Strana 3 z 3
BORDERLANDS 3 splnilo i nesplnilo očekávání, která ale byla přiměřená od všech zúčastněných. Z hlediska hratelnosti je to naprosto skvělá akční hra, jedna z nejlepších ne-li nejlepší svého žánru. Je výrazně lepší než předchůdci ve zpracování prostředí, nepřátel i vlastní akce. A je velmi návyková a baví, i když je to vlastně „pořád to samé dokola“. K tomu je zde solidní příběh, kdy hlavní linii prolétají vedlejší příběhy a vše do sebe krásně zapadá v tom poněkud odlehčeném až ujetém stylu celé série.
Bohužel BORDERLANDS 3 jasně zaostává za předchůdci v humoru a nadsázce. Kromě pár vtipných vedlejších příběhů, hromady malých narážek (kterých si mnozí ani nevšimnou, zejména když hra nemá českou lokalizaci), je to nejlepší na BORDERLANDS 3, jak si utahuje ze současné módy streamování atd. Hláška: „DON'T FORGET TO LIKE, FOLLOW, AND OBEY“ a postava a dění kolem toho (nechci prozrazovat), to mluví za vše. Bohužel je skoro tím nejvtipnějším a BORDERLANDS 3 dalece zaostává za kvalitou a množstvím humoru v BORDERLANDS 2! A to je škoda. Ale sluší se dodat, že BORDERLANDS 2 je snad nejvtipnější hra všech dob a její laťku bude těžké, byť jen vyrovnat. Stejně si myslím, že udělat třetí díl, který se zdaleka nenaváží do všeho tolik, bylo do značné míry politické rozhodnutí vydavatele, a byla to chyba. Stále je sice docela vtipná, ale na dvojku nemá. Stejně tak BORDERLANDS 3 zaostává v kvalitě hlavních záporáků. Ale opět, Handsome Jack z předchozího BORDERLANDS Prequelu, to je zase neuvěřitelně vysoká laťka pro všechny. Troy a Tyreen jsou tak „běžná kvalita záporáků“ a příběh hry je prostě OK.
Férově však musím říci, že prakticky ve všem ostatním je BORDERLANDS 3 nejlepším dílem série. Zpracování zbraní, zpracování akční složky, prostředí, kvalita grafiky detailnost prostředí, nepřátel, variabilita toho všeho atd., to vše je daleko lepší, než kdykoliv předtím. Ale mohlo by být ještě lepším. Z hlediska hratelnosti a herního zpracování mám dvě výtky:
1, Postavy. Hra nabízí hodně variability a volnosti, ale když náhodou budete chtít změnit postavu během hraní, tedy jednu ze 4 dovednostních tříd, tak nemůžete. Přitom to nedává moc smysl, proč hráče takhle omezovat. Z hlediska hlavního příběhu a přístupu k vaší postavě, by bylo úplně jedno, kdybyste se přepínali mezi 4 charaktery. Jako je to v jiných hrách, kde přepínatelné charaktery levelují současně. To je to, co mě prostě chybí, je to dlouhá hra a když po 20 hodinách hraní zjistím, že bych chtěl zkusit i jiné schopnosti, nemůžu, musím začít zase od začátku, zase s jasně daným charakterem, ačkoliv z hlediska hry by to bylo jedno, kdybych mohl přepínat v průběhu hraní.
2, Ekonomický systém a možnost tvorby zbraně. Hra obsahuje detailní systém automatického generování zbraní, detailní možnosti rozebrání zbraně na součástky, kdy se neustále generují kombinace vlastností atd. Nicméně vy jako hráč nemáte nijak možnost to ovlivnit, natož si svou ideální zbraň sestavit. Přitom ta hra obsahuje možnosti, jak by to šlo. Jenže musel by tam přibýt systém craftování. A ten nebyl od věci, když systém vydělávání peněz nedává v téhle hře moc smysl. Jedinou věc, kterou má smysl si za ty peníze kupovat, je poněkud záměrně omezující systém rozšíření velikosti inventáře a u některých zbraní i množství nesené munice. Ale to je všechno. Jinak jsou ty peníze prakticky na nic. Nebylo by lepší, kdyby hra obsahovala nějaký systém, že by ty zbraně a výbavu bylo možné rozebrat na komponenty a pak složit a vytvářet si vlastní zbraně? Ten systém tam na půl už zjevně hotový a připravený na to je. A určitě to tvůrce napadlo, ale vyžadovalo by to asi více práce, což asi nechtěl vydavatel.
Možná bych měl ještě třetí výtku. Ale tou je spíše takový povzdech, kdy hra evidentně od počátku počítá s druhým průchodem. Až po prvním dohrání se totiž otevře vyšší obtížnost s dalšími možnostmi atd. Jako hráč, co nemá tolik času na hraní, se cítím poněkud okraden, protože prostě nemám čas dát téhle hře dalších 30 hodin znovu. To mě trochu vadí, že má po dohrání pocit, že jsem nedostal vše. Tomu napomáhá i ta nemožnost přepínat mezi dovednostními charaktery během jednoho hraní. Tedy že jsem dohrál hru za Gunnera, teď teprve mohu zkusit Sirénu třeba atd. Zkrátka autoři hry měli počítat s tím, že ne každý má tolik času. Ale chápu, chtějí, aby hráči zůstali u hry co nejdéle. Tomu odpovídá i špičkové zpracování multiplayeru ve formě různých režimů kooperace, což mě osobně nebaví, ale příznivci si tady určitě přijdou na své :).
- Technické zpracování je nedotažené a DX11 je ostuda
V čem hra rozhodně ztrácí, to je technické zpracování a celkový stav vyladění. Po stránce grafiky a detailnosti prostředí sice představuje obrovský pokrok proti předchůdcům, ale ta kreslená grafika je u BORDERLANDS 3 už spíše na škodu, protože to prostředí by klasická grafika mohla udělat ještě zajímavější. BORDERLANDS 3 navíc vychází jen chvíli po GEARS5 a obě hry staví na stejném Unreal 4 engine! Obě nabízí velice podobně udělané polo-otevřené různorodé a detailní prostředí! GEARS 5 ale vypadá lépe, a hlavně běží o poznání lépe. Neobsahuje prakticky žádné chyby, a i ve vyšším rozlišení si ho v základu v té parádní grafice zahrajete na RX 580 s vysokými detaily.
BORDERLANDS 3? Kvalitu a detailnost prostředí shazuje kreslené „cel shading“ zpracování, které tu kvalitu a detailnost grafiky schovává. Nicméně o nic nesnižuje náročnost na výkon. Problém je o to větší, že zatímco GEARS5 staví na optimalizovaném DirectX 12, tedy o poznání efektivnějším a modernějším API, což výrazně pomáhá výkonu grafik a zejména CPU, BORDERLANDS 3 je DirectX 11 hra s beta verzí DirectX 12. Ta beta DX12 však prokazatelně pomáhá výkonu modernějších Radeonů a všem moderním procesorům v kombinaci se všemi kartami! Ale z nepochopitelného důvodu má tahle hra primární DirectX 11? Proč?! Sama ale ukazuje, že BORDERLANDS 3 má prostě díky DX11 značné mezery a technologicky si podráží zastaralým a neefektivním API nohy. Označil bych to vyloženě za lenost tvůrců a hlavně vydavatele, což se projevuje i ve zpracování dalších věcí.
Hra obsahuje chyby. Takové, které pokud by skutečně absolvovala kvalitní testováním před vydáním, tak by je tvůrci museli zjistit a opravit. To se nestalo. Hra vyšla ve stavu, kdy má viditelné chyby a problémy. Čas od času spadne (jedno na jakém HW jedete, nebo jestli máte DX11 nebo DX12). Čas od času musíte opustit hru, vrátit se do hlavního menu a načíst vše znovu, protože se stává, že se vám zasekne některá postava, která tak nedojde tam, kam by měla, nebo že vy dojdete na značku, kam vás posílá mapa a nerozeběhne se skript, a tak podobně. Několikrát se mě stalo, že jsem zabil nějakého z těch mini-bossů z dálky, a teprve když jsem přišel blíže, spustila se mise s ním spojená, ale nikdy nebyla dokončena, protože jsem ho zabil z té dálky a hra to nezaregistrovala. Takových „detailů“ a chyb je tam prostě příliš mnoho.
BORDERLANDS 3 tak působí technologicky a technicky minimálně nedopečeně. Je neodpustitelné, že vyšla s DirectX 11, když DirectX 12, které obsahuje, je prokazatelně lepší z hlediska výkonu a optimalizace a je na DX12 navíc primárně postaven UNREAL 4 engine, na kterém hra staví. Množství chyb a problémů také nesvědčí o tom, že by šlo o hotový produkt. Celou nedopečenost BORDERLANDS 3 navíc zvýrazňuje srovnání s nedávno vydaným GEARS5. Ta je velmi podobná herním prostředím, jeho rozsahem i stylem, jeho zpracováním a používá stejný Unreal 4 základ. Ale běží mnohem lépe, vypadá lépe a neobsahuje skoro žádné chyby. Obě jsou to navíc hry ze série několika dílů, takže jsme ani od jedné neočekávali nic nového. GEARS 5 ale dokázalo výrazně posunout prakticky všechno, BORDERLANDS 3 ovšem jen něco a rozhodně není v technickém stavu odpovídající „hotovému produktu“. Chtělo to ještě měsíce optimalizací a dodělávek. Ta hra měla prostě vyjít jen a pouze v moderním DirectX 12. O tom nemíním u TOP AAA titulu na Unreal 4 engine v roce 2019, vůbec diskutovat. DX11 je ostuda.
Celkově BORDERLANDS 3 působí dvojím dojmem. Na jednu stranu extrémně zábavná stylová akční hra, která chytne a nepustí. Dobrý příběh, skvělé prostředí, neuvěřitelná variabilita. V mnoha směrech rozhodně nejlepší díl série. Ale po stránce příběhu a vtipu bohužel zaostává za předchůdci (i když ty jsou a budou hodně vysoká laťka). Navíc tvůrci mohli přijít s tím vytvářením vlastních zbraní a zkrátka hru skutečně posunout. Nepřišli. S přihlédnutím k nedopečenému technologickému stavu mám pocit, že hra si zasloužila více času ve vývoji a vydání bylo jednoznačně a zbytečně uspěcháno.
Je to stále vynikající hra, určitě jedna z nejlepších a nejzábavnějších letošního roku, ale chybí tomu prostě dotažení. Ale stejně tuhle hru doporučuji, protože je skvělá, zábavná. GEARBOX studio (a 2K vydavatelství) by však mělo zapracovat hlavně na sobě, protože do značné míry selhali. Měli ten luxus, že nemuseli přitom vymýšlet nic nového. Stačilo vylepšit už hotové věci, což u některých udělali, ale u řady z nich zůstalo na půl cesty a technicky nezvládnuto a nedotaženo. Je tedy na místě se ptát, co selhalo. Je to velmi dobrá hra, ale to je v tomhle případě málo! Tohle měla být perfektní hra, všechno na to bylo připraveno. Tvůrci měli vyzkoušený základ hotový, naprosto přesně věděli, co mají udělat, jak to mají udělat, měli na to čas i prostředky. Stačilo jít podle seznamu a udělat perfektní hru. Ale nedopadlo to tak. Proč?
Hodnocení BORDERLANDS 3: 84%
Hru v ČR vydává společnost CENEGA
Autor recenze hru hrál a testoval na PC sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN ThreadRipper 2950X (16jader/32vláken)
- Základní deska: Gigabyte AORUS X399 EXTREME
- Paměť: Kingston HyperX Predator 32GB (4x 8GB) 3200MHz
- SSD: WD NVMe BLACK 1TB
- Grafická karta: AMD Radeon RX 5700 XT 8GB
- Zvuk: ASUS Essence STX II 7.1
- LCD: BenQ BL3200PT 3840x2160 IPS
- OS: Windows 10 Pro
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|