Strana 3 z 3
Resident Evil 4 REMAKE je extrémně povedená hra, a jeden z nejlepších REMAKE vůbec. Tvůrci přesně věděli, co mají v ruce a dali tomu čas i potřebnou péči. Tahle verze je fakticky zcela novou hrou, která kompletně přepracovala téměř každý aspekt originálu. A nejen přepracovala, ale vylepšila. Vzhledem ke kvalitám originálu z roku 2005, který byl na svou dobu revoluční, tvůrci mohli spousta věcí jen učesat a technicky modernizovat. Tak nadčasová původní hra byla.
Výsledek je famózní. Zdaleka nejlepší verze jedné z nejlepších žánrovek vůbec. Po stránce hratelnosti a herního obsahu je to absolutní špička, což jen zdůrazňuje zoufalost vydavatelů a herních tvůrců, kteří prostě prakticky nejsou schopní přijít s nějakou novou lepší hrou, než to, co už kdysi udělali. RE4 REMAKE ale působí jako zcela nová a aktuální hra, protože tou prostě je. Nové audiovizuální a technické zpracování zásadně přidalo na atmosféře i hratelnosti. Originál je opravdu zásadně horší v mnoha věcech. Ano, hra je modernější a akčnější, současně ale také mnohem drsnější a děsivější, ale to vše při zachování jádra originálu. Není divu, že původní i noví fandové jsou nadšeni.
Hodně pomáhá i poctivé dílenské a technické zpracování. Nejde o žádný nahonem hala bala dělaný remaster a pračku na peníze, tohle je prostě zcela nová hra. Ano, engine není z nejnovějších a nejpůsobivějších, ale ostudu rozhodně nedělá. Až na pár zastaraleji působících věcí, vypadá velmi dobře a hra díky němu nabízí atmosféru, která se dá krájet (v tomto případě doslova). S ohledem na velmi solidní vizuál překvapí i velmi slušná optimalizace. Je stabilní, nemá žádné technické problémy a na vyšší až vysoké detaily si ji pustíte téměř na čemkoliv solidním.
U moderních výkonnějších grafik a CPU využijete i vysokofrekvenční monitory, kdy na mé Radeon RX 7900 XTX ve 4K hra běhala na téměř 120FPS. Ray tracing tu také je, ale přesně tak, jak a v jaké míře má dnes skutečný smysl s ohledem na reálný výkon běžných karet. Tedy je téměř neviditelný ale výkonová penalizace není zásadní. Snad jen zklamáni budou majitelé 8GB grafik, které RT budou muset oželet, a to i u výkonnější karet jako RTX 3070, na které si kvůli RT připláceli. 8GB paměti je prostě málo, a 12GB bude brzy také. 16GB+ je rozumné minimum ve vyšší střední třídě, 20GB+ u výkonnějších karet. Potěší absence zbytečného DLSS, které je opravdu k ničemu, když hra obsahuje univerzální FSR, které se prakticky stává standardem, neboť jej podporují všechny grafiky, nejen RTX apod.
Samozřejmě hra není perfektní. Technicky ale zklame jen po stránce AI, která téměř chybí (což je problém zejména u postavy Ashley), také inventář mohl být zpracovaný lépe, ale obojí asi tak nějak patří ke stylu a povaze hry. Znám dobře originál a musím říci, že REMAKE je ve všech směrech prostě lepší hrou. Ty změny jsou výrazné i v ději i v hratelnosti a stylu, ale výrazně k lepšímu. Základy jsou však stále rozpoznatelné, což jen svědčí o kvalitách originálu, jehož popularita a vysoké hodnocení jsou zcela zasloužené. Pravda, ve své době bylo RE4 mnoha prvky revoluční, ty samé prvky jsou dnes absolutní standard (prakticky povinnost pro hru tohoto typu). Až na technické nové možnosti a vyladění, vlastně nejsou současné hry o moc herně jiné.
Resident Evil 4 REMAKE je bezesporu nejlepší verze legendární hry, která kvalitami strčí do kapsy většinu nových her z posledních let tohoto žánru. Ale to se asi dalo čekat, když prostě vezmete jednu z nejlepší videoher a uděláte ji poctivě v nové verzi a učešete všechno. Výsledkem je zkrátka etalon toho, jak se mají REMAKE her dělat a zatraceně dobrá hra. Bez přehánění legenda nejen v rámci svého žánru. Bohužel dodatečné přidání hloupých mikrotransakcí věci kazí, takže kvůli nim dám hře pod 90%.
Hodnocení hry: 89%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D (16jader/32vláken)
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E
- Grafická karta: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: G.SKILL 2x 16GB OC DDR5 6000MHz EXPO
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|