Strana 3 z 4
- Technické zpracování a nároky na PC
Jak už jsem řekl, druhý díl má zcela nový herní engine. A rozdíl proti prvnímu dílu je skutečně obrovský a hlavně potřebný. První Zaklínač sice vypadal slušně, ale přeci jen poněkud ošuntěle. Druhý díl je opravdu parádní a řekl bych v současnosti jasně nejlépe vypadající RPG ze všech. Nicméně pokud se těšíte na otevřený svět, tak na to zapomeňte. Je stejně ohraničený a uzavřený, jako první díl, ale podle mě to vůbec nevadí. K této hře se to prostě hodí.
Nový herní engine umožňuje stejně, jako první díl plynou změnu denní doby, ale také počasí. Obojí je ale výrazně hezčí a realističtější než u prvního dílu. Kdo říká, že grafika u hry není podstatná, ten prostě kecá, protože Zaklínač 2 jasně dokazuje, jak moc kvalitní hra potřebuje i kvalitní grafiku. Bohužel, protože herní engine si dělali tvůrci hry na míru bez pomoci nějakých specialistů na enginy, má plno chyb a technicky není úplně na nejvyšší úrovni.
Problém s optimalizacemi nejsou překvapením. Hra už má asi druhý patch a až nyní je celkem hratelná. I s jedinou grafikou HD 6970 si ji užívám na 5760x1200 Eyefinity, i když tvůrci hry nějak zapomněli na rozlišení formátu 16:10. Prostě Eyefinity v 5760x1200 ve hře nerozchodíte, naštěstí existují trochu schopnější uživatelé a jeden z nich vytvořil jednoduchý prográmek, jenž běží na pozadí, a pomocí kterého 5760x1200 (16:10) rozchodíte bez problémů. Autoři hry slibují nápravu v dalším patchi. Nutno říci, že Patch opravuje kromě velké hromady technických nedostatků i některé herní nedostatky a také lehce optimalizuje hru, takže rozhodně doporučuji. Já jsem také s hraním na něj čekal, protože jsem měl podobné zkušenosti s prvními dílem, který byl také hratelný až se čtvrtým patchem.
Hra je celkem náročná na grafiku i procesor. Plné detaily na jediné grafice nedá každý (nikdo), hlavně kvůli brutálně náročnému UberSamplingu. Hra je také jen DX9, takže nevyužívá možností a architektur současné generace grafik, s čímž má problém zejména AMD, jejíž grafiky jsou prostě výrazněji optimalizované pro modernější hry. Na plné detaily nemáte šanci tuhle hru rozchodit se žádnou současnou grafikou, ale podle mě je to hlavně několika technologickými nedodělky a chybějícími optimalizacemi. Když vypnete UberSampling, tak se výkon ve hře všech grafik výrazně zlepší a na vizuální kvalitě hry rozdíl v podstatě nepoznáte. Ve hře krásně funguje CrossFire i SLI, takže nejvýkonnější grafiky mají možnost se ukázat naplno. Jinak si zahrajete téměř na maximum s čímkoliv nad HD 6870 bez problémů v 1920x1080. Ale dá se toho dost vypnout, i když to vizuálně má dost vliv, i pak vypadá hra slušně, pak ale běží v podstatě na všem a HD 5700/6700 je plně dostatečné.
Musím ale říci, že hra je hodně náročná na CPU. S dvoujádrovými procesory si téměř neškrtáte. Chce to alespoň 4 jádra, ale 6 jader hra využije také. Klíčem je i frekvence. Dá se říci, že výkonný procesor v této hře rozhodně není k zahození a dokáže vám přidat pěkných pár FPS. Obecně řečeno ale jakékoliv slušné 3GHz čtyřjádro na hraní této hry stačí.
Je škoda, že hra nepoužívá moderních DX11 prvků, zejména proto, že spousta těch věcí které používá a se kterými má evidentně problém je optimalizovat, je v DX11 lépe řešeno a současným grafikám by hra seděla mnohem lépe. DX11 není takové pozlátko, vzniklo a používá se proto, že je lepší, optimalizovanější a i když v něm vypadají mnohé věci lépe, jsou méně náročné na HW. Jenže tento herní engine si CDProjekt dělal sám a to se dnes už moc často nevidí – navíc jej potřeboval spustit v osekané verzi i na zastaralých konzolích. Jeho vývoj samozřejmě také pár let trval a tak na DX11 se bohužel nestavělo. Takže přes všechny ty obtíže s optimalizací a tím, že to tedy není technologicky špička a má pár problémů, na poměry DirectX9 je to sakra dobré. Hra vypadá skutečně pěkně. Živě a věrohodně je zpracováno i prostředí. Prostě tak nějak jsme si to představovali, takže smekáme klobouk.
Opět vynikající je namluvení (tentokrát naštěstí chybí pokus o český dabing). Je ale samozřejmě k dispozici jak originální Polské, tak Anglické. Hra je opatřena českými titulky, což je rozhodně skvělé a naštěstí nám tak absence překladu nekazí herní zážitek, jako u DA2. Asi technicky nejlepší stránkou hry je ale hudební doprovod a vůbec podkres. Ten je prostě naprosto parádní!
Podívejme se tedy na velké hodnocení …
|