Strana 3 z 3
- Závěr aneb posilování Microsoftu a jeho Game Pass má i negativa
Z pohledu současných hráčů není o čem mluvit. Služba Game Pass dává jako jediná podobná na trhu smysl. Nemá absolutně žádnou konkurenci objemem a výhodností. Z Microsoftu jsou docela vyděšeni všichni, kteří mu na tomto poli chtějí konkurovat. SONY v první řadě, ale také AMAZON či NETFLIX, které mají na poli herního streamování velké plány, ale co budou streamovat, když vývoj velkých her jim nejde, stojí velké peníze a hodně času a Microsoft pomalu ale jistě vlastní většinu značek, vývojářů atd.?
A to je právě ono. Ač těch 68,7 miliardy dolarů (1 500 miliard korun bez DPH) jsou obrovské peníze a jde o šokující největší herní akvizici vůbec s ohromným dopadem, pro MS jsou to jen drobné ve srovnání s potenciálem budoucích zisků. Už teď má Game Pass nějakých 25 milionů uživatelů. Takže alespoň 259 korun měsíčně od každého. To je 6,475 miliardy korun každý měsíc! Samozřejmě jsou v tom také ohromné náklady na IT, zaměstnance atd.
Ovšem když MS dokáže nabídnout až desítky nových her ročně a k tomu stovky starších populárních her za cenu předplatného, těch 25 milionů se brzy může rozrůst na 100 milionů uživatelů. A pak se rázem bavíme o minimálně téměř 26 miliardách korun každý měsíc(!) … to je prostě síla. A tohle už dokáže zajistit vývoj opravdu kvalitních her, speciálně pokud si dá MS pozor a bude se o své vývojáře skutečně starat, což je něco, s čímž mají velcí herní vydavatelé značné problémy.
- Nicméně jsou tu i negativa a potenciál na katastrofu
Bavíme se o tom že jedna firma (Microsoft) má pod kontrolou dnes většinu velkých herních studií, většinu značek, a to znamená i veškerou jejich podporu, fungování atd. Vše pro uživatele pod jedním účtem a systémem, což je na jednu stranu velká síla, ale také obrovské riziko a recept na katastrofu. Pokud něco přestane fungovat, rázem budou mít problémy desítky milionů hráčů a tisíce aplikací po celém světě atd. Současně MS si bude moc začít diktovat ceny, protože konkurence prostě není …
- Microsoft bude nakupovat dále. Další cíl? Podle mého EA
Ale nemyslím si, že je na místě Microsoft nějak kritizovat za to, co dělá. Naopak, je na místě chválit, kdy po letech strádání, rozdělenosti a bezcílného bloudění jeho herní platformy, našel funkční model, ze kterého zatím mají radost a výhody jak hráči, tak vývojáři her. Model, který dost možná výrazně omezí mikro-transakční negativa (pokud se MS nerozhodne maximalizovat zisky) a z toho pramenící designové problémy mnoha současných her. Microsoft a jeho Game Pass je potenciálně platformou, která dokáže uživit vývoj kvalitních klasických her bez mikrotransakcí a dalších nedostatků. Pokud nebude MS hamižný. Zatím to vypadá, že minimálně části svých teamů nechá volnou ruku v tom, udělat hry opravdu jak chtějí a co nejlepší pro hráče, což by znamenalo návrat starých časů přelomu milénia …
Současně však nelze ignorovat tu obrovskou moc, kterou MS získává, kdy k většině zásadních titulů se prostě skrze jinou platformu než Game Pass pro PC a Xbox, prostě nedostanete. Konkurence to má nepochybně obrovsky těžké, speciálně SONY, kde je prakticky vyloučeno, aby tomu v plné míře dokázalo konkurovat s nějakou podobně obsáhlou herní knihovnou a armádou tvůrčích teamů. SONY na to jednoduše nemá peníze ani lidi.
Microsoft ale s nákupy nekončí a pokud bych si měl udělat typ, koho koupí jako dalšího, tak řeknu EA. Ostatně už dnes je EA částečně integrováno v Game Pass, vlastní řadu slavných herních značek, a také sportovní hry, které jsou velká věc ve streamování. EA dnes prakticky jen žije kvalitou starých her, nové dobré hry vytvořit už neokáže. A tak pro investory a akcionáře je nejlepším scénářem podle mě stejně jako u Activision Blizzard, prostě včas prodat. EA je navíc výrazně levnější, tržní kapitalizace je kolem 38 miliard, proti 62 miliardám za Activision.
Myslím si, že Microsoft už dávno s EA vyjednává, zapadá skvěle do strategie a podle mě se baví opravdu jen o ceně. A divil bych se, pokud by EA pod MS neskončilo. Tohle je zase win-win scénář. Samozřejmě MS určitě kouká i po dalších. Jednoznačně UBISOFT, 2K a upřímně bych se nedivil ani jednáním s CD Projektem. Pokud se ptáte, zda by mohl Microsoft koupit třeba i konkurenční SONY PlayStation, čistě finančně by na to měl.
SONY je vedle Microsoftu opravdu v nevýhodě. Bavíme se o velkých firmách, ale tržní kapitalizace SONY je jen 138 miliard dolarů. Microsoft má aktuálně hodnotu 2177 miliard dolarů, a herní divize samotná bude samozřejmě hodnotově po posledních akvizicích tu od SONY výrazně převyšovat. Myslím si ale, že zatímco dosavadní kroky antimonopolním úřadům nevadí a akvizice budou schvalovány bez problém, pokud by MS chtěl přímo převzít herní divizi SONY s jeho PlayStation, to by asi neprošlo.
- Závěr aneb Microsoft mění herní trh!
Každopádně Microsoft prostě hodně otřásá věcmi a celým herním trhem s velkými i menšími hrami. Zásadně také může ovlivnit podobu nových her, přístup k nim atd. A může to být v mnoha směrech velmi pozitivně, pokud nezaúřaduje lakota a snaha o zisk za každou cenu. MS může přinést velké tradiční hry opět bez prvků mikro-transakcí a zbytečného důrazů na věci jako „hra jako služba“, nebo naopak může všechny tyto aspekty ještě zhoršit. Jednoznačně má ale pod palcem největší herní platformu světa, největší a nejlepší herní tvůrce, většinu slavných titulů, značek a sérií a to všechno může vydělávat peníze, o kterých se nezdá celému filmovému a hudebnímu průmyslu dohromady. Vlastně Microsoft a jeho herní Game Pass platforma se všemi vývojáři může být jedním z největších světových moderních průmyslů, sama o sobě …
Jsme svědky historie, tady a teď se rozhoduje o tom, jak bude jedna ze zásadních oblastí vypadat dalších možná 20 let. A Microsoft má opravdu obrovskou příležitost udělat hodně věcí hodně dobře a potěšit až stovky milionů lidí po celém světě. Nebo toho může hodně zkazit. Naštěstí to vypadá, že na rozdíl od minulosti to má zatím docela promyšleno a dělá herní platformu primárně pro hráče. Herní platformu, která se ale dokáže opravdu zaplatit a může se opírat o pravidelné pohádkové příjmy, které mohou živit ty desetitisíce kvalitních herních tvůrců v teamu Microsoft. Myslím si, že je před námi nová éra PC hraní. A k nemalému šoku všech je Microsoft opět ten, kdo vytváří nabídkou prakticky neporazitelný „monopol“, stejně jako tomu bylo v devadesátých letech, kdy domácí PC začínaly … Windows PC herní platforma má před sebou hodně zajímavé roky …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|