Strana 2 z 3
- Benchmark a technické zpracování hry
Bethesda tvrdí, že hra používá nový Creation Engine 2. Nicméně jak už moddeři a všichni zjistili, nový engine to opravdu není. Jde jen o do určité míry lehce modifikovaný původní Creation Engine, který je téměř 20 let starý. A je to hodně znát. Sice využívá DX12 a má nové nasvícení, ovšem z hlediska většiny věcí je stále mizerně optimalizovaný a neumožňuje vytvoření velkého světa bez otravných nahrávacích obrazovek. A těch je hra plná. Výtahy, obchody, průchody mezi městskými lokacemi, dokonce i vstup a výstup z lodě obsahuje relativně dlouhou nahrávací obrazovku. I proto ono skutečné vesmírně cestování a objevování lodí není ve hře přístupno, protože herní engine na to není stavěný.
Že jde o stejný engine, potvrzují modeři. Fungují stejné prvky, stejné příkazy stejné věci jako ve starších hrách. Dokonce jsou tu stejné technické nedostatky, chyby a problémy, které byly v předchozích hrách opraveny, ale tady jsou opět. Hra třeba vyšla bez podpory FOV nastavení atd.
Tvůrci se hodně věnovali výtvarné stránce, kdy některé lokace a věci jsou pěkné. Speciálně lodě, moduly a interiéry jsou o třídu lépe zpracované, než cokoliv jiného. Dobře vypadají i různorodá prostředí planet i předměty a výbava. Bohužel jednotlivé městské lokace jsou poměrně malé a nezajímavé a jakkoliv se Bethesda plácá po ramenou, že vytvořila největší město ve své herní historii, proti městu z CyberPunk 2077 apod. jsou její městské lokace prostě zaostalé technicky i graficky. A také poměrně nerealisticky malé s malým počtem NPC, které navíc působí hodně uměle a neživě. Speciálně to hlavní město působí velmi uměle a vypadá sice velkolepě, ale je tvořeno velmi jednoduchými grafickými prvky. Mnoho textur, modely postav a jejich pohyby všechno působí jako 10+let stará herní technologie a hra. Protože to prostě v jádru stará hra je.
Aby tvůrci zamaskovali některé nedostatky, zejména extrémně nízké rozlišení mnoha textur, a často sterilní prostředí bez jemných detailů atd. přes celou hru je aplikovaný podivný šedý filtr, který dělá hru hnusnou. Takže bez módu, který tento filtr odstraňuje jsem hrál hru jen prvních několik hodin. S jednoduchým módem, se kterým jsem hru hrál většinu času (a většina fotek je tedy s ním), hra nevypadá zase tak špatně celkově, ale nesmíte prostě zkoumat detaily. Celková úroveň grafiky hry je rozhodně spíše podprůměrná, a to i když to srovnáváme se staršími tituly jako je třeba Cyberpunk 2077 apod. I tak nejsou nároky zrovna nízké:
Hra úplně dobře výkonově neběhá, což jsme ukázali už v prvních testech po vydání. Nicméně od té doby vyšlo pár patchů. Výkon se sice moc nezlepšil, ale Bethesda si pomáhá alespoň tou berličkou, kterou je tedy FSR/DLSS, které hra dostává, včetně možnosti generování falešných FPS (zatím DLSS 3, univerzální FSR 3 bude později), což tedy počet FPS zvýšilo, ale samozřejmě nás zajímá hlavně nativní výkon a nativní rozlišení.
- Test výkonu grafických karet
Takže jsme udělali nové testy na aktualizované verzi hry, což je/byla 1.8.86 v našem případě. Ale posuny nejsou příliš velké, v některých rozlišeních a většině oblastí žádné. Největší zlepšení je vidět v městských lokacích, kde ale hra běží také nejhůře.
Zejména majitelé NVIDIA karet si o pár FPS polepšili, ale to platí i o některých AMD modelech.
Nicméně ani tak to u mnoha karet na úplně plynulé hraní nestačí.
Zde tedy vstupuje do hry implementace FSR a DLSS. Základní verzi FSR měla hra od začátku, funguje na všech kartách (AMD i NV), nakonec dostala oficiálně v aktualizaci i DLSS a v další aktualizaci má dostat i nejnovější verze FSR 3 atd. U téhle hry jsou to prostě nutné berličky, kdy Bethesda zjevně zastaralý engine nebyla schopna nijak dobře optimalizovat. Na to, jak zastarale v mnoha věcech hra vypadá, neběhá prostě nativně dobře, speciálně ve srovnání s tím, jak mnohem lépe vypadající hry (například CP2077 nebo Avatar) dnes běhají na stejném HW. Pro mnoho hráčů bude prostě zapnutí FSR/DLSS, tedy nižšího rozlišení upscalující zpět do vyššího s vyhlazením nedostatků, jedinou možností. Speciálně s extra generováním těch falešných FPS. U této hry, protože to základní množství FPS není nijak vysoké, jsou nedostatky extra generovaných snímků viditelné hodně, ale prostě je to jediná šance, jak se dostat na hratelná FPS se slabšími kartami ve vyšších detailech. Byť dobrý dojem plynulosti z toho není.
Jedním z aspektů zastaralého engine je i mizerné využití procesorů. Hra technicky dokáže zatížit 16vláken, ale v praxi využívá 12vláken/6jader. A moderní architektury už nevyužívá vůbec. Poměrně nízké je využití RAM i grafické paměti karet.
Hra je plná nahrávacích obrazovek, ale i na nejrychlejších současných Gen5 SSD stále nahrávání často trvá několik sekund. Ano, je to lepší než minutu na HDD, ale stejně. S ohledem na velikost hry, grafickou úroveň i malé lokace je celý výkon, a to, jak Starfield běhá, poněkud mizérie. A to nejlepší, co se dá říci, že funguje. Jde o nejlépe vyladěnou Bethesda hru při vydání vůbec. Stále však obsahuje řadu zásadních chyb, včetně těch, které rozbijí hru a neumožní postup, což se mě stalo, ale opravy přicházejí. Pořád ale funguje lépe, než SKYRIM apod. po vydání.
Takže k závěrům …
|