Resident Evil Village: TEST výkonu GPU/CPU a RECENZE hry – povedená hra se skvělou optimalizací Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Sunday, 23 May 2021
Přejít na obsah
Resident Evil Village: TEST výkonu GPU/CPU a RECENZE hry – povedená hra se skvělou optimalizací
Technické zpracování a TEST a výkon GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

 

  • Technické zpracování a TEST výkon GPU a CPU

Hra vznikla ve spolupráci s AMD, což je dobrá zpráva pro všechny a tím všechny myslím opravdu všechny, nejen majitele HW jedné značky. Z mnoha her v poslední doby víte, že když na hře spolupracuje NVIDIA, většinou hra velmi špatně šlape a je mizerně optimalizovaná na AMD hardware a nic moc dobře neběhá ani na NVIDIA. Speciálně na starších kartách. Je to tak schválně, protože NV vás chce donutit jít si koupit její novou a co nejvýkonnější/nejdražší grafiku. Takže potřebuje, aby hra dobře neběhala třeba i na minulé generaci jejích vlastních karet natož na konkurenci. Optimalizace NVIDIA jsou tedy vlastně v pravém opaku toho, co čím by optimalizace jako takové měly být pro nás hráče.

Naopak AMD je prakticky vždy garantem toho, že hra poběží skvěle nejen na hardware od AMD, ale také na tom od NV atd. A u této hry to opět platí beze zbytku. Na to, jak velmi dobře a moderně hra vypadá, běhá opravdu impozantně skvěle. Dokonce je tu i Ray tracing pro AMD i NVIDIA a dá se to s ním hrát na všech kartách, které jej podporují (skoro). Na těch výkonnějších i v nativním 4K rozlišení a nepotřebujete si kazit obraz zapínáním „rozmazání“ DLSS apod.

Hra používá RE Engine, který je dílem vydavatele/tvůrců ze studia Capcom. Současná verze byla použita právě i u předchozího RE7, nyní je zde tedy v novější optimalizované verzi. Základem je DirectX 12. Spolupráce s AMD přinesla implementaci několika dalších zajímavých věcí. Například Subsurface Scattering Technology, která umožňuje extrémně detailní rendering některých složitých objektů jako kůže apod. Ovšem s nízkou zátěží na výkon. Jsou zde také další AMD FidelityFX technologie a efekty. K tomu i obecné výkonové optimalizace. AMD z nějakého důvodu neměla zapotřebí „optimalizovat“ hru tak, aby běhala mizerně na konkurenčním HW či na starším HW. Náhoda?

Integrován je také Ray tracing, zde použitý na nasvícení scén. Vizuální rozdíl není nijak dramatický. Prostě některá světla jsou realističtější než klasicky rasterizací. Ale opět, rasterizační techniky dnes odvádí tak dobrou práci a dělají tak skvělý dojem, že Ray Tracing i když je o něco lepší a byl by efektivnější a jednodušší z hlediska tvorby hry samotné, vizuálně to není zase takový rozdíl. Probkém zůstává neefektivita RT z hlediska výkonových požadavků. Zapnutí RT efektu sníží o desítky % FPS.

Nicméně v této hře to není zase takový problém. CAPCOM s AMD dokázali hru opravdu skvěle vyladit, že i v té velmi detailní grafice s parádními texturami a efekty, dokáže na moderních současných grafikách poskytovat i stovky FPS v plných detailech! Podívejte se sami …

 

  • Testy výkonu grafických karet (GPU)

Optimalizace jsou opravdu prvotřídní. I když máte starší PC, tak si prostě bez potíží zahrajete. A pokud máte modernější, tak se nemusíte v ničem omezovat. Samozřejmě v našem případě jsme testovali na tom nejlepším, co dnes vůbec existuje. Tedy RYZEN 9 5950X s aktivním PBO na X570 desce s Gen4 SSD. Aktivní byly technologie SAM/rBAR, které AMD a NV dnes už podporují.

Ve FullHD tak dokáží současné TOP modely poskytovat i 300FPS!!! Pokud tedy máte ještě monitor s FreeSync a 120/144 či více Hz, i toho se dá využít. I stařičká RX 580 dokáže v téhle hře poskytovat více než 60FPS v plných detailech. I když je to trochu dáno použitým CPU, se slabším to bude o něco níže, ale pořád hratelné.

Ve 2560x1440 se u moderních grafik pořád pohybujeme s FPS hodně hodně vysoko. Pokud se trochu omezíte na detailech, bude to v tomto rozlišení bez potíží hratelné i na slabších starších kartách.

Samozřejmě 4K je nejnáročnější. Ale i tady je skvělá optimalizace a moderní karty dokáží hodně přes 100FPS. Slabší modely se pořád dokáží vyšplhat k 60FPS. U AMD pomáhá aktivní SAM (Smart Access memory), které dokáže nahnat i kolem 10% FPS jen tak. U NVIDIA je přínos rBAR technologie ale malý. Většinou kolem 2%. Nicméně celkem zásadní se ukazuje vliv CPU …

 

  • Test výkonu procesor (CPU)

Přiznávám, že jsme ve výše uvedených testech použili pro testování grafik RYZEN 9 5950X navíc s aktivním PBO a aktivním SAM/rBAR. Navíc v kombinaci s DDR4 3600MHz s nízkým časováním. Tedy taháme a ukazujeme absolutní maxima FPS, kam se lze vůbec dostat. Většina z vás ale pokud nemá 5950X, tak se tak vysoko prostě nedostane. Překvapivě tenhle procesor má docela slušný náskok na všechny ostatní:

Vliv SAM v případě RX 6900 XT v 1080p je značný, s ním se dokáže dostat přes 300FPS. Bez něho je níže. Všechny RYZEN 5000 díky nejlepšímu výkonu na jádro i celek jsou výrazně lepší než Core 10000 série od Intelu a opravdu výrazně lepší než RYZEN 3000 či starší. Vidíte, že Radeon RX 6900 XT dokáže být značně limitován ve FullHD v této hře, kdy použijete slabší CPU. Rozdíl 100FPS není problém.

 Nicméně pořád budete mít hodně FPS. Samozřejmě u slabších karet zdaleka tak velké rozdíly nejsou. Třeba u karet úrovně výkonu Radeon RX 5700 XT, už jsou rozdíly ve výkonu mezi CPU malé. Cokoliv co má 6jader/12vláken na slušném taktu, je více než dost. Hra jako taková totiž efektivně využívá 12vláken maximálně. Fakt, že 5950X se 16jádry a 32vlákny je nejvýkonnější, je zde prostě proto, že je to nejvýkonnější procesor na jádro na světě v současnosti. Má současně nejvyšší takty a nejkvalitnější čipy z celé série. A drží ty vysoké takty i na více než 1 jádru. A má navrch extra porci výkonu i pro běh všeho ostatního mimo hry samotné, takže i když náhodou máte v pozadí něco puštěné, 16jádrovému 5950X je to prostě jedno. Výkon hry neklesne o nic. To u jen 8jádrových CPU prostě neplatí.

 

  • Ray Tracing – tak jak ho budou hry používat!

Tohle je jedna z prvních her, na které spolupracovalo AMD a má optimalizace pro Ray tracing i RDNA 2 architekturu RX 6000 grafik. Je to zajímavé proto, že doposud téměř všechny hry s RT, tak tam bylo RT doděláváno dodatečně a téměř výhradně pro NVIDIA RTX sérii. Nicméně je tu podstatný rozdíl. NVIDIA pojala RT jako něco, co musí prodávat grafiky. Takže optimalizace v jejím pojetí znamená, že to prakticky neběží. Proto vymýšlí berličky typu DLSS apod.

AMD se ale na Ray tracing dívá z pohledu vývojářů her a tedy tak, aby to bylo použitelné pro co možná nejširší okruh uživatelů. Tedy musí to běhat nejen na high end grafikách, ale i na těch slabších a také na konzolích bez nutnosti snižování kvality obrazu snížením rozlišení apod. Tahle hra vlastně zcela názorně ukazuje, v jaké podobě a rozsahu můžete použití Ray Tracing efektů u her očekávat v následujících letech. Bude malé. Takhle to prostě budou používat konzole (ty používají AMD Radeon RX 6000 grafiky). Tedy nejčastěji se RT bude používat na různé formy nasvícení scén apod. Vizuální rozdíl není propastný, všimnete si ho určitě, ale jen pokud víte, na co se máte dívat. Ale ano, scéna s RT vypadá lépe. Ovšem je zde prostě značná výkonová penalizace.

RT je i v této hře zdaleka nejnáročnější „efekt“. Žádá si desítky % výkonu ve formě FPS. Ačkoliv se potvrzuje, že NV má mírný výkonový náskok pod RT, zdaleka není tak propastný, jak nám doposud hry s naroubovanými RT efekty bez skutečných výkonových optimalizací ukazovaly. Ten ukazovaly proto, že ty hry nebyly pro AMD vůbec optimalizovány a vlastně RT v nich nebylo optimalizováno vůbec, protože sloužilo hlavně jako marketingový nástroj pro prodej nových grafik NVIDIA. Tahle hra prostě ukazuje, jak bude RT v praxi vypadat u her, protože ty musí běhat na mainstreamových AMD RDNA 2 grafikách v konzolích s tím RT. A také to tak běhá … Současně pozor na NVIDIA grafiky, které mají méně, třeba jen nedostatečných 8GB paměti. Konkrétně RTX 3060Ti/3070. Těm prostě chybí paměť ve vyšším rozlišení a s RT efekty se výkon propadá. Méně jak 12GB paměti na grafice prostě bude omezení u nových her.

Každopádně i s RT je to hratelné dokonce i ve 4K s výkonnějšími grafikami. A nepotřebujete „rozmazávat obraz“ zapínání DLSS apod. Tohle je prostě optimalizace, což je pojem, který AMD a NVIDIA vnímají značně odlišně …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 550x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 371x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 890x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1170x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1490x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1330x
Komentářů: 6