Strana 2 z 2
- Technické zpracování a závěr
Samozřejmě jsem měl v plánu udělat obvyklý benchmark CPU a GPU, ale když jsem tu hru viděl, tak to prostě nemá smysl. Tohle je hra technicky z roku 2001/2002, neklade žádné skutečně odpovídající nároky na současné CPU a GPU a přesto běhá mizerně. Na sestavě s RYZEN 9 5950X, 32GB RAM, Radeon RX 6900XT grafikou a NVMe SSD Gen4 s 5000MB/s, má hra pravidelné několika sekundové záseky. Zkoušel jsem i RTX 3090 a úplně stejné trable. Někdy spadne úplně. Má také stejnou chybu, jako některé starší díly. Na mapách s více než 2protivníky v pozdějších fázích prostě spadne. A uložené pozice nelze načíst a hra spadne rovnou. Takže jsem díky tomu prakticky nebyl schopen dohrát téměř žádnou z velkých map s více než 2 protivníky.
Tuhle nestabilitu a nemožnost načítat uložené hry považuji za docela zásadní problém. Nicméně zdaleka není jediný. Jak jsem napsal, tohle je jen skin původního Strongoholdu z let 2001/2002. Technicky je to evidentně úplně stejná hra se stejnými chybami a nedodělky, jen obsahově chudší. Ale zatímco v letech 2001/2002 nás ta umělá inteligence jednotek moc netrápila, o 20 let později vyrukovat s „novou“ hrou se stejnou úrovní zpracování AI? To se nedá nazvat odvahou. Hra je extrémně jednoduchá na jakoukoliv obtížnost. Vyhrát se dá velmi rychle i 1 vs 3, kdy protivník má sice absolutní převahu, ale stačí trochu přizpůsobit opevnění a umístnění jednotek, protože chodí pořád stejně na stejné místo ve stejném počtu, a není to výzva.
Vůbec nemá smysl hrát 1 proti 1 nebo 1 proti 2. Obtížnost příběhové kampaně je o něco větší, ale také to není nic zásadně těžkého, jen někdy otravné a časově zdlouhavé. Navíc když splníte cíl, tak hra se prostě utne a skončí, i když jste zrovna v nejlepším :(. Navíc se tenhle díl soustředí trochu víc na boj, ovšem protože AI jednotek je příšerný, není to moc zajímavé, jako občas frustrující, když si musíte v kampani vystačit s určitým počtem a typem jednotek bez možnosti jejich uzdravení či obnovení.
Nicméně ani ta „nová grafika“ hry není žádným vylepšením. Upřímně vypadá esteticky hůř, než ta stará v HD verzi. Starší díly měly prostě takový až komiksový nádech. Tahle hra je jiná. Což by nebylo tak špatné, kdyby technicky nevypadala jako z roku 2010. Všechno je v extrémně nízkém rozlišení s jednoduchými modely a texturami. Nic nevypadá ani trochu hezky a zajímavě. I menu jsou v nízkém rozlišení, kdy ve 4K rozlišení, kde jsem hru hrál, to prostě nepůsobí ani trochu dobře. Zvyknete si na to, protože si s chutí i dnes zahraji ty 20 let staré díly v HD verzi, a ta jejich grafika a nízké rozlišení mě nevadí. Ale Warlords prostě stylově není tak povedené. Mnohem chudší jsou i zvuky, kdy některé věci z předchůdců zcela chybí. Namluvení rádce je mnohem otravnější a méně zajímavé, a další zábavné i informační hlášky buď zcela chybí, nebo se neustále opakují někdy klidně i několikrát za minutu. Hudba je OK. Celé to „Asijské“ ladění není vyloženě špatný nápad, ostatně i tam se ve středověku válčilo a hrady existovaly, tak proč ne. Ovšem to provedení námětu, je prostě špatné.
Takhle prostě ne. Stronghold: Warlords je evidentní snaha Firefly Studios opět už asi posté levně zrecyklovat jejich 20 let starý hit a nabídnout ho dnes zásadnímu Asijskému publiku. Na tom udělat Asijský díl by nebylo nic špatného, kdyby to nová hra skutečně byla. Ale tohle je doslova původní Stronghold/Crusader, stejný kód, stejné mechanismy jen v jiné grafice. Fakticky horší grafice, s hrou jako takovou v horší hratelnosti, protože je budovatelskými možnostmi prostě chudší, navrch s několika hloupými systémovými ulehčeními.
Samozřejmě stále má své chvíle, kdy baví, protože zábavní byly i oba originály. Jenže je ve všech směrech jako hra zkrátka horší. A protože není rok 2001, ale 2021, nelze odpustit fakt, že se hra vůbec nikam neposunula a je obsahově chudší. Budování na stísněných malých mapách, kde protivníkovi vidíte do talíře z vlastních hradeb, je jedním z mnoha problémů.
Co nelze už vůbec odpustit je technický stav. Fakt, že na super-výkonném herním PC s RYZEN 9 5950X procesorem, RX 6900XT/RTX 3090 grafikou a NVMe SSD diskem s 5000MB/s, se hra inicializuje (kdy na monitoru nevidíte, jestli PC vůbec něco dělá) 25 sekund než vidíte první obrazovku, je jedna věc. Ale fakt, že hra při větším počtu jednotek a pozdějších fázích neustále padá a nejde načítat (jde okamžitě do pádu) a tedy dohrávat, to je neodpustitelné. Ani asi už dva patche na tom nic nezlepšily. A neříkejte mě, že tenhle zásadní problém nikdo při testování před vydáním neodhalil. Navíc ty velké záseky, menší lagy apod. na hře, která vypadá, že by ji měl výkonově zvládat i 10let starý telefon? O optimalizaci autoři zjevně nikdy ani neslyšeli.
Mě osobně na tom všem vadí nejvíce ten fakt, že Firefly Studios má tu drzost tohle nazývat novou hrou a tváří se že propaguje novou hru. Je to jen asijský skin/mód původního Stronghold a Stronghold Cursader. Nic víc, spíše méně, protože je obsahově chudší. Skoro všechno, co tam je, vypadá a funguje prakticky stejně až na 3 prvky. A vymlouvat se, že na tomhle dělá jen malý vývojový team? Viděl jsem úžasně propracované komplexní módy pro velké hry, které byly dílem jediného člověka a nabídly mnohem ale mnohem více. Ne, tohle takhle přesně byl ekonomický cíl a záměr. Vzít a opět zrecyklovat původní hru a udělat ji do podoby, aby zaujala Čínské publikum a okolí. Nic víc, nic míň. Kdyby se netvářili, že je to nová hra, asi by mě to tak zásadně nevadilo. Na druhou stranu ta nová grafika je vyloženě hnusná a vypadá stylově mnohem hůře, než starší díly. Ani jako „reskin“/mód to není prostě hotová hra s těmi všemi funkčními problémy, takže prodávat to za peníze v této podobě? Vážně?
Stronghold: Warlords prostě zase jen připomíná, jak jsou původní Stronghold/Stronghold Crusader skvělé hry a že s ničím lepším bohužel jejich tvůrci nejsou schopní přijít. Což je bohužel realita pro více herních studií. Nejlepší hry prokazatelně vycházely v letech 1999 – 2005, a dnes se často dočkáváme remake v lepší grafice, protože prostě vývojáři nejsou schopni nabídnout nic lepšího. Což se nedivíme, když vývoj her je dnes hlavně o penězích, investorech a akcionářích a až na posledním místě jsou hráči a kvalita her jako hra. V HD verzích jsou původní Stronghold stále mnohem, ale mnohem lepší než nástupci. Bohužel i mnohem lepší než papírově o 20let mladší Warlords.
A upřímně nechápu, co je tak těžkého na tom, vzít ty původní hry, předělat je do technicky aktuálnějšího engine se stejnou ale ultra-detailnější grafikou, rozšířit výrazně budovatelské možnosti a řetězce, rozšířit mapy, herní postavy a poslat to na trh. Byli bychom nadšeni! Tak snad příště. Stronghold: Warlords je tak v současné podobě dobrý víceméně jen na to, aby vás donutil rychle nainstalovat Stronghold: Crusader HD a užít si zase na chvíli ten zatím nejlepší díl série :)
Hodnocení Stronghold: Warlords: 45%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 5950X (16jader/32vláken)
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair X570 HERO Wi-Fi
- Grafická karta: AMD Radeon RX 6900 XT 16GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: G.SKILL Royal 2x 8GB DDR4 3600MHz
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: BenQ 32“ BL3200 3840x2160 IPS
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|