Strana 3 z 3
Na Starfield jsme nadšeně čekali roky. Ostatně proč ne. Tematicky to byla sázka na jistotu. Klasické Bethesda sandbox RPG ve vesmíru? Na tom se nedalo nic zkazit. Speciálně když se Bethesda mohla inspirovat u mnoha skvělých vesmírných her jako No Man Sky, Everspace, X3 atd. atd. Stačilo prostě posunout stávající RPG a příběhové mechaniky na nový level do velkého vesmírného prostoru. A dát nám tu volnost objevovat. Bohužel, výsledek zůstává dalece za očekáváním i sliby.
Podobně jako Fallout 76, jde v mnoha směrech jde o špatnou hru plnou nenaplněných slibů, archaických herních designů a herních technologií. U Starfield je navíc neustále vidět fakt, že jde prostě o přeskinovaný SKYRIM/Fallout 4, kdy téměř 90% hry je naprosto funkčně identických, jen ve vesmírných kulisách. Stejné problémy, stejné nedostatky. Hra působí velmi zastarale, protože zastaralá prostě je. Bethesda tady tomu skutečnému hernímu vývoji moc nedala. Co se tedy stalo?
Podle mě prostě Bethesda a její šéf ztratili o vývoj her poněkud zájem. Volí pro ně snazší a levnější řešení a maximalizují zisk. Rozhodně není Starfield tak dobrý, jak být mohl a měl a jak kdysi své hry dělali. Dle mého názoru vývoji Starfield uškodil plánovaný prodej studia, kdy ZENIMAX a Bethesda se poslední roky snažili prostě minimalizovat náklady a maximalizovat zisky. Takže hra vznikala za podmínek, že se do ní nechtělo ani moc investovat a maximální snaha se věnovala tomu, aby finančně vypadala firma co nejlépe. Prostě aby třeba ten Microsoft zaplatil ten balík, co za ni nakonec také zaplatil. Jak dopadne samotná hra už prostě kdysi samostatné Bethesda/Zenimax, moc nezajímalo, protože to už bude/je problém Microsoftu. A ten se také zhrozil, když viděl, co chtěla Bethesda v roce 2022 vydat! Plánované vydání hry tak rychle zrušil a odsunul téměř o rok, Díky tomu se sice opravilo a dodělalo to nejhorší, ale výsledek je stále daleko za očekáváním. A hlavně za tím, co nám bylo slibováno, jakkoliv se vývojáři a PR Bethesda snaží všechny všude přesvědčit, že není a naše kritika je mylná.
Asi jste si všimli, že StarField také nezískal žádné herní ocenění, dokonce ani nominaci na nejlepší hru roku! To hodně o věcech vypovídá, protože tahle hra měla být titul na další dekádu, podobně jako SKYRIM či Fallout 4, které jsou stále velmi populární. Nicméně StarField rychle ztrácí přízeň hráčů i modderů, protože to prostě není ono.
- Starfield je archaický s příliš mnoha kompromisy
Jeden z hlavních problémů hry je prostě ten zastaralý technický základ, který marketing vydává za nový. Ovšem v základu je to stále stejný Creation engine, na kterém vyšel už SKYRIM a který vzešel z ještě starších her. A je to vidět i cítit. Fakt že tahle hra má viditelné nahrávací obrazovky mezi lokacemi, je neomluvitelný designový fail. Fakt, že i na nejnovějším HW běhá, jak běhá, a to zdaleka nevypadá jako CyberPunk 2077 nebo AVATAR, je taktéž prostě problém. Speciálně má-li jít o titul, co se bude hrát dalších 10 let!
Nicméně ten zastaralý engine je jen průvodním projevem hlavního problému hry a Bethesda jako takové. A tím je prostě nezájem o skutečný vývoj her a herních technologií dál. Až na ten povedený, ale nevyužitý nový editor lodí, je prostě většina Starfieldu kopií SKYRIM/FALLOUT 4, jen s jinými texturami a kulisami. Skoro všechno zásadní tak působí archaicky a zastarale, protože všechno zastaralé a archaické je. Bethesda prakticky na nic nesáhla, natož že by to vyvíjela a posunula o generaci dál. Tohle má být otevřené RPG s otevřeným světem pro 2023 a dalších 10let hraní? Postavme ten svět a celek vedle herního prostředí CyberPunk 2077. Postavme RPG mechaniky, celý systém dialogů a hráčských voleb vedle CyberPunku nebo Baldurs Gate 3 … nelze prostě schovat, že Starfield působí jako 10 až 15 let stará hra, protože v základu jí je. Velké příběhové RPG hry a jejich tvůrci udělali za poslední roky velký posun ve struktuře světů, v technické zpracování prostředí, postav, struktuře questů a vůbec to, jak je postava samotného hráče v tom světě zapracovaná a jak je filmovém podání všech rozhovorů atd.. Bethesda ovšem v tom všem zůstala ve stavu jakém to bylo už kolem roku 2010.
Navrch té evidentní zastaralosti designu a engine samotné hry i struktuře RPG mechanik a questů, přidala i hromadu tradičních nedostatků. Ten největší jsou její UI a menu hry. Fakt, že nemá herní mapu měst, je neuvěřitelný. Ale zpracování inventáře je pak rovnou absolutní výsměch. Tím spíše, že stejně mizerný výchozí SKYRIM inventář byl kritizovaný už před těmi lety a mezitím modeři vydali mnohem lepší inventář. A místo toho, aby jej Bethesda použila, tak zůstala u té své mizernosti. Naštěstí ten vylepšený UI inventář ze Skyrim je dostupný v upravené verzi i pro Starfield, takže jeho instalaci považuji za naprosto zásadní pro hratelnost hry. Současně považuji hru za naprosto nehratelnou bez instalace módu odstraňující ten základní šedý filtr přes všechno. Dále jsem instaloval mód na FoV nastavení (což pozdější aktualizace hry přidala konečně oficiálně). Nainstaloval jsem také módy pro lepší textury očí, kdy ty výchozí modely vypadají velmi neživě. A dnes můžeme instalovat i vylepšené textury a rozumném 4K+ rozlišení, které alespoň trochu vylepšují celkově zastaralou grafiku hry. Takže spousta mých screenshotů ty módy používá a vypadá tedy lépe než základní hra.
Nicméně některé herní prvky se zatím módy opravit nedají. Celkově nepříliš dobrý příběh, kdy jeho zajímavostí je fakt, že hru musíte dohrát několikrát, abyste odemkly určité zajímavé rozdíly a vtípky mezi zjevně rozdílnými dimenzemi. Nechci prozrazovat mnoho, protože právě konec hry a závěr příběhu je to nejzajímavější, co hra v této oblasti nabízí. Jsou zde sice docela zajímavé vedlejší příběhy, speciálně ten s piráty, ale i tady se hodně projevuje technologická zastaralost hry včetně archaické struktury těch questů a rozhodování. Takže to není prostě ono. Hra pořád nabízí desítky hodiny i více jen v oblasti tzv. vedlejších questů, některé mají chytrý nápad, ale kvalita scénářů a textů je hodně za očekáváním. A za kvalitou i předchozích Bethesda her.
Je Starfield špatná hra? Z mnoha hledisek ano. Nicméně to nebrání tomu, abyste v ní strávili spoustu hodin. Podobně jako Fallout 76, což je další poměrně špatná hra od Bethesda, mají prostě své kouzlo a zabaví. Hodně dlouho. Označil bych je za naprosto ukázkové „guilty pleasure“. V obou mám téměř 300 hodin nahráno, což prostě u vyloženě špatné hry asi nestrávíte. Nicméně u obou mě vadí ty zjevné nedostatky a ten nevyužitý potenciál.
Starfield je v současné podobě prostě jakýsi rozpracovaný koncept velkého vesmírného Bethesda RPG. Má úžasně zpracovaný editor lodí, velmi dobrý je i soubojový systém (mnohem lepší než u starších her, kdy zbraně dávají správný pocit), ale všechno prostě absolutně nevyužité v jinak celkově archaicky působícím systému a fungování Bethesda otevřeného světa s hromadou nahrávacích obrazovek a „AI“ dosazovaného předefinovaného obsahu, nahrazující ruční práci vývojářů a tvořící tak prakticky nekonečný obsah. Microsoft bude mít s Bethesdou a celou hrou ještě hodně práce. Musí udělat velké strukturální změny, a donutit tamní vývojáře opravdu věci vyvíjet. V současné podobě prostě Starfield působí jako 10+let stará hra a přeskinovaný SKYRIM/FALLOUT ve vesmíru, což by nebylo špatné, kdyby prostě neexistovaly jiné velké RPG hry, které jsou prostě úplně jinde kvalitou a zpracováním těch RPG a herních systémů i technické stránky obecně. První, co musí MS udělat, je vyhodit Creation Engine a začít buď vyvíjet zcela nový nebo použít UE5+ apod. V každém případě bez toho, aby Starfield byl předělán na zcela nový engine, tahle hra nemůže nabídnout to, co by měla a hlavně tak, jak by měla.
Po stránce obsahu a vylepšení všeho se nebojím, že by se hra vylepšení nedočkala, ale ten zastaralý herní engine žádná skutečná vylepšení v nutné kvalitě a kvantitě prostě neumožní. Vzhledem k tomu, že TES6 nebo Fallout 5 jsou mnoho let daleko, je prostě hlavním úkolem udělat skutečně zcela nový herní engine a předělat na něj Starfield. Prostě udělat tu hru pořádně tak, aby vypadala a fungovala jako hra z tohoto desetiletí a posunula žánr a Bethesda hry dál. V současné podobně jde v mnoha věcech o zábavný, ale v řadě dalších průměrný až archaický v mnoha ohledech o frustrujícím způsobem nevyužitý koncept hry. V žádném případě to není to, co by to být mohlo a hlavně mělo. Takže jsem zvědav, co s tím Bethesda pod křídly MS vymyslí.
Hodnocení hry: 70%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D (16jader/32vláken)
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E
- Grafická karta: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: G.SKILL 2x 16GB OC DDR5 6000MHz EXPO
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|