Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
RETURNAL je tedy hra originálně udělaná už pro PlayStation 5, na kterou vyšla v roce 2021. Je tak poměrně mladá. Samozřejmě fakt že vznikala na PS5, dělá portování na současné PC podstatně jednodušší než v minulosti, kdy technický základ konzolí byl výrazně odlišný od PC platformy. To ale už neplatí. PlayStation 5 používá technicky RYZEN 7 3000 série a Radeon RDNA 1,5 grafiku. Jsou zde nějaké platformní úpravy, zejména že systém používá GDDR6 jako grafickou i systémovou paměť, ale technicky jde prostě o AMD RYZEN + RADEON x86 PC. Takže udělat port z PS5 na PC není vlastně nic složitého.

Hra navíc používá velmi rozšířený herní pohon, a to starší verzi Unreal 4 Engine. To vývojářům ještě výrazněji usnadnilo portování. Současně je tu trochu negativum v tom, že vizuálně hra v mnoha věcech se sice snaží být výtvarně unikátní a originální, avšak použití široce rozšířeného UE4 ji dělá přeci jen stylově „okoukanou“ ve smyslu, že grafika hry a některých lokací vypadá prostě jako u některých jiných her podobného žánru používající UE4 engine. Tomu se zkrátka nedá moc vyhnout. Atmosféricky ale funguje, hra je velmi temná ve většině lokací, ale má i ty, které vzbuzují dojem velkého prostředí, byť hra je tvořena vlastně jen koridory a menšími arénami. Nicméně dojem a atmosféra toho, že jste na velmi cizí nebezpečné planetě, rozhodně funguje.

Graficky však na dnešní poměry AAA her jde o celkově průměrný titul. Rozhodně neurazí, modely a textury jsou fajn, nasvícení ale mohlo být lepší. Tvůrci sice doroubovali do hry Ray Tracing, ale vizuálně nedělá prakticky nic. Zvukově je hra velmi dobrá, hlavní postava je plně namluvená a přidává k velmi neobvyklému podání příběhu. Ovládání je také dobře naportováno na myš + klávesnice, i když ale hra jinak podporuje nadále také haptickou odezvu a gamepady.

Pokud jde o HW nároky, SONY poměrně přehledně specifikovalo rozlišení i úroveň FPS, kterou lze očekávat. Nároky nejsou vyloženě krvavé, ale chce to prostě minimálně mainstream starší generace:

A jak tedy hra šlape?
- TEST výkonu grafických karet
Jako obvykle jsme vzali naši testovací sestavu a protáhli hru na různých grafikách a i procesorech. Normálně se snažíme testovat přímo pasáž ve hře, ovšem vzhledem k unikátnímu systému ukládání to tady není úplně použitelné, takže jsme využiji poměrně povedeného ingame benchmarku.

Hra je testována v aktualizované STEAM verzi s nejnovějšími ovladači AMD a NVIDIA k datu vydání recenze. Počkali jsme tedy s testováním nějakou dobu po uvedení hry, která vyšla už 15.2.2023. první Update samotné hry a optimalizace ovladačů pomohly vyřešit pár drobných problémů.
Začněme tradičně nejnižším dnes běžně používaným rozlišením, tedy 1080p. Testujeme s RYZEN 9 7950X, musím přiznat, že s novým 7950X3D by hra běžela ještě o něco lépe, tedy na výkonných grafikách. I tak to ale není moc třeba.

Hra na plné detaily (EPIC bez Ray tracingu), dokáže v pohodě překonat 60FPS i na téměř dva roky starém mainstreamu, kdy téměř 120FPS na vyšší třídě a 160+ na nejvyšší třídě grafik prostě není problém.
Vyšší rozlišení je samozřejmě náročnější, ale není to stále nad síly i mainstreamových karet nižší třídy. K 60FPS je snížením detailů z testovaných EPIC, snadno dotlačíte.

Výkonnější karty opět žádný problém s hratelností na velmi vysokých FPS.
Pokud jde o 4K rozlišení, zde už dostanou kartu pořádně zabrat. Starší generace vyššího mainstreamu na 60FPS v EPIC nastavení nestačí. TOP modely minulé generace ale ano a současné TOP modely samozřejmě s přehledem.

Tedy pokud nezapnete Ray Tracing. Ten hra obsahuje, a to pro stínování a odrazy. Problém je, že v této hře není moc ploch, které by odrazy dělaly, takže zapnutí Ray tracingu nemá vizuálně prakticky žádný přínos. Snad lehce v některých oblastech to stínování, ale rozdíly musíte hledat na statickém snímku a lupou.

V konečném důsledku tak zapnutí Ray tracingu jen sníží výkon, kdy znamená cca 25% úbytek FPS, především ale do některých scén přidá nepříjemné škubání a trhání, prostě Ray Tracing nezapínejte, nestojí to za to. Hra má jinak DLSS, FSR, VRS apod. systémy, které tedy umožní hrát v upcalingovaném nižším rozlišení s tomu odpovídajícím přírůstkem FPS. Ale tyhle technologie nepoužíváme v testování. Prostě GPU zpracovává hru v nižším než nativním rozlišení a upscaluje ho se snahou vylepšit obraz tak, aby vše bylo co nejméně poznat. Z hlediska výkonu je to jako když v rozlišení 1440p máte výkon o trochu horší než v 1080p, ale obraz je prostě o něco horší, kdy FSR a DLSS se dopady upscalingu snaží dynamicky minimalizovat. Pro majitele starších slabších karet tedy potenciálně zajímavé.
Unreal 4 engine bohužel není příliš dobře optimalizovaný pro využití moderních CPU. Hra samotná zatěžuje jen 8 vláken/jader, dokáže lehce využít až 12 vláken, ale primárně je udělaná prostě na 8jádro. Což dává smysl z hlediska procesoru, na který byla pro PS5 v základu udělána. Takže výkonnější CPU s vyšším počtem jader mají přínos, ale ne tak velký, aby to odpovídalo jejich skutečnému výkonu.

Hvězdou jsou zde RYZEN procesory s 3D-V cache, která tu pomáhá, s ním má použitá Radeon RX 7900 XTX vyšší výkon, než s naším referenčním 7950X. Samozřejmě rozdíly jsou velké jen u výkonnějších karet a v rozlišeních 1080p/1440p, ve 4K se to hodně srovná a rozdíly se zmenší výrazně. Obecně doporučuji, aby váš CPU měl moderních alespoň 6jader/12vláken, pak to bude OK.
Takže k hodnocení a závěrům …
|