Strana 4 z 4
- XCOM: Enemy Unknown - Zpracování a závěr
Základem hry je Unreal 3 Engine se základním PhysX, co by fyzikální engine akcelerovaný v tomto případě přes CPU. Dělat testy náročnosti na současné grafiky a procesory, by bylo vůči nim nedůstojné. Tahle zastaralá záležitost běží bez problémů i na 5-6 let starých mašinách, a z možností současného HW nevyužívá lautr nic. V oblasti grafiky jsme čekali asi největší posun, proti stařičkým dílům. Povedlo se to tak na půl.
Hra nevypadá na rok 2012 příliš dobře, popravdě vypadá na první i druhý pohled dost hrozně. Unreal 3 je zastaralý v každém ohledu a je to hodně vidět snad na všem. Bohužel žádná snaha něco výrazně maskovat. Textury jsou vyloženě hnusné, efekty omezené, všechno nedetailní, neostré a chudé atd. S výjimkou pohledu na vlastní "mravenčí" základnu nepadne v této hře do oka téměř nic. Graficky a technologicky zkrátka opravdu nenadchne. Zamrzí i často nefunkční systém denní a noční doby, kdy na misi odpoledne je tma jak v pytli.
Výtvarně a designově už sem tam nějaká maličkost potěší. Design některých nepřátel je zajímavý, stejně jako vaší speciální stíhačky, či některých zbraní a zboje v akci. V neposlední řadě pak potěší vizuální i faktické likvidování vybavení v herním prostředí. Zde ale vizuální nadšení skutečně končí.
Naštěstí hru zachraňuje zvuková a hudební stránka, která je technicky to nejlepší na celé hře. Zásadním způsobem dotváří atmosféru, které skutečně pohltí a k hratelnosti "ještě jeden tah a jdu spát", přidává opravdu hodně. Takže zastaralé grafiky si až tak nevšímáte, koneckonců i stařičké předchůdce, XCOM si dnes mnozí dokáží patřičně užít :). Na druhou stranu nové XCOM jen dokazuje, že jen pěkná grafika dobrou hru nedělá, ale pokud nemá dobrá hra i dobrou grafiku, hodně to kazí dojem i zážitek.
V první řadě říkám, že XCOM: Enemy Unknown je povedenou reinkarnací a patří do série každým coulem. Na druhou stranu, jako velký příznivec UFO/XCOM her musím říci, že minimálně dvojice her ze starší série UFO, konkrétně tituly Aftermatch a Aftershock, byly mnohem nápaditější, jak zpracováním, tak managementem a strategicky, nemluvě o přehlednosti a bohatosti herních menu atd.
Já fakt nechápu, co tvůrce současných her vede k přesvědčení, že kdyby hru nechali tak složitou, jako se v minulosti osvědčilo, že by ji v současnosti hráči nezvládli. Ta zjednodušení, které do XCOM Enemy Unknown FIRAXIS zařídil, jsou v mnoha ohledech příliš velká a zbytečná. Stylově ta hra asi stejně nebude současné mladší hráče, hlavně na konzolích, zvyklé na Call of Duty styl, bavit. Takže tvůrcům bych u hry v této podobě, v jaké XCOM vyšlo, vytkl dvě věci. První, že to vůbec dělali na konzole a díky tomu má i PC verze řadu ústupků, které nejsou ku prospěchu věci. A druhou věcí je poněkud chudý obsah a k tomu třeba i absence lepších menu a srovnávacích tabulek třeba u výbavy apod.
To samozřejmě neznamená, že by XCOM: Enemy Unknown bylo špatnou hrou. To není. Atmosféra dávného předchůdce z toho dýchá. Vůbec hra má náboj, a baví opravdu hodně. Herní doba záleží na mnoha okolnostech, ale já mám na první dohrání kolem 30 hodin čisté herní doby. Koukat se na to tedy dá. Ovšem na druhou stranu, co si máme myslet, když tvůrci do TOP AAA hry s datem vydání 2012 nedají ani textury v pořádném rozlišení. Nemluvě o technických chybkách, absenci optimalizaci pro Eyefinity/Surround atd.
XCOM: Enemy Unknown je důstojným pokračováním a hlavně oživením staré legendární série. V přímém srovnání s nimi sice ne ve všem obstojí, ale minimálně stejně dobře zabaví a je pořádnou výzvou už na standardní obtížnost. Velkým mínus je technické a grafické zpracování, které odpovídá tak roku 2006-2007, ne 2012. Ale i to se dá překousnout. Všímat si více budete celkové chudosti hry v oblasti informací, které poskytuje směrem k hráči a hlavně v oblasti dostupné výbavy a celkovému obsahu managementu. Jak už je to u 2K her dnes obvyklé, všimnete si, že ve hře i cosi z obsahu chybí, nejspíše to bylo vyrváno, aby bylo co prodávat ve formě DLC (naše podezření se nedávno potvrdilo).
Celkově tedy palec nahoru, je to slušný začátek nového startu populární série, ale příští díl snad bude podstatně obsahově bohatší, pojede na novějším a modernějším enginu odpovídající datu vzniku hry a nebude zbytečně przněn snahou vydat to i na konzole.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|