Strana 3 z 3
O hře bych se mohl rozprávět déle. Doporučuji, zkuste si ji. Na nižší obtížnost vám dohrání na zhruba 90% (tedy celý příběh a většinu výzev a všechny hrobky) zabere zhruba 25 hodin. Na vyšší obtížnost počítejte i s desítkou hodin navíc. To nejdůležitější je, že se hra hraje takříkajíc "jedním dechem"!
Hratelnost je velmi dobrá, hra ale získává hlavně působivým zpracováním živoucí postavy a fakt, že vlastně hrajete dobrodružný film v parádních scenériích. Akční sekvence jsou opět vynikající, naštěstí výrazně ubylo sekvencí (až bohužel na závěrečný bossfight), kdy musíte mačkat jedno tlačítko, aby se scéna posunula, prostě hraje se to velmi dobře. Když si to pak jako já můžete užít na výkonném HW v 5760x1200 rozlišení, kdy vás hra dokonale obklopí, má atmosféra úplně jiné grády než v nižších detailech. Bohužel hardwarové nároky jsou krvavé a jasně říkám, že tahle hra rozhodně není tak optimalizovaná, jak by mohla být:
Pokud na ni tedy máte dost výkonu a tu správnou výbavu, odmění vás nejméně třemi desítkami hodin poutavého příběhu, úžasné živoucí atmosféry zajímavého prostředí a jedním z nejlepších singlplayerových zážitků současné herní produkce mimo RPG hry. Paradoxně největším negativem této hry nejsou ty drobnosti v herním designu, ani ten nedostatek optimalizace a minimální posun v herních prvcích a jejich vývoji, ale fakt, že Rise Of The Tomb Raider je hra vyloženě na pokračování. Závěrečná scéna následující po titulcích nechává hru naprosto otevřenou s velkým cliffhangerem . A protože tenhle seriál nevysílá epizodu každý týden, ale v nejlepším případě každé 2,5 - 3 roky, tak to hodně zamrzí.
Jinak kromě kampaně hra nabízí i herní režimy výzvy a různě modifikovatelná pravidla znovu hraní lokací prostřednictvím "herních karet". Ačkoliv některé ty věci, zejména boj o přežití působí zajímavě, celý systém karet je nesmysl, hloupost a mnoho prvků této hry evidentně odvádělo pozornost vývojářů, čas a peníze od vývoje samotné příběhové kampaně hry. Myslím si, že Rise Of The Tomb Raider není v mnoha lokacích tak vizuálně nápadité a propracované, jako byl Tomb Raider z roku 2013, a že v mnoha věcech je na hře vidět, že se kampani nevěnovala taková pozornost, kterou by si zasloužila. Zejména finále hry je kvalitativně nejhorší částí a je prostě odfláknuté, což mi z herního hlediska vadilo asi nejvíce. Osobně doufám, že toto není směr, kterým se vývoj série bude ubírat.
Třetí díl je podle mě jistý, ale doufám, že si tvůrci najdou pořádného partnera a to někoho jiného, než konzolové Microsoft a SONY platformy, které navzdory proklamacím rozhodně nezajistí maximálně kvalitní výsledek. Série má dobré základy a hodně materiálu na dalších hned několik dílů. Potřebovala by ale větší rozpočet a všechno soustředit na kampaň a tvorbu prostředí, vývoj směrem k propracování RPG prvků a výrazně zvětšit herní prostředí a lokace. Každopádně před sebou máme potencionálně nejlepší sérii příběhových neRPG akčních her posledních doby a Rise Of The Tomb Raider znovu ukazuje, jak by měl restart upadající série vypadat. Lara Croft je zpět v plné síle, živější a zajímavější než kdy dříve.
TOMB RAIDER z roku 2013 dostal hodnocení 95/100, nový RISE OF THE TOMB RAIDER sice řadu věcí zlepšil, v některých věcech ale zase naopak není tak působivý a tak dobře udělaný (zejména závěr hry) v kombinaci s potenciálem, který nebyl využit, tak od nás dostává hodnocení 87/100. Doufejme, že když už teď tvůrci ví, co mají dělat a mají základy, se do toho opravdu pořádně opřou. Čekat na to ale budeme minimálně další tři roky. Takže v roce 2019 zase u TOMB RAIDER nashledanou ...
PS: Hře chybí oficiální česká titulková lokalizace, kterou měl předchozí díl. Tvůrci z nějakého důvodu oficiální český překlad nedovolili tentokrát udělat pro vydání. Osobně to za problém nepovažuji, hru pochopíte i se základy angličtiny, zase tak moc se v ní nekecá. Česká lokalizace nicméně vzniká dodatečně ...
Hodnocení Rise Of The Tomb Raider: 87/100
Za zapůjčení hry děkujeme společnosti CENEGA
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|