Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU a CPU a technické zpracování hry
Současná verze nemá po technické stránce s tou původní z roku 2005 absolutně nic společného. Jde o zcela kompletní remake. Tedy novou hru. Samozřejmě tvůrci se snažili zachovat podobný design některých věcí, ale vše je ve výrazně modernější a detailnější grafice. Nedá se říci, že by použitý proprietárním RE Enginu byl technický zázrak, není. Ale šlape solidně, kdy hodně pomáhají poměrně malé lokace, které musí zpracovávat. Engine jede nativně v DirectX12 a podporuje v základu Ray Tracing a AMD FSR. Vše je plně optimalizováno pro současné HW platformy konzolí, tedy PC.
Stále rozpoznáte některé originální lokace a jejich hrubý design, ale kvalita modelů, nasvícení, textur a bohatost prostředí je samozřejmě úplně jinde. REMAKE verze má mnohem hutnější atmosféru a drsnější akční scény, o čemž se tvůrcům originálu v roce 2005 ani nesnilo.
Zcela nové je také nadabování, včetně změny mnoha dialogů, a obecně zvuk, což se nedá s originálem vlastně ani srovnat. A samozřejmě hodně to pomáhá hutné atmosféře. Taktéž ovládání hry bylo modernizováno. Asi nejslabším technickým aspektem hry je naprostá absence jakékoli AI. To by nevadilo ani tak u protivníků, kteří jsou hloupí ze své podstaty, ale postava Ashley, kterou většinu času ovládá PC, se vám neustále plete pod nohy a ideálně i do rány.
Pokud jde o HW nároky, nejsou nijak závratné. Tedy pokud nebudete chtít i Ray tracing, který má potíže běhat na kartách s 8GB paměti.
A jak to tedy šlape v praxi?
- TEST výkonu grafických karet
Jako obvykle jsme udělali kompletní test grafických karet na naší hlavní testovací sestavě. Výhodou je testování již plně opatchované hry (býval problém s deštěm po vydání) a optimalizovaných ovladačů obou firem. Hra nabízí samozřejmě bohaté možnosti nastavení detailů, včetně možnosti zapnout Ray tracing. Hra nemá DLSS, což ale vůbec nevadí, protože má univerzálnější AMD FSR, která funguje na všech grafikách, zejména drtivé většině těch, které nepodporuje DLSS. Přínos z hlediska kvalit obrazu, a hlavně výkonu, je stejný. Samozřejmě v našem případě testujeme v nativním rozlišení, tedy bez FSR. Současně testujeme maximální detaily, jen s vypnutým Ray Tracingem v hlavních testech jako obvykle, kdy RT příliš nepřináší a na současných generacích her a grafik fakticky jen snižuje výkon. Obecně je dnes RT reklamou a marketingem na něco, na co současné grafiky nemají dost výkonu. U této hry byl naštěstí RT marketing snížen na absolutní minimum.
Hra šlape opravdu skvěle na moderních kartách. 60FPS není problém ani na RX 6600 či RTX 3060. Výkonnější modely mají klidně 120+, takže monitory s vysokou frekvencí pro maximálně plynulý obraz je možné plně využít.
Nejvýkonnější současné karty v 1080p překonají i 200FPS. Samozřejmě pro majitele starších nebo slabších karet, je tu případně možnost snížit detaily, nebo zapnout AMD FSR. Zahraje si opravdu každý.
Populární vyšší rozlišení už samozřejmě klade vyšší nároky, ale i tady si slušný mainstream současné série poradí celkem obstojně.
U slabších karet budete muset snížit detaily, nebo zapnout FSR a pak to pojede v pohodě plynule také.
Samozřejmě na hraní ve 4k potřebujete výkonnější kartu, ale i tady je dost dnes už cenově rozumných modelů, které v pohodě hraní v 60FPS+ umožní.
Ty nejvýkonnější karty bez problémů dají i přes 100FPS ve 4K, což s ohledem na solidní vizuál je dost dobrá optimalizace.
Hra obsahuje RT efekty, zejména odrazy a něco málo nasvícení, ale je tu toho opravdu málo, že rozdílu si všimnete jen když víte specificky na co přesně se na té které statické scéně dívat. A v mnoha scénách nepřináší RT vůbec nic. Tohle je velmi typická implementace Ray tracingu do současných her, kdy prostě tu je, ale protože ani nejvýkonnější grafiky současnosti nemají dost výkonu pro jakékoliv skutečné významné rozumné použití RT ve větším měřítku, tak je to opravdu jen extra fičura. Tím spíše, že to musí jet dobře i na konzolích, které mají slabší HW.
Výsledkem tedy je, že Ray tracing v téhle hře sice snižuje výkonu, ale zdaleka to není o těch 40-50% jako u jiných titulů. Samozřejmě AMD má trochu větší úbytek výkonu, protože nemá speciální výpočetní jednotky na posílení RT, ale současně je tahle hra s RT hratelná stejně dobře na AMD jako na NV.
Tedy s jednou výjimkou. Tou jsou 8GB grafiky. Radeon RX 6600 série, RTX 3050 ale především karty jako RTX 2070/3070 v určitých nastavených se s Ray Tracingem prostě nespustí. 8GB je jednoduše málo paměti, protože hra s RT využívá kolem 11GB. Tohle je další případ nové hry, kde 12GB je rozumné minimum paměti na grafické kartě, pokud chcete hrát ve vyšších detailech. Fakt, že si nezapnu RT u levných RX 6600/3050 modelů nás moc nemrzí (funguje na 12GB RTX 3060, ale to snížení výkonu za to nestojí a karta není dost výkonná sama o sobě), ovšem že si RT nezapnete na RTX 3070, to už je problém. Zejména když 8GB RTX 3070/3060 TI apod. si mnozí kupovali proto, že má přeci lepší RT výkon než Radeon RX 6700 série. Jenže na Radeon RX 6700 to v pohodě běhá, protože má 12GB paměti, na RTX 3070 s 8GB ne, takže gratuluji za ten příplatek. Pochopil bych, kdybychom nevarovali že předražené 8GB grafiky NVIDIA jsou past a rychle zastarají a na ten RT výkon se nemá smysl dívat … ale komu není rady.
Hra jede docela slušně na to, že využití výkonu moderních CPU je opravdu mizerné. Využívá pouze 12 vláken, aktivně se snaží maximalizovat ale jen 8 jader/vláken co nejvíce. Výsledkem tak je, že současné TOP procesory, které mají mnohem více jader/vláken, jsou nevyužity a vykazují ve výsledku podobný „výkon“ jako mnohem slabší procesory:
A i v tom 1080p/1440p dokáží procesory současné TOP grafiky jako testovaný Radeon RX 7900 XTX docela brzdit.
Takže k závěrům …
|