Strana 2 z 3
- Objektivní hlediska hodnocení her
Dle našeho názoru, počítačová hra, jako kterýkoliv jiný současný technologický průmyslový produkt a zboží. Má objektivní charakteristiky a vlastnosti, které můžeme jednotlivě posoudit a objektivně ohodnotit. Pro každou hru máme konstantní a stejné hodnotící měřítka:
- 1, Herní doba, cena a tedy „poměr cena-výkon“
Cena hry je jasně daná částka, tedy rozhodně objektivní hledisko. Stejně tak je u většiny her jasně daná a ohraničená herní doba, což je tedy také objektivní hledisko. Základní herní doba velké většiny her se počítá většinou na jednotky hodin. Výjimkou jsem hry s herní dobou v desítkách, či dokonce stovkách hodin. Poměr cena-výkon je tedy objektivním vyjádřením hodnoty hry a toho jak se vyplatí a na jak dlouho dokáže objektivně zabavit.
- 2, Singlplayer vs Multiplayer
Dále hodnotíme samotnou povahu hry. Jsou hry vyloženě singlplayerové/multiplayerové a jsou hry, které mají samozřejmě obojí. Objektivní hodnocení je jednoduché – nemá singlplayerová hra MP proto, že jej nepotřebuje, nebo proto, že se na to tvůrci vykašlali? Má singlplayerová hra MP, který je výborný, skutečně se hraje a zabaví na desítky hodin, nebo je to jednorázová záležitost, co si zkusíte, zjistíte, že za moc nestojí a jdete hrát MP do jiné hry, jako většina ostatních? Obě hlediska jsou zcela určitě objektivně posuzovatelná.
- 3, Technologická kvalita a zpracování hry
Hodnotíme především to, jak hra funguje! To znamená, pokud moc dobře nefunguje, ale lze to přežít (ještě lépe napravit) a hru tu neovlivňuje, nebo zásadně ovlivňuje, tak na to se zaměřujeme. Další věcí je samozřejmě použité technologie a vůbec to, zda hra vypadá, jak by hra vypadat v daném roce měla ve srovnání s tím, jak vypadají a co používají jiné hry.
Rozhodně pro nás není směrodatné, zda hra má DX11 nebo ne, to kvalitní hru samo o sobě neudělá, stejně jako kvalitní čip neudělá žádné logo na něm. Jde prostě jen o to, jak se tvůrci vypořádali s technologickými aspekty hry a s možnostmi, která má náš Hardware. Pokud někdo tvrdí, že na grafice nezáleží a záleží jen na hratelnosti, tak si lže do kapsy. Kvalitní hra má mít obojí na vysoké úrovni a není rozhodně od věci připomenout fakt, že většina nejlepších her historie má kromě vynikající hratelnosti právě i soudobě skvělou technologickou či grafickou stránku, v té době nezřídka patřící k absolutní špičce a dokonce stanovuje nové standardy a posouvá hranice. A přesně to hodnotíme a je opět zcela jednoznačně objektivním kritériem, protože použité technologie, stejně jako grafická kvalita a celkové zpracování hry je objektivně bez problémů ohodnotitelné.
- 4, hratelnost, herní náplň
Snad jediné, nad čím lze polemizovat, zda je to subjektivní nebo objektivní, je hodnocení hratelnosti. Ovšem pokud děláte recenzi, není důvod se nechat ovlivňovat tím, jestli se vám hra líbí nebo nelíbí. Pokud se tím ovlivnit necháte, pak je to subjektivní. Avšak na DDWorld.cz testujeme a hodnotíme hromady produktů, které se nám třeba často ani nelíbí a osobně bychom si je nepořídili, přesto jsou objektivně velmi dobré, takže jim dáváme odpovídající hodnocení. U her to není jiné. Co se líbí jednomu, nemusí se líbit druhému, ale proč to dávat do souvislosti s tím, zda je ten produkt dobrý nebo ne?!
Hratelnost i herní náplň lze hodnotit zcela objektivně, jednoduše se omezíte na fakta. Má hra příběh, který zaujme, donutí přemýšlet, není okatě čitelný, nemá hluchá místa nelogičnosti atd.? Když hra nemá příběh, nebo není dobrý, je v té hře něco dalšího co dělat? Jak hutné jsou možnosti vyžití, jak oc obtížné, unikátní, funkční a tak dále. Všechno lze jednoduše rozpitvat ocenit, ohodnotit a srovnat a to z toho dělá objektivní hodnocení.
Můžete do herní recenze napsat, jestli se vám hra osobně líbila nebo ne, ale s faktickým hodnocením hry a jejími kvalitami to nemá nic společného, takže osobní preferenci do finálního hodnocení produktů zkrátka nepleteme a to ani u her. Každý produkt prostě ohodnotíme přesně tak, jaký ve skutečnosti je a co nabízí.
|