Strana 2 z 3
- TEST výkonu grafik a procesorů - technické zpracování hry
Hra staví opět na Dunia Engine, což je modifikovaný CryEngine. A je to vidět. Bohužel technologicky trochu pokulhává, protože stále staví jen na starém DirectX11. Tvůrci však oslovily tentokrát AMD, aby jim hru pomohlo optimalizovat a výsledkem tak je, že hra běží skvěle téměř na všem. Což vzhledem k detailní a celkově nádherné grafice rozhodně potěší.
Je zde několik věcí, které jsou hůře zpracovány než předchůdci, zejména detaily některých výbuchů a kouře, na což poukazují některá srovnávací videa na internetu. Ovšem v mnoha dalších věcech je zkrátka Far Cry 5 mnohem dál. Kromě toho, že svět je větší, má mnohem lepší textury a detailní modely snad všeho. Výrazně lepší je i chování a interakce s vodou či osvětlení a nasvícení.
V čem naopak ztrácí je menší dohledová vzdálenost, nižší kvalita výbuchů a interakce flory. Nicméně celkově je Far Cry 5 dost možná nejhezčí otevřenou hrou současnosti, kdy pokud vezmeme do úvahy starší DirectX11, na kterém staví, je výsledek skvělý a je to určitě nejhezčí DX11 hra všech dob. A kupodivu se i solidně hýbe díky optimalizacím a pomoci od AMD.
To hru dokázalo optimalizovat tak, že využívá alespoň 6 procesorových vláken a dokonce VEGA grafiky včetně některých jejich pokročilejších funkcí (i když díky absenci DX12 zdaleka ne všechny a tak jak by mohla).
Nicméně je třeba zdůraznit, že AMD nepodkopává svými optimalizacemi nohy konkurenčním Intel procesorům a NVIDIA grafikám, což je otázka (na kterou máme hodně odpovědí z minula) zda by tak fungovalo, kdyby optimalizaci hry měla na starost právě konkurence AMD. Hra jede na všem solidním prostě skvěle:
V ultra detailech ve FullHD si hru bez potíží se 60FPS zahrajete i na slabších grafikách jako je RX 570 či GTX 1060. Proti konzolovým verzím, které jsou zamčeny jen na 30FPS a některé detaily jsou u nich vynechány či ořezány, je to výrazně lepší zážitek a budete nadšeni. Ve vyšším rozlišení jako 2560x1440 na plné detaily vám pořád bez potíží na něco kolem 50-60FPS stačí Radeon RX 580 nebo GTX 1070. No a pro hraní ve 4K si v plné nádheře při solidních 40FPS vystačíte s GTX 1080 nebo RX VEGA 56. 60FPS ale nedá žádná současná karta na plné detaily ve 4K (detaily lze ale snadno ponížit a nemusíte o moc, pak si i ve 4K zahrajete i na mainstreamu).
Pokud jde o výkon procesorů, největším problémem je právě DX11, která zkrátka nedokáže příliš dobře procesory využívat jako low level API typu DX12/VULKAN. AMD sice dělalo co mohlo, ale limity DX11, na kterém hra bohužel staví, jsou prostě dané. Hra dokáže plně využít jen 6 vláken. Více už nemá žádný přínos v případě samotné hry, a tak výkonné vícejádrové procesory nejsou zdaleka plně využity. Rozdíl je to ale jen ve FullHD a to v kombinaci s výkonnou kartou. Se slabší grafikou se rozdíly mezi čipy minimalizují a ve vyšším rozlišení už rozdíly ve výkonu mezi moderními CPU neexistují.
Obecně tak platí, že se solidním 4jádrovým procesorem nemáte s hrou žádný problém. Hra nemá žádné zvláštní velké nároky na výkon procesoru.
- Oficiální minimální doporučené požadavky na PC pro 1280x720 a nízké detaily
- Procesor: AMD FX-6300 nebo Core i5-2400
- RAM: 8GB
- Grafika: AMD Radeon R9 270 2GB nebo NVIDIA GTX 670
- OS: Windows 7 SP1 64-bit
- Doporučené požadavky na PC pro 1920x1080 vyšší detaily
- Procesor: AMD RYZEN 5 1600 nebo Core i7-4770K
- RAM: 8GB
- Grafika: Radeon R9 290X nebo GTX 970
- OS: Windows 10 64-bit
- Doporučené požadavky na PC pro 3840x2160 maximální detaily
- Procesor: AMD RYZEN 1700X nebo Core i7-6700K
- RAM: 16GB
- Grafika: 2x AMD RX VEGA 56 v CrossFire nebo 2x GTX 1080 v SLI
- OS: Windows 10 64-bit
- Technické zpracování - shrnutí
Krásná grafika a velmi solidní optimalizace a poměrně málo technických chyb ve velkém herním prostředí velmi potěší. Stejně tak zvuky jsou parádní, hudba je dobrá, ovládání hry a vozidel a jejich jízdní modely jsou zábavné a bez obtíží ovladatelné. Zkrátka tahle hra má hodně dobrých věcí, které ji dělají velmi přitažlivou a zábavnou.
Bohužel jedna věc je velký problém. Naprosto nefunguje AI (umělá inteligence nepřátel i přátel). Osobně pochybuji, že nějaká AI v této hře vůbec je. Nepřátelé (i přátelé) jsou absolutně stupidní, a je to jak střílení slepic (moje skóre je 1800 zabitých z toho 1500 na jeden výstřel do hlavy, hra není moc velkou výzvou). V případě společníků se pak často chovají tak, že spíše překáží. Jeden z nich s bazookou je naprosto nepoužitelný, protože střílí rakety všude kolem sebe i na blízko a působí větší škody sobě i vám, než nepřátelům. Lov zvěře se zdá být na začátku obtížný, než zjistíte, že zvěř běhá pořád po stejných liniích. Nejtěžší v celé hře je tak lov některých ryb, což vás bude kupodivu bavit :). Každopádně ta naprostá absence umělé inteligence v téhle hře je strašná. Taktéž si všimnete jak málo, až skoro vůbec, je herní prostředí zničitelné. Kulky nemají v podstatě na nic vliv, mimo aut a některých drobností určených k výbuchům. Nemají žádný vliv na těla, která jsou jen hadrové panenky. Působí to zaostale a nevěrohodně.
Co mě také hodně zaráží, že hra má sice plné a velmi kvalitní nadabování všech postav, ale vy jako hlavní hrdina stále mlčíte. V té velké spoustě vedlejších i hlavních příběhových scénách to jen zvyšuje jejich hloupost a nesmyslnost. Mlčenlivý hlavní hrdina v příběhové hře už se dnes moc nenosí a o to více tento značný nedostatek ve Far Cry 5 vyniká.
Ale k závěrům …
|