Strana 3 z 3
- Lesk a bída hodnocení her
Bohužel díky některým magazínům, ztrácí bodové hodnocení hry svou váhu. Ono, když ze zištných důvodů, nebo ve stavu pomatení mysli dáte vysoké hodnocení průměrné hře, která si jej nezaslouží, a ve snaze zachovat si tvář musíte dát objektivně lepším hrám vyšší ocenění, aby to nevypadalo blbě, nemáte kam moc sahat. Není proto divu, že dnes co hra to devítka nebo dokonce desítka a člověku z toho není moc dobře.
Situace je opravdu zlá, hodnocení přestává mít svou váhu a směrodatnost pro uživatele a divím se, že i vydavatelé nepraštili už taky do stolu – asi jim to zatím vyhovuje. Přitom udržet úroveň není tak těžké. To by ale někteří museli sáhnout hluboko do svědomí a svědomí se dnes do businessu mnohým nehodí.
Bohužel nezaslouženě vysoká hodnocení mají i další efekt. Fakt, že když někdo udělá skutečně výjimečnou hru, která si vysoké hodnocení zaslouží, získá hodnocení na úrovni nadhodnocených průměrných her. Měli byste pak chuť pouštět se do další namáhavé tvorby výjimečného titulu, nebo vytvoříte jen průměrný, za který sklidíte oficiálně stejné ovace a stejný marketingový potenciál? Výjimečnost zkrátka není dnes dostatečně oceněna a místo toho mnozí oslavují průměr. Snad z toho důvodu, že jsou sami průměrní.
Jasně, že se mnou mnozí nebudou souhlasit, a to ani neočekávám. Ono kdyby ano, rychle bych si běžel zkontrolovat, zda už jsem se nestal tím kritizovaný průměrem :). DDWorld je postaven na tom, říkat jasný názor na základě všech objektivních faktů. Říkat věci přesně tak jak jsou a ne jen tak, jak se mi to hodí a hlavně mluvit o věcech v souvislostech a nevytrhávat je z kontextu jen díky tomu, že už jste to slyšeli, nebo že se člověk bude opakovat (opakování matka moudrosti). Možná to bude znít nějak povýšeně, ale já si myslím, že to je přesně to jak by to mělo ideálně vypadat a jak to dnes bohužel ve společnosti nevypadá. V módě je říkat to, co nám diktuje pečlivě přebrané někdo jiný a myslet si, že říkám vlastní názor a vydávat jej za fakta a realitu. Ověřování faktů, pátrání po souvislostech, srovnávání, vážení faktů, to je něco, co se dnes nenosí, a na to dnes při tom všem spotřebovávání nemá šedý průměr, který tvoří většinu společnosti, čas. Většina (průměr-podprůměr), tak hledá někoho, kdo za ně rozhodne, co si mají myslet, vlastně ani nehledá, bere to jako samozřejmost a podle toho sdělovací prostředky vypadají a nadarmo se jim neříká mass média. Díky tomu vzniká obrovský prostor pro manipulaci a je možné dělat věci jednoduše. Pro jednoduché lidi, jednoduché věci …
Pokud čekáte, že budeme dělat to samé, tak máte smůlu. Ano, věci lze dělat jednoduše, o co se snažíme, ale nehodláme se snížit na úroveň, kdy vás přestaneme nutit nad věcmi uvažovat. Recenze nejen o hrách, které nadále budou zachycovat realitu v souvislostech s jasným názorem, vás budou nadále nutit o věcech přemýšlet, nad závěry i hodnocením. Můžete s nimi nesouhlasit a dát to najevo, ale to většinou nic nezmění na realitě. Možná pak alespoň u nás ty hodnocení a zejména ty zaslouženě vysoká, získají znovu svou váhu.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|