pozice, proto je rozdíl, když jste na začátku hry izolovaní na kraji ostrova, kde vám moc nehrozí, že by vám někdo vpadnul do zad (jen za pomocí námořnictva, což je ale možné, ale také dobře hlídatelné) a tím, když začínáte uprostřed ostrova obklopený nepřáteli a ještě má vaše území delší hranice.
Takže v SHOGUN2 musíte najednou hlídat ekonomiku, strategii budování a samotné budování, spokojenost obyvatel, tvorbu jednotek ideálně s využitím schopností generálů a hlavně bonusů ze speciálních staveb, schopností klanu a vlastností území a do toho všeho musíte samozřejmě plánovat strategii postupu a bojovat tak, abyste obsazené provincie byli schopni udržet a nevznikala vám v zádech povstání anebo problémy se zásobováním a doplňováním stavů armád.
Proto je důležité chránit svou rodinu a udržovat jejich loajalitu a pořádek v provinciích, protože schopné generály nutně potřebujete, protože musíte hlídat několik přístupových tras najednou a je velmi dobré mít vždy dvě armády blízko sebe tak, abyste se mohli vzájemně doplňovat posilami a to i v případě boje. Pokud se o své generály nebudete starat, stejně jako o vaše území, budete mít na krku vzpory a zrady a vaše herní pozice tím značně utrpí.
Samozřejmě nic z toho by nebylo ve hře použitelné, bez dokonalého zvládnutí menu, encyklopedií a hlavně ovládání. To vše je ale špičkově provedeno a našince potěší i česká lokalizace. Kromě vylepšování armády, generálů a speciálních postav je ve hře ještě přítomen klasický vývojový strom, který ovlivňuje podstatě řadu obecných možností. A to jak vlastností obecných, tak možností další výstavby, výhod při boji, stavení i diplomacii a tak dále.
Zkrátka ze všech stran a úhlů skutečně velmi poctivá strategie, která skutečně dává vzpomenout na zlaté herní časy, kdy ještě kvalita hry byla na prvním místě. Otázkou je, zda si to náhodou autoři nezkazí třeba grafických a technickým zpracováním. Podívejme se na to blíže …
|