Strana 3 z 3
Na DDWorld.cz máme stupnici hodnocení od 0 – 100. V konečném hodnocení máme tři hlavní kategorie, které hodnotíme zvlášť – Hratelnost, technické zpracování, Poměr cena-výkon (trvanlivost). U každé z nich ale máme ještě mimo několik dalších podkategorií, viz výše uvedené body. Výsledným celkovým hodnocením je pak matematický průměr bodů, což je opět objektivní údaj, se kterým můžeme pracovat a objektivně pomocí něj ohodnotit každou hru, jako jakýkoliv jiný vyrobený produkt.
Závěr
Podobné hodnotící postupy máme i na ostatní věci, které recenzujeme a testujeme. Ať jsou to procesory, grafiky, celé počítače, periferie a jiné věci, i počítačové hry jsou v současné době technologickým produktem, který lze objektivně změřit, objektivně porovnat a tedy objektivně ohodnotit. Nechceme brát nikomu jeho názor, na druhou stranu vše, co zjistíme a co ohodnotíme, máme objektivně podloženo, takže si myslíme, že děláme maximum pro odpovídajícía zasloužené ohodnocení.
Pokud někdo hodnotí a recenzuje jen stylem líbí-nelíbí, a nebere v potaz srovnání s jinými produkty/hrami, pak se těžko může dobrat k objektivnímu závěru. Opravdu si nejen já osobně myslím, že i recenze her se dají a také se dříve dělali, objektivně. Možná na to někteří zapomněli, ale dnes, kdy počítačové hry jsou průmyslem a zkrátka produktem jako každý jiný, je více než kdy dříve nutné mít pevná kritérie a nesnižovat laťku jen proto, že 90% her je úplný odpad, který v recenzích sbírá nezasloužená ocenění a ohodnocení a vytahuje z kapes důvěřivých a recenzemi obelhaných zákazníků peníze, které slouží jen na propagaci těchto špatných her, nikoliv na herní vývoj a rozvoj.
Na DDWorld.cz hodláme oceňovat nadále herně i technologicky povedené tituly a naopak neoceňovat ty opačné. Nehodláme ale jen tak kritizovat, neříkáme jen, že je něco špatně, ale také se snažíme říkat co je špatně a co je třeba udělat lépe, nebo někdo jiný udělal lépe. Nehodláme rozhodně podléhat mánii, že když je něco marketingem vyhypované, že to musí být nutně skvělé a musíme tomu dávat neodpovídající ocenění, jestli se to někomu líbí nebo nelíbí, je nám také jedno, protože na tom, jaký daný produkt je to nic nezmění. V závěru každé herní recenze tak najdete hodnotící tabulku s odpovídajícím bodovým ohodnocením všech v předchozí kapitole uvedených oblastí. Pro ilustraci vždy ještě vypíšeme ty největší +/-, které na hodnocení měly vliv a v některé kategorii byly/nebyly dobré.
Myslím, že mluvím za všechny, když řeknu, že si přejeme, aby ta stagnující herní a technologická bída byla trochu usměrněna a hry se opět vydaly cestou jak před pár lety. Je zajímavé, že před 10-15 lety dnes špičková herní studia byla schopna vyprodukovat hru na desítky hodin, technologicky i herně revoluční, kdy dohnala tehdejší hardware na hranici možností a skvěle profitovala. Dnes mají hry běžně rozpočty desítky až stovky milionů dolarů a přesto vznikají hry, které často nesahají svým starším dílům ani po kotníky a tvůrci a vydavatelé pláčí, že se jim to nevyplatí a rvou miliony dolarů do reklamy, technologicky hry stagnují atd. Opravdu zajímavý vývoj situace. Zjevně se něco pokazilo. Proč to dříve šlo a dnes s mnohem většími možnostmi to najednou nejde?
Na DDWorld.cz bohužel neumíme udělat hru, takže zůstaneme u toho, co zvládneme a to je konstruktivní a objektivní recenze a hodnocení. I v tomto udělal za mnoho posledních let vývoj pokrok ne zrovna zajímavým směrem. Profesionalita dostala zcela jiný význam, dnes je to pouhé prachsprosté označení někoho, kdo za peníze něco napíše. Nic víc. Skuteční profesionálové v dřívějším smyslu tohoto slova se od současného označení Profesionál drží často co nejdál. Ono je to vidět i na tvůrcích her. Dříve zapálení nadšenci, dnes jen přeplacené znuděné figurky. Snad bude lépe …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|