Strana 3 z 3
V poslední době jsme tu měli hned několik opravdu skvěle vypadajících her, které konečně reprezentují ten dlouho očekávaný „NEXT GEN“ a více využívají možností současné generace GPU a moderních API jako DX12/VULKAN. GEARS 5 na Unreal 4 engine je skvělým příkladem, nové Call of Duty MW na DX12 je na tom hodně podobně a teď přichází vylepšené Red Dead Redemption 2 na PC, které kvality herní grafiky posouvá na nový level. Je těžké říci, zda RDR 2 vypadá lépe než GEARS 5, jde prostředím o zcela rozdílné hry, ale asi ano, Red Dead Redemption 2 je podle mě novou nejlépe vypadající hrou současnosti.
Obejde se přitom ještě bez RayTracingu (ačkoliv reklama NVIDIA mohla na některé působit, že tam ty RTX efekty jsou, náročnost hry by tomu možná i odpovídala). Každopádně úroveň detailů je nevídaná, ale náročnost na HW také. Je tedy jasné, že počítačová grafika her má stále kam se vyvíjet a zdaleka nemáme dost grafického výkonu. I RTX 2080 Ti je, jak se ukazuje, stále poměrně slabá karta.
Musím říci, že jsme trochu překvapeni poměrně mizerným výkonem NVIDIA GTX 1000 grafik minulé generace, které se propadají na úroveň mnohem levnějších soudobých grafik konkurenčního AMD architektury GCN. GTX 1080 je výrazně slabší než VEGA 64, GTX 1060 značně ztrácí i na RX 570 natož RX 580, proti které stála. Asi to není takové překvapení vzhledem k tomu, jak PASCAL mizerně je udělaný pro DirectX12, který fakticky neumí vůbec používat. Ale stejně, je neuvěřitelné, jak rychle NVIDIA grafiky zastarávají, ve srovnání s konkurenčními soudobými Radeony. Ostatně souboj nových Radeon RX 5700 modelů s NVIDIA RTX 2000 sérií je také hodně zajímavý:
Nový Radeon RX 5700 XT za 13 tisíc korun totiž soupeří s o třídu dražší RTX 2080 za 20 tisíc, zatímco slabší RX 5700 za 10 tisíc soupeří s RTX 2070 SUPER za 15 tisíc korun, přičemž naprosto demoluje cenově srovnatelnou konkurenční RTX 2060 za 10 tisíc, která je o desítky % slabší, což u této hry speciálně znamená rozdíl mezi hratelností a nehratelností hry. Skvěle se opět drží i Radeony RX 580/590, které přes své stáří drží krok s novými GTX 1660/1660 Ti (že by výhoda 8GB vs jen 6GB paměti?), přičemž nechávají daleko za sebou soudobou konkurenci GTX 1060, která nedokáže překonat ani RX 570, jež dnes stojí 3500 korun. Ovšem není to poprvé, kdy podobné výsledky vidíme. Vůbec u novějších a technicky pokročilejších her z poslední doby, jako GEARS 5, COD MW či RDR 2, je patrné, že AMD začíná mít navrch díky prostému faktu, že všechny tyhle hry jsou přímo dělané na AMD hardware (konzole).
A tahle výhoda se bude jen zvětšovat, protože nová generace konzolí je na cestě, tvůrci her už pracují na hrách pro ně, a to znamená optimalizace přímo na RYZEN a NAVI. NVIDIA to tedy bude mít o poznání složitější, tím spíše, že s nástupem API VULKAN a DX12 se výrazně snižuje možnost ovlivnit výkon ze strany grafických ovladačů, nemluvě o tom, že DX11 mělo potíže s využitím CPU, což značně ovlivňovalo výkon GPU, aniž by za to grafiky vlastně mohly.
Red Dead Redemption 2 je nejlépe vypadající hrou současnosti a ukazuje, kam míříme s dalšími novými hrami, které se chystají. V pozadí pak probíhá technologický souboj, a situace nových her stále více ukazuje, proč se AMD rozhodlo vsadit na konzole a proč jsou nejen pro něj tak důležité. Pokud si někdo myslel, že fakt, že AMD procesory a grafiky jsou v konzolích nebude mít vliv i na souboj NVIDIA a AMD na PC, tak je na velkém omylu. Vliv to má zásadní a ten bude dále narůstat, protože nová generace konzolí se ještě více posune k PC, zejména když bude využívat RYZEN ZEN2 procesory a AMD Radeon NAVI grafiky.
Samotná RDR2 hra však potřebuje určitě dodělat. Nemyslím si, že výkon samotný je problém, hra podle mě svými nároky odpovídá tomu, jak vypadá a lze snížit některé detaily tak, že hra je hratelná na všem, včetně střední třídy karet a pořád vypadá slušně. Problém ale vidím, v chybách a technických nedodělcích na chodu hry samotné. Hra je poněkud nestabilní v tuto chvíli, nemluvě o grafických chybkách apod. Takže pár updatů by to chtělo. Později vyjde na STEAM (prosinec), takže uvidíme, zda to něco zlepší, protože nejsem zrovna nadšený z Rockstar platformy. Každopádně Red Dead Redemption 2 je nádherná hra, vizuálně extrémně působivá a je to dobře, protože vizuál doplňuje i skvělou hratelnost, silný příběh atd. O tom ale dávno dobře víme, protože hra jako taková už vyšla loni, takže víme, do čeho jdeme :). PC verze jen dostala úroveň grafického zpracování, jakou si zaslouží. Recenzi samotné hry a další testy doplníme později.
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|