Strana 1 z 3 ![alt](http://www.ddworld.cz/images/headings/255/heading18546.jpg)
- STALKER 2: Heart of Chornobyl – TEST výkonu GPU, CPU
a RECENZE hry aneb přesně co jsme chtěli?
Legendární STALKER konečně dostal pokračování. Vracíme se do zóny, kterou tvůrci z minulých her kompletně převedli do moderního Unreal 5 Engine, vylepšili, rozšířili a nejen že zachovali původní unikátní atmosféru, ale vytvořili zajímavý potenciál na další vylepšování hry. Vývoj, jak všichni dobře víme, neprobíhal hladce. A těžko si představit horší a obtížnější podmínky, než co zažili Ukrajinští tvůrci. Přes tyto problémy, logické zpoždění atd. však dokázali dostat k hráčům přesně tu hru, kterou si mnozí přáli. I když nebýt okolností, mohla být určitě ještě lepší. Dnes se tedy podíváme, jak STALKER 2 dopadl, a hlavně jak šlape na našich PC.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-19.jpg)
Pokud znáte původní STALKER a líbil se vám, rovnou říkám, že z regulérního druhého dílu budete vyloženě nadšeni. Nejen že přímo převádí styl a celou hratelnost do nové hry ve zcela novém engine, ale díky tomu je hra graficky a atmosférou ještě působivější. Otevřená akční hra v tajemně unikátní postapokalyptické zóně, plné radiace, nepřátel, mutantů anomálií, ale také realistických komplexů, vše na námět Černobylské zóny.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-1_thumb.jpg)
Hra si zachovává velmi unikátní atmosféru, touhu toulat se v ní a objevovat, a také unikátní systém nepřátel, kteří se po zóně neustále pohybují. Tento systém se jmenuje A-life a díky němu působily původní hry tak nezaměnitelně, kdy místo toho, aby nepřátelé byli klasicky napevno před-programovaní a před umístěni v oblasti, nebo se tam materializovali jen tak ze vzduchu, tak tento systém umožňuje pohyb skupin AI po mapě a neustálé doplňování a realistické fungování. Hra však vyšla bez tohoto „A-life 2.0“, což byla velká chyba, naštěstí v následných aktualizacích byl alespoň částečně ten unikátní systém zprovozněn. A dělá obří rozdíl.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-7_thumb.jpg)
Jinak je neuvěřitelné, jak tvůrci zvládli převést a fakticky zkopírovat prakticky všechny herní prvky, výbavu, fungování všeho z toho starého X-Ray engine do Unreal 5. Samozřejmě řadu věcí vylepšili a rozšířili, ale známé prostředí, gameplay se zbraněmi a celý systém kolem nich je stále stejně vynikající. Bohužel systém frakcí je zatím nepříliš využit, stejně tak systém artefaktů apod. Můžete se po zóně (většině) sice toulat volně, což je samo sobě velká zábava, ale do řady lokací se nedostanete, dokud nepokročíte v hlavní kampani, která také občas některé zóny a lokace promění.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-11_thumb.jpg)
Je tedy nutné projít určitými částmi kampaně, „odemknout“ většinu mapy (hlavně Pripjať) a můžete si jako já užívat volného průzkumu, než budete muset postoupit příběhem abyste se posléze dostali zase k dalším částem mapy a do některých lokací. Naštěstí hlavní příběh je hodně zajímavý (přes poněkud nezajímavý začátek hry, který nepřiková k obrazovce tak, jak by asi bylo ideální) a máte zde dokonce přímé možnosti volby v dialogu a jednání, ke komu se přidat a jak něco udělat. A podle toho se budou některé mise a část příběhu lišit.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-16_thumb.jpg)
Určitá rozhodnutí v určitou chvíli pak mají zásadní vliv na samotný konec, kterých má hra hned několik variant. Některé mají hodně temný zvrat a závěr, jeden je ale velmi zajímavý a otevírá možnosti na mnoho pokračování. Každopádně po trochu slabším úvodu jde o příběhově velmi silnou hru, speciálně závěr je vynikající. To vše ale doplňují desítky hodin skvělé zábavy toulání se, objevování, atraktivního boje o přežití atd. Teoreticky lze ve hře strávit neomezenou dobu a hra vás včas upozorní na „bod nenávratu“.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-12_thumb.jpg)
Je však pravdou, že po vydání nebyla hra v dobrém stavu. Záměrně jsme s recenzováním, a hlavně hraním počkali až na konec roku, kdy už vyšly zásadní updaty a vylepšení. Nejen že hra byla výrazně zbavena problémů a chyb, ale byl právě doplněn i klíčový A-life systém. Bez těch oprav a bez toho systému nepřátel by to nebyla moc dobrá hra. V současném stavu je už velmi solidní, přestože je znát, že obtížné podmínky vývoje se podepsaly na tom, že ne vše je tam, kde být mohlo.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2025/STALKER%202%20Heart%20of%20Chornobyl/STALKER-2-Heart-of-Chornobyl-8_thumb.jpg)
Hra má mnohem větší potenciál a dobrou zprávou je, že tvůrci plánují dlouhou podporu a obsahová vylepšení. Doufáme také v technická a grafická vylepšení, kdy hra už nyní vypadá skvěle, ale mohla by vypadat ještě lépe, a hlavně běhat lépe. Takže jak šlape na našich PC?
|