Strana 2 z 4
- XCOM: Enemy Unknown - Gameplay I
Hra vám dá na začátku vybrat, zda chcete začít hrát s tutorialem, který vám v podstatě určí začátek hry, nebo si sami chcete vybrat umístění hlavní základny, což má vliv na bonusy a celou hru. Tím hlavím, co ale hru zásadně utváří, je volba obtížnosti. Nižší neznamená jen hloupější nepřátele, ale také podstatně delší čas, než se začnou objevovat silnější a lépe vyzbrojení protivníci a tedy dá vám čas na dokončení důležitých výzkumů a výrobu. Pro většinu současných hráčů bude už dost obtížná normal obtížnost. Ale to není překvapení. UFO/XCOM hry byly vždy pekelně těžké nejen na vyšších obtížnostech.

Naštěstí skvěle funguje systém load/save. Pokud si ale myslíte, že to zvládnete bez něj, můžete si na jakoukoliv obtížnost zapnout na začátku hru v režimu, kde load nebude možný. A tedy všechno, co uděláte a jak se hra vyvine, bude permanentní. Samotnou obtížnost je možné během hraní kampaně měnit.
- Vzhůru do bojů - příprava především
Důrazně doporučuji vynechat připravený tutorial. Jenom se naštvete! Což o to, základní fungování hry atd. ukáže dobře, ale provedení hlavně první mise, kdy nemáte možnost sami se volně rozhodovat a počítač vás nutí umísťovat vojáky na úplně stupidní místa, takže prostě 3 ze 4 vám zcela amatérsky pomřou, to je hodně frustrující úvod. Takže doporučuji tutorial vynechat.

Osobně jsem si tak pro umístění základny vybral Afriku, kde je bonusem podstatně větší procento příjmů. Právě peníze, tedy spíše jejich značný nedostatek prvních 8-9 měsíců, je dost podstatný v celé hře. Vaše příjmy a možnosti jejich navýšení jsou značně limitovány, ovšem jejich potřeba je značná. Takže musíte pečlivě volit každý krok, co a kde chcete budovat a vyrábět. To je asi to jediné, o čem celý management je. Bohužel vaše příjmy nemůžete se spokojeností jednotlivých zemí navyšovat. Stejně tak možnosti, za co utrácet peníze jsou nakonec hodně omezené a jednoduché. Až všechno dovyzkoumáte, dobudujete a dovyrábíte, zjistíte, že už vám pak už ty peníze k ničemu nejsou. Bohužel právě po stránce managementu základny je hra poněkud omezenější, než by bylo dobré.

Tvůrci pravděpodobně tento prvek vypustili jak kvůli konzolím, tak kvůli náročnosti pro současné hráče, kteří by asi museli příliš přemýšlet a ovládat a hlídat třeba i každý nákup nábojů atd. Tím se odstáváme k možnostem výzkumu, výrobě a výbavě. K výzkumu, který všemu předchází, potřebujete mít co zkoumat. To získáte na misích. Zastřelený nepřítel vám dá suroviny, zajatý nepřítel informace a bonusy do výzkumu kmenových technologií. Nutno říci, že zajetí nepřítele je pěkně těžká věc a musíte si to opravdu řádně připravit. Naštěstí stačí vždy zajmout nepřítele od každého druhu jen jednou. Zajatý nepřítel vám navíc poskytne bonus i v podobě nezničené výbavy, které se jinak zabitému nepříteli rozpadá.

Po vyzkoumání, které mají na starost vědci, jejichž počet ideálně narůstá a s rostoucím počtem je výzkum rychlejší, přijdou na řadu technici. Ti dokáží předměty z patřičných surovin vyrobit anebo některé technologie ještě vylepšit. To je ale hodně náročné na suroviny a také klíčové UFO komponenty. Na misích si tak musíte dávat pozor, abyste zachránili co možná nejvíce z havarovaných UFO apod. a zbytečně nelikvidovali prostředí. Výroba některých věcí, jako brnění, či zbraní je okamžitá a stojí jen peníze a suroviny. Výroba složitějších věcí, jako satelity, nové stíhačky apod. trvá pár dní. Dobu výroby můžete zkrátit, jednou pokročilou technologií, ale za cenu velkých nákladů. Ty zase můžete snížit větším počtem techniků.

Pro určité pokročilé technologie a budovy potřebujete nejen hodně speciálních surovin, ale také určitého počtu techniků. Tím si tvůrci pojišťují vyvážení hry, kdy tak většinou nelítáte po bojišti jako nesmrtelní Rambové. Naopak jste poměrně slabí a protivníci mají nejen silné zbraně, ale také jsou v přesile.

A zde začíná nejzábavnější část hry ...
|