TEST výkonu procesorů a grafik a technické zpracování
Hra používá herní engine Snowdrop jehož základem je DirectX11. UBISOFT ve spolupráci s AMD ale výrazně zapracovali na DirectX12 režimu. V tomto případě ale není DX12 jen dolepované, má skutečně funkční přínos. Hra s ním jede lépe, zejména minimální FPS jsou výrazně lepší a využití CPU je mnohem lepší. Tedy přesně to, co by mělo DX12 přinášet.
Engine je postavený na modulech a UBISOFT jej využívá i u jiných her a zlepšuje se každým titulem. Vývojáři her si chválí jednoduchost nástrojů a přístupnost. Hra nabízí ve finále velké množství možností a voleb nastavení. Pokud vás zajímá, co jaká nabízí v praxi a jak to ideálně nastavit pro co nejlepší vzhled hry, či výkon, je na to skvělé video:
Proti první Division bylo vylepšeno prakticky všechno. Každý aspekt grafiky hry, které je výrazně detailnější a optimalizovanější. Hra obsahuje propracované dynamické prvky počasí a denní doby s herní využitelností, dynamickou oblohu, pokročilé částicové efekty atd. Množství detailů objektů je až ohromující. Vyšší detaily ale nejsou vykoupeny extrémními nároky a dokážete si je zapnout i na slabších kartách stále hratelně.
Test výkonu grafik
Pokud jde o výkon grafických karet, testujeme v ultra nastavení a vidíte sami, že hra je na 60FPS hratelná i s RX 580 v 1920x1080. Pokud omezíte detaily trochu, tak s RX 580 zahrajete na 60FPS i ve 2560x1440 a na ještě nižší detaily to hratelně půjde i ve 4K. Vzhledem k tomu, jak detailní a jak dobře hra vypadá, všechna čest optimalizaci, kterou AMD s UBISOFT udělali:
AMD grafiky si vedou o něco lépe proti svým konkurentům NVIDIA, kdy zejména ve vyšších rozlišeních RX 580 překonává zbrusu novou GTX 1660 a RX 590 vyrovná dražší novou GTX 1660 Ti. Skvěle si vedou RX VEGA modely, ale také vyšší zbrusu nové RTX modely.
Musím také dodat, že jsem si všiml zajímavého a výraznějšího vlivu než u jiných her. Všechny testy samozřejmě děláme jako „krátkodobé“ (stejná 120s sekvence případně vnořený Benchmark), nicméně pokud hru hrajete delší čas, zjistíte, že u karet s větší pamětí FPS po čase nepropadávají tak nízko jako u karet s méně pamětí. Zkrátka že je na nich plynulejší. Mimochodem AMD zjevně udělalo určité optimalizace, které dovolují skutečně využívat dostupné grafické paměti. Zejména ve 4K rozlišení tak třeba u jednotlivých grafik je využito klidně i přes 90% jejich dostupné paměti. A v extrémech tak třeba i u Radeon VII s jeho dnes zdánlivě nevyužitelnými 16GB, je u této hry využito téměř 14GB paměti. A musím říci, že hra běží neuvěřitelně hladce, kdy po čase hraní mám třeba průměr hladkých 60FPS s propady maximálně k minimům 50FPS v nejnáročnějších sekvencích ve 4K ve vysokých detailech. To je o to více ohromující, že celá ta obří mapa (s výjimkou PvP zón) neobsahuje jedinou viditelnou nahrávací obrazovku a chodíte mezi nimi volně (ano, koukáme na tebe ANTHEMe alias simulátore nahrávacích obrazovek).
Test výkonu CPU
Hra je a není náročná na CPU. Jak se to vezme. Klidně využije 16 vláken/jader procesoru a překvapivě tak nejvýkonnějším námi testovaným CPU je ThreadRipper 2950X. Se stejnou kartou ve stejném nastavení poskytuje tento CPU nejvyšší výkon, dokonce vyšší, než výše taktovaná 6jádra/12vlákna apod.
Nicméně problém nebudete mít se žádným moderním CPU, pokud má takt kolem 3,5GHz a více a alespoň 4jádra/8vláken. Pokud máte méně, tedy jen 4jádra/4vlákna, dokáže být měřitelný pokles výkonu i u slabších karet. Citelný pokles výkonu, který už může být i o hratelnosti, je pak na procesorech s pouze 4 vlákny ale jen 2 fyzickým jádry apod. Tam už se musíte hodně uskromnit.
DirectX12 je velkým přínosem proti DirectX11
Pokud máte tu možnost, určitě doporučuji hrát v DirectX12 režimu. Poskytuje totiž jasně lepší výkon, zejména minimální FPS jsou až diametrálně rozdílné a hra v DX12 je viditelně hladší. Ve vyšším nastavení je pak klidně rozdíl mezi DX11 a DX12 rozdílem takovým, že pod DX12 to hratelné ještě je, pod DX11 už ne.
Samozřejmě jako obvykle těží z přepnutí z DX11 na DX12 grafiky AMD Radeon a pak i nové TURING grafiky. Tam je přínos v obou případech masivní. Zastaralá PASCAL architektura u GTX 1000 modelů NVIDIA takový přínos zdaleka nemá, ale na rozdíl od jiných titulů, je alespoň nějaký, i když ne vždy. Ale to je opravdu dané tím, že PASCAL prostě nepodporuje DX12 plně a správně a není pro něj optimalizován, na rozdíl od POLARIS (RX 400/500), VEGA či nové TURING architektury karet.
Technické zpracování
Pokud bych měl říci něco o dalších aspektech hry, tak grafika je tedy excelentní, kdy tvůrci výrazně přidali na efektech prostředí a dynamických prvcích. Prostředí obsahuje spousta různých zvířat s vlastním chováním a samozřejmě také lidských NPC, s vlastními vzory chování a činnostmi. Právě AI je v této hře docela zajímavá.
V řadě podobných akčních stříleček jsou nepřátelé prostě jen „maso na odstřel“. Žádnou umělou inteligenci nemají a prostě vám naběhnou před hlaveň. Tady jsou také takové typy nepřátel, ale i spousta jiných typů, kteří se schopně a aktivně kryjí a tací, kteří se vás snaží i aktivně bezpečně obejít a vpadnout vám do zad. Mnohdy úspěšně, protože jste samozřejmě pořád v oslabení. Musím říci, že hra je velmi slušnou výzvou a na rozdíl od drtivé většiny jiných stříleček, tady vás nepřátelé a AI dokáže velmi překvapit. I když nějaká ta vylepšení by určitě snesla. Přesto tleskám, jedna z mála FPS/TPS her, kde se dá o nějaké AI nepřátel skutečně mluvit!
Trochu ohromující může být ovládání (tlačítek je dost) a zejména pohyb a ovládání v inventářích a nabídkách, kterých je sakra hodně, se musí trochu navyknout, ale dává smysl. I když důraz na konzolisty je zde znát. Ale UBISOFT se snažit to přizpůsobit na PC a dá se to. UBISOFT také oficiálně ve hře podporuje RGB a další efekty a na to vázané funkce jednotlivých výrobců periferií, například CORSAIR iCUE, RAZER atd.
V neposlední řadě je tu zvuk, namluvení postav, hudba atd. Vše excelentní, s výbornou zvukovkou a sluchátky (používám ASUS Essence STX II 7.1) je až neuvěřitelné, kolik zvukových detailů hra obsahuje. I když současně musím říci, že právě v oblasti zvuku je v současné verzi přítomno ještě pár bugů, kdy se občas stane, že jsem následoval zvuk „přestřelky“ a když jsem o pár desítek metrů došel za roh na místo, nebylo tam nic a nikdo. Divný :). Nicméně celkově opět skvěle, překvapující detaily, jako když cinknutí nábojnice, když do prázdné na zemi kopnete, zvuky zvířat a zvuky zničeného, ale stále žijícího velkoměsta neuvěřitelně dotvářejí atmosféru, samozřejmě ruku v ruce s fantastickou grafickou stránkou.