Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU, CPU, a technické zpracování hry
Použití Unreal Engine 5 se osvědčilo, minimálně vizuálem jde o naprostou herní špičku a málokterá hra podobného žánru vypadá lépe. Na druhou stranu po vydání byla hra v katastrofálním stavu, kdy je ostuda, že to takhle na veřejnost vydali. Naštěstí několik relativně rychlých zásadních updatů ještě v roce 2024 opravilo to zásadní a nejhorší. A vylepšilo řadu věcí, takže aktuálně už je hra v pohodě hratelná.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-2_thumb.jpg)
Technicky jsou tu stále nedostatky, některé bohužel souvisí s vlastními nedostatky samotného Unreal Engine 5x, který je notoricky známý špatným využitím výkonu CPU.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-10_thumb.jpg)
Vizuálně je to ale nádhera, výrazně vyšší úroveň animací a všeho proti starším dílům je nepřehlédnutelné. Tohle prostě vypadá jako TOP AAA produkt ve všech ohledech.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-6_thumb.jpg)
Jsou zde ale i zjevné kompromisy v kvalitě některých věcí, kdy však tvůrci plánují na hře dále pracoval a vylepšovat ji. Z hlediska PC nároků to není vyloženě extrém, ale pochopitelně pro nativní rozlišení a vysoké detaily potřebujete opravdu pořádné železo:
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-18_thumb.jpg)
- Jak to tedy běhá na našich PC v praxi?
S testováním hry jsme čekali na ty opravy a optimalizace, kdy aktuální verze hry už běhá solidně, byť stále jde o hodně náročnou hru. Ovšem vizuál tomu také odpovídá. Výrobci grafik také měli čas poladit trochu ovladače apod. Protáhli jsme nyní naši tradiční testovací sestavu.
Hlavně v tomto dnes už nízkém rozlišení bude hodně velkou roli hrát procesor, v našem případě máme Ryzen 9 7950X3D, takže bychom tolik limitováni být neměli. Limitováni ovšem budete, pokud má vaše grafická karta méně jak 12GB paměti. Ideální pro tuhle hru je 16GB.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/1080p_thumb.jpg)
8GB grafické karty nemají šanci na lepší detaily poskytnout použitelný výkon. Musíte je prostě snížit, pak to bude hratelné i na nich.
Ve 2560x1440 už je to náročnější a na plné detaily potřebujete prostě lepší GPU, abyste si plynule zahráli. Opět, 8GB grafiky mají v určitých vyšších nastaveních detailů značné problémy.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/1440p_thumb.jpg)
3840x2160 už dá hodně zabrat, ale k těm 60FPS se dá dostat se slušnou kartou. Naštěstí jde o pomalejší hru a těch 50 – 60FPS úplně stačí.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/2160p_thumb.jpg)
Vizuálně je mezi grafickými nastaveními LOW a EPIC zásadní rozdíl, v praxi doporučuji držet se u většiny nastavení alespoň na medium, či nejlépe high. Kdy High nastavení dává zhruba o 20% více FPS než Epic. Samozřejmě lze také použít DLSS nebo FSR, kdy podporovány jsou tu dokonce s tím frame gen. Zapnutí „falešných FPS“ trochu vyhladí snímkovou frekvenci, ale i když místo 60FPS bude systém ukazovat třeba 90FPS, tak to bude pořád dojmem působit jako 60FPS. Pochopitelně nějaké skutečné FPS navíc můžete nahnat tím DLSS/FSR, tedy nehrát to v nativním rozlišení, podle kvality to tedy může přidat jednotky ale i desítky % FPS navíc. Každopádně lze najít plně hratelné nastavení pro každou slušnou grafiku a PC. Další optimalizace by ale určitě byly vítány …
Unreal Engine 5 je notoricky znám mizerným využitím CPU, velkou zátěží na něj a zároveň neuvěřitelným plýtváním a nevyužíváním výkonu více jak 8jádrových čipů. Tvůrci Stalkler hry udělali některá vylepšení, mnohé z nich kvůli tomu, aby vůbec mohli zapnout A-life systém, který sám vyžaduje CPU výkon. Který CPU je tak v téhle hře tím nejlepším, asi nikoho nepřekvapí:
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/CPU_thumb.jpg)
Ryzen 7 9800X3D má značný náskok nad všemi, i nad starším 7800X3D a X3D modely obecně. Problémy bude mít vyloženě až se staršími procesory nebo s CPU o méně jak 12vláknech. Obecně hra bohužel přes zjevný nedostatek využití výkonu CPU, nezatěžuje více jak 16vláken. Takže k závěrům …
|